Adatközművet kínál a Hewlett-Packard

–
2001. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban, a SuperDome bejelentésekor már jelezte a Hewlett-Packard, hogy egy adatközmű-koncepción dolgozik. Ennek lényege, hogy a felhasználó rugalmasan vehet igénybe informatikai erőforrásokat, és mérés alapján fizet értük. 2001 júniusában hozta nyilvánosságra a HP a szolgáltatáscentrikus számítástechnika támogatásának vállalati stratégiáját. A szolgáltatáscentrikus modell az információs rendszerek új generációját hozza. Olyan rendszereket, amelyek akkor és ott bocsátják a felhasználó rendelkezésére az alkalmazásokat, amikor és ahol ők kérik. A szervizcentrikus modell elszakad kiszolgálótól, hálózattól, szoftverterméktől, és az információs rendszer által nyújtott funkcionalitásra és értékekre koncentrál. Ez a számítástechnika egyre erőteljesebben ki fogja aknázni a vezetékes és vezeték nélküli technikákat és a funkciók dinamikus hozzárendelésének lehetőségét, így egy mindig online internetinfrastruktúra alakul ki. Az emberek igény szerint jutnak majd információhoz és kommunikációs szolgáltatásokhoz, egészen hasonlóan ahhoz, ahogy ma a víz folyik a csapból. Az informatika következő generációjának fejlesztői, képének formálói, az adatszolgáltatók hatalmas konszolidált adatközpontokat építenek majd, olyanokat, amelyek a HP és mások által kialakított adatközmű-koncepció szerint működnek.
Novemberben megtörtént az ennek a koncepciónak megfelelő első termékek bejelentése, piacon vannak az adatközműközpont-termékek. Fontos mérföldkő ez, azt jelzi, hogy a HP komolyan gondolja az elmozdulást a szolgáltatás-központú számítástechnika felé. A HP-nál meg vannak róla győződve, hogy a fejlődés következő állomása — a szolgáltatás-központú számítástechnika — képes lesz igény szerint konszolidált információt és kommunikációs szolgáltatásokat nyújtani közvetlenül a felhasználó számára. Az információs rendszerek átalakulnak, kialakul a közműmodell, hasonlóan az áramszolgáltatáshoz és a globális távközléshez, ahol belső IT-osztályok, ﷓részlegek és külső szolgáltatók fogják kezelni az informatikai erőforrásokat és számlát készíteni a felhasználói tevékenységk ellenértékéről.
Utility Data Center
A HP a Utility Data Center termékeket egy négyrétegű architektúrába szervezte. Az adatréteg, mint mindig, az alapot adja. A hatalmas rendszerekben azt várja a HP, hogy ebben a rétegben komoly heterogenitás alakul majd ki, lehetnek a rendszerben SAN és NAS berendezések, mágnesszalagos tárolók, különféle RAID-ek. Az SQL kiszolgálók is beilleszthetők a rendszerbe, ha éppen relációs adatbank építésére van szükség, az is beleillik a koncepcióba. Nagy sebességű adatátviteli vonalakon közlekedik egymással az adatréteg és az alkalmazás. Olyan alkalmazások kerülnek ebbe a rétegbe, mint az EPR, az integrált vállalatirányítási rendszer. Az alkalmazásréteg és a harmadik, a világhálós réteg közötti kapcsolatot egységesen a standard jelölőnyelveken lehet biztosítani. Végül a negyedik rétegben történnek a szűrések, a védekezés az illetéktelenek ellen.
Az adatközműtermékek teljes funkcionalitást adnak az információszolgáltatáshoz. Erőteljes mozgás észlelhető a vásárlók részéről a hálózati adattárolás irányába, terjed a kiszolgáló, a tároló, a hálózatelérés és a szoftver teljes integrációja. A nagy sebességű optika hálózat körül kialakul a systems area network, a SAN. A korszerű architektúrájú rendszer intelligens, automatikus és nagy hatékonyságú szolgáltatásra képes. Üzleti oldalról az adatközmű és a SAN kialakulását ösztönzi az IT-eszközök alacsony kihasználtsága. Szükség van a felügyeleti eszközöknek az adatok petabájtjait kezelni képes új generációjára is, hogy le lehessen bonyolítani a tranzakció billióit, kézben tartani a kiszolgálók és berendezések ezreit, és könnyű, biztonságos hozzáférést engedni az információhoz.
A most bejelentett Utility Data Center berendezések az új szolgáltatáscentrikus stratégia első termékei. Van közöttük kiszolgáló, tároló és hálózati berendezés, amiket egy intelligens felügyelő szoftverrendszer tesz adatközművé. Az információs rendszerek közszolgáltatássá való átalakításának során ki kell alakítani egy olyan infrastruktúrát, amelyben a felhasználó gyorsan és megbízhatóan fér hozzá közvetlenül a rendszererőforrásokhoz. Ezt szolgálja a HP új felügyelő szoftvere.
