Szigorúan szűrik az alvállalkozókat

Három alapvető szempont szerint választják ki az autópálya-építésekben részt vevő alvállalkozó cégeket: az árajánlatot, a technológiai adottságokat és a referenciákat vizsgálják a fővállalkozók.

Putsay Gábor
2001. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többlépcsős ellenőrzési rendszer szerint kötik meg a sztrádaépítésekben részt vevő beszállítókkal a szerződéseket a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) fővállalkozói – mondta el lapunk kérdésére Turgyán Tamás, a MAK szóvivője. A konzorcium az adott térségben az ipari és kereskedelmi kamarákon, illetve a tömegtájékoztatási eszközökön keresztül értesíti a vállalkozókat a lehetséges munkákról. A MAK ezt követően jelentkezést kér az alvállalkozóktól, majd eljuttatja részükre az ajánlati felhívást. Az anyag tartalmazza a szerződéskötés részleteit, az adott feladatot és a munka mennyiségét. Ez az első szelekciós pont, hiszen itt eleve kiesnek azok a cégek, amelyek nem tudják teljesíteni a feladatot.
Az ajánlatok alapján háromfős bizottság minősíti a pályázókat. Az alkalmasnak ítélt alvállalkozókkal ezután tárgyal a fővállalkozó. Az egyeztetést követően az alvállalkozónak lehetősége nyílik, hogy a pályázatát módosítsa. Az új pályázatok felülvizsgálata után a bizottság tagjai javaslatot tesznek a kivitelezőre, végül egy konzorciális zsűribizottság döntése alapján köthető szerződés. Turgyán Tamás elmondta azt is, hogy a bizottság az elbírálási időszakban ellenőrzi az állítások valóságtartalmát, a pályázatok értékelésénél az ár, a technológiai felkészültség és a referenciák mellett figyelembe veszik az elkészített ütemtervet is. A szerződő fél újabb alvállalkozókat vonhat be a rendszerbe, de erről tájékoztatnia kell a konzorciumot – tette hozzá Turgyán Tamás.
Az autópálya-beruházások 65 százalékát teszi ki az építő-anyag-, üzemanyag-, gépfenntartási, illetve adminisztrációs költség, 35 százalék a hozzáadott érték. A haszonkulcs a hozzáadott értéken belül nyolc százalék. A hazai építkezéseken nagyjából 450 alvállalkozó dolgozik jelenleg. Turgyán Tamás szerint a költségek megoszlása a garancia arra, hogy a MAK nagyobb alvállalkozói ne csak közvetítői szerepet töltsenek be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.