Az UNESCO és az ILO által a tanárok világnapja alkalmából kiadott dokumentuma nagyon sok olyan elemet emel ki, amelyek igazolják azokat a fejlesztési törekvéseket, amelyek az elmúlt időszakban a magyar közoktatásban is elindultak – mondta lapunknak a szaktárca politikai államtitkára. Kiemelte a minőségi oktatás biztosítását mindenki számára, a pedagógusok minőségi képzését, egy belátható, tervezhető szakmai karrier lehetőségét, az élethosszig tartó tanulást, és az információs társadalomra felkészülés fontosságát. Magyarországon a minőségi oktatás előtérben van, akár a Comenius-programra, akár a kerettantervekre, akár a most induló mérési, értékelési programra gondolunk – fogalmazott Sió László. Másrészről ez a minőségi elem megjelent a finanszírozásban is – hangsúlyozta.
Ebben a hónapban indul a pedagóguséletpálya-modell szakmai vitája, ez a politikus szerint azt jelzi, hogy az elmúlt évek bérfelzárkóztatása után most a szakmai karrier építésének a lehetőségeit is számba veszik, és ezekhez rendelődik egy új, a mainál lényegesen differenciáltabb bérkarrier. Az információs társadalomra való felkészülésnél egyik fontos elemként az iskolai informatikaoktatást érinti. Megemlítette: az Írisz–Sulinet-program keretében 2,5-szeresére nő 1998 és 2002 között a hálózatba bekötött intézmények száma. Sokszorosára emelkedik az Írisz tartalomszolgáltatást használók száma is, ma napi negyvenezer hallgató, látogató keresi meg ezt az oldalt. A mostani program keretében háromszáz intézmény esetében tízszeresére, ezer intézményben pedig kétszeresére nő a tartalomszolgáltatás sebessége, teljesítménye – jelezte. Végül ebben a körben említette azt a programot, amelyet az Informatikai Kormánybiztosság koordinál, és ennek révén tízezer pedagógus kaphat a már meglévő feladatainak elvégzéséhez segítséget. Hangsúlyozta: nem többletfeladatok vállalásáról van szó, hanem a törvényekben, jogszabályokban rögzített kötelezettségek hatékonyabb ellátását kívánják elősegíteni.
Az élethosszig tartó tanulás esetében bevált a pedagógus-továbbképzési rendszer, ez igazolja, hogy a pedagógustársadalom nyitott erre a változásra. – Néhány éve még vitatkoztunk arról, hogy van-e létjogosultsága, és hogy kötelezővé lehet-e tenni egy ilyen rendszert, ám ma már erről senki nem vitatkozik – emlékeztetett. A most parlament elé kerülő felnőttképzési törvény pedig egy átfogó keretet ad ahhoz, hogy a közoktatás, a szakképzés, a felsőoktatás és az iskolarendszeren kívüli képzések harmóniába kerüljenek – tette hozzá.
Sió László elmondta még: a pedagógusok világnapján fontos, hogy ne csak a fejlesztésekről, programokról beszéljünk, hanem arról is, hogy az említett célok megvalósítása azon múlik, hogy a pedagógusok partnereink-e ebben – hangsúlyozta. Másfelől tudatosítaniuk kell azt, hogy a munkánk során partneri viszonyt kell kialakítanunk a gyermekekkel is. Az elkövetkező években is fontos feladat az, hogy a pedagóguspálya presztízsét a társadalomban a helyére tegyük, amely nem egyszerűen bérkérdés, ennél sokkal több – mutatott rá az Sió László.
*
A 2000. évi tanárok világnapján megvitatták és elfogadták a szenegáli Dakar városában megrendezett oktatási világfórum eredményeit és döntéseit – tartalmazza az a dokumentum, amelyet Koichiro Matsuura, az UNESCO, és Juan Somavia az ILO igazgatójának közös üzeneteként tettek közé az ünnep alkalmából. A kormányok ígéretet tettek arra, hogy 2015-re mindenki számára biztosítják a minőségi alapképzést és a nemi diszkrimináció megszüntetését – olvasható a közleményben. A dokumentum szerint a világon több mint 113 millió gyermeknek nincs lehetősége arra, hogy alapképzésben részesüljön, sok millió gyermek képzésének minősége pedig nem megfelelő színvonalú. Sok ország küszködik a képzett és tapasztalt tanárok komoly hiányával – különböző okok miatt. A tanároknak jelentős szerepet kell játszaniuk az újabb technológiák tanulásban való felhasználásában egy olyan világban, amelyben ezek a technológiák hatalmi eszközökké válhatnak, másrészt viszont az egyenlőtlenségek elmélyüléséhez vezethetnek. A tanárok szerepét azért is jelentősnek tartják az új technológiák felhasználásában, mert ezáltal képesek áthidalni a digitális szakadékot és annak fejlődésre ható negatív hatásait.
A 2001-es tanárok világnapja alkalmából felhívnak mindenkit az élet minden területéről, hogy ismerjék el a tanárok minőségi oktatás területén nyújtott elengedhetetlen, nehéz és önfeláldozó szerepét.
Lázár János a Harcosok Klubja edzőtáborában: Nincs csodafegyver, nincs felmentő sereg + videó