A HP tervezői gondoskodtak arról, hogy a meglévő eszközöket integrálni lehessen a Utility Data Center egységes rendszerébe. Az adatközmű-infrastruktúrába mindenféle operációs rendszer beleillik, és a nyílt szabványokat támogatja, ezáltal széles körben tud együttműködni különböző gyártók különféle eszközeivel. Üzleti oldalról a HP Utility Data Centere alkalmas platformja az információs rendszerek konszolidálásának, és ezzel az informatikai szolgáltatások hatékonysága növelésének. Az integrált adatközmű a ma használatos, egy-egy feladat ellátására vagy egy szervezet kiszolgálására felállított egyedi IT-megoldásnál olcsóbban fogja kiszolgálni a vásárló igényeit. Azáltal, hogy egy központban koncentrált erőforrások dinamikus kiosztásával működtetik az informatikai rendszereket, megszüntethetővé válik a túlberuházás mai gyakorlata, nem lesznek többé csoportszintű, egymástól elkülönült rendszerek és bennük kihasználatlan kapacitások.
A Utility Data Center alkalmazásokat kínál a felhasználónak. Tegyük fel, hogy cégünk egy új fogyasztói termék bevezetésére készül, amihez szükség van egy ügyfélszolgálatra, ahol a vásárlók választ kapnak kérdéseikre, segítséget kapnak a termék használatához. A rendszertervezők, együttműködve azokkal, akik a piacra vitelt szervezik, kitalálják az ügyfélszolgálat rendszerét, és egyetértésre jutnak a szolgáltatási szintben, az elérhetőség szintjében, a szükséges válaszkészségben, a megengedhető maximális és az átlagos válaszidőben és a kapacitásban. Amikor a követelmények kikristályosodtak, egy szolgáltatási űrlap készül, amely azonosít minden szükséges erőforrást, amire szükség van az ügyféltámogatás üzemeltetéséhez. Ugyanakkor specifikálják az alkalmazásokat, és kijelölik, milyen adatbázis-kezelő legyen a rendszer alapja, és az űrlapban leírják a szolgáltatásnyújtáshoz szükséges feldolgozást, tárolást és hálózati erőforrásokat. A Utility Data Center felügyelőeszközei automatikusan allokálnak és konfigurálnak majd annyi adatközponti erőforrást, amennyit a terv alapján szükségesnek ítélnek, és telepítik az alkalmazásokat. A tesztelés után a szolgáltatást be lehet indítani. Ha a bevezetett termék jobban fogy, mint várták, automatikusan megnő a tárkapacitás, és több proceszszorkapacitást kapnak a programok. Ha pedig megkezdődik a termék értékesítése a külföldi piacokon is, a napi huszonnégy órás támogatáshoz a Utility Data Center személyzete újabb adattárakat rendelhet hozzá a rendszerben. Az újabb kapacitások hozzávételével biztosítható a valós idejű replikáció, átalakulhat az adatközpont az egy kiszolgálós modellről a kiszolgálónyalábosra, miáltal nő az ügyfélszolgálat elérhetősége. Ha viszont a terméket visszavonják a piacról, és leáll a vásárlógondozói rendszer, az erőforrásokat gyorsan át lehet állítani más feladatokra.
A ma használatos modelltől ez a szcenárió három lényeges ponton tér el:
•Az informatikai erőforrások együtt vannak, nem pedig szerteszórva, egyedi alkalmazásokhoz rendelten.
•Heterogén erőforrások is elérhetők az eredeti szolgáltatási követelmények szerint, és a változások a szolgáltatás szintjén történnek.
•Az informatikai rendszergazdák egy dinamikus host környezetben növelni tudják az erőforrások kihasználtságát.
Ami megjelenik a HP Utility Data Centerben, az a számítási kapacitásoknak egy újracentralizációja. Jelentőségét többek között az adja, hogy bevezetésével a szolgáltatási színvonalat meghatározó szerződésben (SLA) pontosan megfogalmazhatóvá, jól formalizálhatóvá válik az informatika igazgató és a vállalat üzleti egységeinek kapcsolata. A megállapodások kialakuló rendszere pedig tervezhetővé teszi a teljesítmény és elérhetőség iránti igényeket, és arra ösztönzi az informatikai részleget, hogy minél rugalmasabbá és ellenállóbbá tegye a rendszereit. A konszolidáció, az erőforrások koncentrációja nagy megbízhatóságot követel a hardver-szoftver platformtól, mert az osztott erőforrás meghibásodása a sziget rendszerek egyikében-másikában bekövetkező hibánál jóval nagyobb mértékben érinti a cég működését. Szerencsére a konszolidált adatközmű megkönnyíti a hiba lokalizálását és elszigetelését, a teljes rendszer működésére gyakorolt hatásának jelentéktelenné tételét. Megfigyelhető a piacon a független adattárolás mint szolgáltatás megjelenése is. Ez szintén jól valósítható meg az adatközmű-koncepcióval.
Megváltozik az informatikai részleg megítélésének alapja, már nem a költségmodell lesz a fontos, az informatikai szolgáltatások haszonélvezői már nem fogják elfogadni a járulékos költségek velük való megosztását. A jövő adatközpontja profitcenterként működik majd, és ahogy a többi üzleti részleget, úgy fogják értékelni az informatikusok munkáját. Egy apróságnak tűnő változtatás, az adatok centralizálása hálózati adattárban, az egész vállalati informatikai szolgáltatási struktúra változását idézi elő. Nem véletlenül mondhatta Fábián János stratégiai igazgató az Icon adattárolási napján — ahol a HP termékeivel is ismerkedhettek a résztvevők —, hogy egy új korszak küszöbén állunk.

A HP UTILITY DATA CENTER VÁSÁRLