Zöld sziget lehet a Moszkva térből

Zöld szigetté alakulhat át a Moszkva tér – ezt célozza meg a II. kerületi önkormányzat új területfejlesztési programja. Az egy éve tartó tárgyalások eredményeként két változat született: az elgondolások között a lényegi különbség az, hogy míg az egyik szerint a tér közepén kereskedelmi központ épülne, addig a másik verzió a közteret üresen hagyná, az épületek egy részét lebontaná, és parkot létesítene a területen. A térrendezést a közlekedés átalakításával együtt kívánja végrehajtani a II. kerületi önkormányzat.

Osgyán Edina
2001. 10. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Buda új városközpontjává válna az átépített Moszkva tér, akár kereskedelmi központ, akár park létesül ott – közölte Bencze B. György II. kerületi polgármester. Az I., a II., a XII. kerület és a Főpolgármesteri Hivatal városfejlesztési szakemberei csaknem egy éve tárgyalnak a Moszkva tér átépítéséről, amely a tér túlzsúfolt közlekedése és a zöld területek csökkenése miatt szükséges. Egyelőre két ötletet fontolgatnak a szakemberek: az A verzió szerint a Moszkva tér – Csalogány utca – Szilágyi Erzsébet fasor között és a Nagykörút Moszkva téri szakasza felett a Vérmező úttal párhuzamos térfalat alakítanának ki. A többemeletes térfalban üzletközpontok, kereskedőházak működnének, az alsó szinteken pedig parkolóhelyeket hoznának létre. A polgármester szerint míg ez a koncepció vonzaná a befektetőket, a másik variáció a vállalkozók kivonulásával járhat. A B változat szerint ugyanis a föld alatt kellene építkezni – ide kerülnének a kereskedelmi és a szolgáltatóközpontok –, hogy a Moszkva tér a Csalogány utcától a Szilágyi Erzsébet fasorig zöld szigetté változzon át. A mesterséges domb a Várhegy folytatása lenne. Ebben az esetben több épületet is le kell majd bontani, így például a Retek utcai tömb feleslegessé válik. Ide egy új, egységes üzletközpontot építenének. A tömegközlekedés természetesen nem szűnne meg, csak a föld alá vezetnék a Moszkva térről induló vagy azon áthaladó tömegközlekedési vonalakat. A térre beérkező villamosok például a kéreg alatt kialakított megállóba érkeznének. A polgármester elmondta: miként az önkormányzatok, a II. kerület is a második, zöld területes ötlettel ért egyet. A Moszkva téren egyik esetben sem alakítanának ki P+R rendszerű parkolót, mert nem akarják a forgalmat tovább növelni. Hozzátette: az agglomerációból a fővárosba utazók a Pesthidegkút központjában létrehozandó várakozóhelyen hagyhatnák majd autóikat.
Az ingázók a tervek szerint a gyorsvasúttá alakított 56-os villamossal nyolc-tíz perc alatt elérhetnék a Moszkva teret. A parkolásra az 56-os villamos külső megállója mellett lenne lehetőség. A téren körforgalommal könnyítenék meg a közlekedést.
A 18-as és a 61-es villamosvonalakat összekapcsolva a jelenlegi villamos-aluljáró helyét négysávos autóút venné át. A metrónak a tervek szerint a Széna téren is lesz kijárata, míg a Volánbusz-pályaudvar elköltöztetésével a vidéki buszoknak csak megállójuk lenne a téren. A Vérmező út jelentősége megszűnne, és a forgalom arra a szintre kerülne, ahol ma a villamossínek futnak.

A térátépítés költsége mindkét esetben 15-20 milliárd forintra tehető.
A polgármester a pénz felét a kerületi vállalkozóktól várja, további ötven százalékot pedig az érintett önkormányzatok, valamint a Főpolgármesteri Hivatal kasszája fedezné. Bencze B. György szerint a Moszkva tér nem csak fővárosi, de közlekedési útvonala révén országos szerepet tölt be, ezért az állami támogatást és az agglomeráció településeinek hozzájárulását sem tartja kizártnak. A polgármester úgy véli, amennyiben a felek megállapodnának, a térrendezés egyéves tervezési szakasza már tavasszal megkezdődhetne. A kivitelezési munkálatok 3-4 évet vennének igénybe. Bármelyik megoldás mellett is döntenek a képviselők, 2002 és 2006 között megépülhet az új Moszkva tér.
Bencze B. György egyébként nem ért egyet azzal a váddal, hogy a II. kerület hozzájárul a zöldterületek csökkenéséhez. Mint mondta, nem korlátozhatják a tulajdonosokat, ha telkükön építkezni szeretnének. Ha ezt mégis megtenné az önkormányzat, akkor kártalanítást kellene fizetnie. A képviselő-testület ezért Zöld Alapot hoz létre kerületi és befektetői pénzből. Az alapba befolyó összegekből kárpótolnák a tulajdonosokat. A polgármester elmondta: az alapba a vállalkozók lelkiismeretük szerint adhatnának be kisebb-nagyobb összeget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.