Tűzáldozat a szabadságért

Ludwig Emil
2001. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet 1969. január 21-i számának első oldalán vezető hír számolt be arról, hogy hivatalba lépett Richard Nixon, az előző novemberi amerikai elnökválasztás győztese. Moszkvában bejelentették – így az alcím –, hogy a Szovjetunió kész eszmecserét folytatni az Egyesült Államokkal a nukleáris leszerelésről. A címlapon ezenkívül a nyugdíjasokról/nak szól a két hasábon végignyúló vezércikk: „biztosak vagyunk abban, hogy az ország gazdasági helyzetének javulásával sor kerül a régi nyugdíjasok helyzetének megjavítására is”. (Na, ebben aztán biztosak lehettek.)
Az újság második oldalán 17 soros hírben jelenti Prágából az MTI, hogy a csehszlovák fővárosban az előző napokban szórványos tüntetésekre, szovjetellenes megnyilatkozásokra, rendbontó akcióra került sor, amely az ottani kommunista pártnak és kormánynak „a konszolidációra irányuló erőfeszítéseit próbálja megzavarni. A megmozdulás mögött meghúzódó jobboldali erők igyekeznek tovább szítani azt a hisztériát, amely Jan Palach prágai egyetemi hallgató öngyilkosságához vezetett” – fogalmaz az újság. „Mint a CTK vasárnap jelentette, Jan Palach, aki csütörtökön a Vencel téren leöntötte ruháját benzinnel, és meggyújtotta magát, vasárnap délután a kórházban belehalt égési sebeibe” – idézi a január 21-i, keddi lap a távirati irodát.
Ha akkor normális világ lett volna, az újság legfontosabb hírének annak kellett volna lenni, amelyiket hiába is keresnénk benne. Csak a következő napi, szerdai szám hátsó híroldalán jelent meg, két mínuszos hír közt lapulva harmadikként, hogy „Bauer Sándor 17 éves budapesti ipari tanuló hétfőn a Nemzeti Múzeum kertjében ruháját leöntötte benzinnel, majd meggyújtotta, s ily módon öngyilkosságot kísérelt meg. Súlyos égési sebekkel szállították kórházba. Állapota válságos.” Hiába, nem volt a létező szocializmusnak, „minden eddigi rendszerek legjobbikának” (Lukács György) olyan ellentmondása, amelyet stilisztikailag fel ne tudtak volna oldani az arra hivatottak.
A több mint három évtizede történt egyéni tragédiák mögött sötét történelmi háttér húzódik. 1968 tavaszától – a világméretűvé dagadó baloldali-anarchista megmozdulások hátszelével – Csehszlovákiában egyfajta reformmozgalom generálódott, amely alapvetően nem lépett ki a rendszer kereteiből, csupán – megfogalmazói szerint – a szocializmust kívánta emberarcúvá átformálni. (Ebben és csak ennyiben hasonlít a „prágai tavasz” az 1956-os magyarországi forradalomhoz, amelyet szintén a reformkommunisták gerjesztettek, ám október 23-án a nép vette fel a harcot a szabadságáért.) A nyárra már az egész szovjet rendszert idegesítő folyamatot a moszkvai vezetés hatalmi szóval rekesztette be: augusztus 21-én hajnalban a Varsói Szerződés tagországai közül ötnek fegyveres erői – köztük a magyar „néphadsereg” alakulatai bevonultak Csehszlovákiába, „megvédeni a néphatalmat, megóvni a szocializmus vívmányait”. A rendcsinálás sokkal simábban ment, mint ’56-ban Budapesten, pedig a nemzetközi körülmények összehasonlíthatatlanul kedvezőbbek voltak Prága javára. Történelmi pikantéria, és elgondolkodtató, hogy a „demokratikus hagyományaikról” nevezetes cseheket a brezsnyevi Szovjetuniónak kellett figyelmeztetnie: Csehszlovákia két egyenrangú tagköztársaság szövetségi állama, az alapszerződés szerint Pozsonynak is járnak mindazon állami és politikai jogosítványok, amelyeket addig Prága egyedül gyakorolt.
