Mi következik a hidegháború után? – tettük fel a kérdést a kilencvenes évek elején. A bipoláris rendszert – amelyet az amerikai, illetve a szovjet befolyás alatt álló országok politikai és katonai koalíciója határozott meg – a többpólusú világ regionális hatalmainak rendszere váltotta fel, amelyben az Egyesült Államok jelentette az egyetlen, szinte mindenható világhatalmat. A szeptember 11-én történt tragédia, amelyet ez a világhatalom szenvedett el, azonban egy gyökeresen új világrend kialakulásához, az államok kapcsolatrendszerének átszerveződéséhez járult hozzá. Ez a világrend nem a második világháború, sem pedig a közel ötven évig tartó hidegháború nemzetközi modelljét élesztette újra. Egy gyökeresen új jelenségről van szó, amit „globálterrorizmusnak” nevezhetünk.
A kétpólusú világ biztonságpolitikai követelménye – amely a fegyveres erők egyensúlyára és a hadviselés kényszerű modernizálására épült –, valamint a nagyhatalmak más államokkal szemben függőségi viszony kialakítására irányuló törekvése, úgy tűnik, már a múlté. A hidegháborút követő pacifikus törekvéseket a világot átszövő terrorista szervezetek és szakadár mozgalmak páratlan aktivitása hiúsította meg. A hidegháborút meghatározó elvek közül egyedül az ideológiai szembenállás tűnik újraéledni. A szellem kiszabadult a palackból.
A terrorista diaszpóra a nyugati világ ellen érzett gyűlölet és a vallási identitás veszélyeztetettségének érzéséből táplálkozó, agresszív ideológiai öntudat önmagára ébredése révén igazolja létjogosultságát, és ahol tud, totalitarista állami berendezkedést hoz létre vahabita, illetve tálib mintára. A globálterrorizmusra éppen az jellemző, hogy nem kötődik specifikus államcsoporthoz, illetve hogy – egyes kivételektől eltekintve – nem azok védelempolitikai doktrínájának része, hanem elsősorban az iszlám vallás hadseregekbe szerveződő szélsőséges követőinek harca a modern társadalmak kontinenseken átnyúló befolyása ellen. A terror mindenütt jelen van, lappangó és gyáva.
A fundamentalista iszlám önmagában is ellentmondásos. Az arctalan tömegek lemészárlását végrehajtó terroristák saját civilizációjukkal fordulnak szembe. A morális tisztulásra vágyó fanatikusok gyilkosságok és merényletek révén akarják másokra is rákényszeríteni állítólagos morális feljebbvalóságukat. A fundamentalizmus cinikusságát jól mutatja az is, hogy nem kívánja büntetni a javak és nyugati típusú szolgáltatások narcisztikus ünneplésében élő szaúdiakat, emírségieket és kuvaitiakat abszurd kirakatpuritanizmusukért. De álnokság álnokságot szül: könnyebbnek tűnik ugyanis a Perzsa-öböl déli részén élőknek pénzzel és fegyverrel elhallgattatni a fundamentalistákat, mint lemondani az exkluzív, kicsapongó, hedonista életmódról.
Abban mindenesetre igaza volt korunk kiemelkedő politológusának, Samuel P. Huntingtonnak, hogy az új világ a civilizációk ütközése mentén alakul ki, de talán alábecsülte a kultúrák vallási alapját, amely nem a közhiedelem kialakulásához, hanem sokkal inkább az erre épülő ideológiák reneszánszához vezet. Huntington visszautasítja a gazdasági, illetve ideológiai eredetét a modern konfliktusoknak. Látjuk azonban, milyen erővel képes hatni egy olyan ideológia, amely nem a vallás lényegi, hanem funkcionális erejére, a hit alapjául szolgáló szentírástól eltérő normatív (általánosan kötelező) parancsolatokra építi tekintélyét. Ezek a törvények pedig a Korántól eltérőek, diszkriminatívak, sovinizmusra buzdítók, és az egyetemes emberi jogokkal ellentétes kegyetlen regulákra, önpusztító és önbeteljesítő jóslatok ostoba tekintélyelvűségére épülnek.
A vallási normák, személyek bálványozása az elnyomó társadalmi intézmények (vallási rendőrség, saría jogtudósai) és azok által alkotott és kikényszeríthető törvények tekintélyét igazolják. A vallási ihletésű normák kegyetlen végrehajtása nem egyszerűen a személyes hit lélektanát, hanem sokkal inkább a hatalom megszilárdítását szolgálják, amelynek kölcsönhatásaként idomítják a hívőket, hogy engedelmeskedjenek az irracionális, de megkérdőjelezhetetlen törvények társadalmi feltételeinek és elvárásainak.
Az eszközök szinte kimeríthetetlenek: a vallási vezetők politikai hatalmának kiépítése és legitimizálása, az így keletkezett megkérdőjelezhetetlen vallási és politikai autoritás hatalmának érvényesítése, könyörtelen ideológiai szigor, megtorlás a vallási alapon alkotott jogok és kötelezettségek laicizálásával szimpatizáló személyek ellen, agresszív következetesség a vallási ihletésű feladatok végrehajtásában, a dogmák gyakorlása ellen irányuló veszélyeztetettség érzésének mesterséges serkentése révén szervezett dezinformáció, a meggyötört és műveletlen tömegek fölötti politikai befolyás szinten tartása, a nők jogainak sárba tiprása, a minden nyomorúságért és szenvedésért felelős népek kijelölése, az ellenség stigmatizálása, és végül az eredeti vallási tanok gyűlölettel és gyilkossággal ellentétes tételeinek szándékos elhallgatása, illetve elhallgattatása.
A nemzeti büszkeséget a hűség érzése váltotta fel, amelyben pusztán az engedelmesség az erény, és nem a reflexív racionalitás. Nem lehet ugyanis következetes az, aki eleve megkérdőjelezi a vallási elkötelezettség értelmét és tartalmát: csak az hajtható végre, ami a vallási törvényeknek megfelel, és csak az felel meg a vallási törvényeknek, ami végrehajtható. Egyedül ilyen értelmetlen lelki állapotban lehet egy utasszállító repülőgépet ártatlan utasokkal, nőkkel, gyermekekkel egy túlzsúfolt felhőkarcolóba irányítani a világ egyik legnépesebb városának belvárosában.
Ez a jelenség, egyetemes ideológiai üzenete révén, képes többet elérni, mint amit a ma már klasszikusnak tekinthető nacionalizmus valaha is elérhetett. A globálterrorizmus szellemi vezetői jól tudják, hogy a nacionalizmus érzésének ideológiai felcserélésével a vallási szolidaritás nemzethatárokon átnyúló kulturális igényét fogalmazhatják meg, amely már sokkal hatékonyabb, erősebb, mint a nacionalizmus. A „morális megtisztulás” hamis ígérete, a szigorú vallási tradíciókból táplálkozó önkényes igazságtudat érzése minden más nemzetközi normarendszerrel szemben felhasználható.
Új fejezet nyílt tehát a világtörténelemben: a terroristák kora. Ez egyértelműen átrendezi majd az államok nemzetközi rendszerét, és meghaladja a korábban kimeríthetetlennek tekintett nacionalizmust.
Remény és művészet a 19. Ars Sacra fesztiválon
