Pedagógusok világnapja

Közös üzenetet küldött a tanárok világnapja alkalmából tegnap a mintegy ötvenmillió pedagógusnak az UNESCO (az Egyesült Nemzetek Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete) és az ILO (az ENSZ Nemzetközi Munkaügyi Szervezete). Sió László, az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára a két szervezet igazgatói által aláírt közleményből kiemelte a minőségi oktatásra, a pedagógusok minőségi képzésére, az élethosszig tartó tanulásra és az információs társadalomra való felkészülésre szóló felhívást, amelyeket a szaktárca is kiemelten figyelembe vesz.

Hanczár János
2001. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az UNESCO és az ILO által a tanárok világnapja alkalmából kiadott dokumentuma nagyon sok olyan elemet emel ki, amelyek igazolják azokat a fejlesztési törekvéseket, amelyek az elmúlt időszakban a magyar közoktatásban is elindultak – mondta lapunknak a szaktárca politikai államtitkára. Kiemelte a minőségi oktatás biztosítását mindenki számára, a pedagógusok minőségi képzését, egy belátható, tervezhető szakmai karrier lehetőségét, az élethosszig tartó tanulást, és az információs társadalomra felkészülés fontosságát. Magyarországon a minőségi oktatás előtérben van, akár a Comenius-programra, akár a kerettantervekre, akár a most induló mérési, értékelési programra gondolunk – fogalmazott Sió László. Másrészről ez a minőségi elem megjelent a finanszírozásban is – hangsúlyozta.
Ebben a hónapban indul a pedagóguséletpálya-modell szakmai vitája, ez a politikus szerint azt jelzi, hogy az elmúlt évek bérfelzárkóztatása után most a szakmai karrier építésének a lehetőségeit is számba veszik, és ezekhez rendelődik egy új, a mainál lényegesen differenciáltabb bérkarrier. Az információs társadalomra való felkészülésnél egyik fontos elemként az iskolai informatikaoktatást érinti. Megemlítette: az Írisz–Sulinet-program keretében 2,5-szeresére nő 1998 és 2002 között a hálózatba bekötött intézmények száma. Sokszorosára emelkedik az Írisz tartalomszolgáltatást használók száma is, ma napi negyvenezer hallgató, látogató keresi meg ezt az oldalt. A mostani program keretében háromszáz intézmény esetében tízszeresére, ezer intézményben pedig kétszeresére nő a tartalomszolgáltatás sebessége, teljesítménye – jelezte. Végül ebben a körben említette azt a programot, amelyet az Informatikai Kormánybiztosság koordinál, és ennek révén tízezer pedagógus kaphat a már meglévő feladatainak elvégzéséhez segítséget. Hangsúlyozta: nem többletfeladatok vállalásáról van szó, hanem a törvényekben, jogszabályokban rögzített kötelezettségek hatékonyabb ellátását kívánják elősegíteni.
Az élethosszig tartó tanulás esetében bevált a pedagógus-továbbképzési rendszer, ez igazolja, hogy a pedagógustársadalom nyitott erre a változásra. – Néhány éve még vitatkoztunk arról, hogy van-e létjogosultsága, és hogy kötelezővé lehet-e tenni egy ilyen rendszert, ám ma már erről senki nem vitatkozik – emlékeztetett. A most parlament elé kerülő felnőttképzési törvény pedig egy átfogó keretet ad ahhoz, hogy a közoktatás, a szakképzés, a felsőoktatás és az iskolarendszeren kívüli képzések harmóniába kerüljenek – tette hozzá.
Sió László elmondta még: a pedagógusok világnapján fontos, hogy ne csak a fejlesztésekről, programokról beszéljünk, hanem arról is, hogy az említett célok megvalósítása azon múlik, hogy a pedagógusok partnereink-e ebben – hangsúlyozta. Másfelől tudatosítaniuk kell azt, hogy a munkánk során partneri viszonyt kell kialakítanunk a gyermekekkel is. Az elkövetkező években is fontos feladat az, hogy a pedagóguspálya presztízsét a társadalomban a helyére tegyük, amely nem egyszerűen bérkérdés, ennél sokkal több – mutatott rá az Sió László.
*
A 2000. évi tanárok világnapján megvitatták és elfogadták a szenegáli Dakar városában megrendezett oktatási világfórum eredményeit és döntéseit – tartalmazza az a dokumentum, amelyet Koichiro Matsuura, az UNESCO, és Juan Somavia az ILO igazgatójának közös üzeneteként tettek közé az ünnep alkalmából. A kormányok ígéretet tettek arra, hogy 2015-re mindenki számára biztosítják a minőségi alapképzést és a nemi diszkrimináció megszüntetését – olvasható a közleményben. A dokumentum szerint a világon több mint 113 millió gyermeknek nincs lehetősége arra, hogy alapképzésben részesüljön, sok millió gyermek képzésének minősége pedig nem megfelelő színvonalú. Sok ország küszködik a képzett és tapasztalt tanárok komoly hiányával – különböző okok miatt. A tanároknak jelentős szerepet kell játszaniuk az újabb technológiák tanulásban való felhasználásában egy olyan világban, amelyben ezek a technológiák hatalmi eszközökké válhatnak, másrészt viszont az egyenlőtlenségek elmélyüléséhez vezethetnek. A tanárok szerepét azért is jelentősnek tartják az új technológiák felhasználásában, mert ezáltal képesek áthidalni a digitális szakadékot és annak fejlődésre ható negatív hatásait.
A 2001-es tanárok világnapja alkalmából felhívnak mindenkit az élet minden területéről, hogy ismerjék el a tanárok minőségi oktatás területén nyújtott elengedhetetlen, nehéz és önfeláldozó szerepét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.