Az emberekre azonban nem ezek a politikai játékszabályok vonatkoztak. A kommunista uralom alatt élő Csehszlovákiában éppúgy voltak szabadságszerető, áldozatkész emberek, mint Magyarországon. Sőt a hazug propaganda ellenére csak akadozva haladó konszolidációt éppen egy prágai fiatalember hőstette leplezte le a világ előtt: Jan Palach egyetemi hallgató 1969. január 16-án a Vencel téren a történtek, a megalázó helyzet elleni tiltakozásul felgyújtotta magát. A szolgalelkű prágai vezetés – szovjet tanácsadóival együtt – azt sem tudta, miként próbálja kisebbíteni a botrányt, hiteltelenné tenni az áldozatot. Aljas sajtóbérencek szorgoskodtak a körülmények „felderítésén”: a diák személyes ügy miatt követett el öngyilkosságot, azért választotta e szörnyű módját a halálnak, mert beteg idegei felmondták a szolgálatot. Azt is tudni vélték, hogy idegen hatalom szolgálatában állt, a CIA megbízásából hajtotta végre demonstatív cselekedetét. Az ellenség hálójába került, amint a többi diáktársa és az igaz útról eltévelyedett egyetemi professzorok, híres művészek. Így működött akkoriban a haladó, humánus baloldali sajtó…
Nagy különbség ebben nem mutatkozott a két csatlós ország között. A magyarországi újságok sem mulasztották el megírni, hogy Bauer Sándor már előzőleg, „1967-ben, 15 éves korában sikertelen öngyilkosságot kísérelt meg”. Adózzunk most ennek a fiatalembernek, idehaza példátlan hőstette emlékének azzal, hogy újra leírjuk a tényeket, amelyeket tudunk róla. 1952. január 28-án született Pesten. Édesapja előző házasságából született féltestvére – akit az ostrom idején hurcoltak el az oroszok, s örökre eltűnt – után kapta a Sándor nevet. Négyéves gyerekként átélte, hogy a szovjet tankok szétlőtték Kacsóh Pongrácz úti lakásukat. A politikailag hátrányos helyzetű családból sikertelenül felvételizett a szegedi erdészeti szakközépiskolába, ehelyett autószerelő ipari tanuló lett az AFIT-nál.
Bauer Sanyi különcnek számít: főként történelmi könyveket olvas, az irodalom és a politika sokkal jobban érdekli a hétköznapi teendőinél. Baráti körében bátran beszél a diktatúráról, arról ábrándozik, hogy akár fegyverrel is megküzd az elnyomókkal. Edzi fizikumát, romantikus szervezkedésbe fog, felhívásvázlatokat vet papírra, guminyomdát készít röplapok sokszorosítására.
A reménytelenül szürke, alattomosan konszolidálódó hatvanas évek végén Jan Palach cselekedetének hírére szánja el magát a nagy tettre. Négy nappal a prágai önégetés után jut arra, hogy őneki is meg kell mutatnia ország-világ előtt: nem csak hazaáruló bérencek, megroppant gerincű lapulók és tehetetlenül önmagukat emésztő emberek élnek e dicsőséges múltú országban! 1969. január 20-án, hétfői napon benzint tölt egy kannába, gyufát készít a zsebébe, és Üllői úti lakásukról villamossal a Kálvin térre utazik. Onnan besétál a Múzeumkertbe – oda, ahol szegény Nemecsek Ernő üveggolyóit rabolták el a vörösingesek –, odamegy az épülethez, végiglocsolja a ruháját benzinnel, és meggyújtja. Miközben eleven fáklyaként lángol, mindkét kezében piros-fehér-zöld lobogót tart.
A BRFK politikai vizsgálati alosztálya gőzerővel dolgozott a roppant kínos ügyön. Négy napon belül két önégetés a békésen épülő szocialista táborban… A „Fáklyás” fedőnevű dossziéba gyűlnek a házkutatásokon összeszedett „bizonyítékok”, papírok, feljegyzések, jelentéktelen tárgyak. Az odahaza megtalált búcsúlevelét is elkobozzák. „Szeretnék élni, de most szénné égett holttestemre van szüksége a nemzetnek” – ez olvasható rajta.
Három napig haldoklott a Honvéd Kórház égési osztályán. Tizenhét évet sem élt.
*
Bauer Sándor hőstettének emlékére holnap, 2001. október 17-én 15 órakor emléktáblát leplez le a Fidesz-Magyar Polgári Párt országgyűlési képviselőcsoportja nevében Szájer József frakcióvezető. A megemlékezésre minden szabadságszerető embert várnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.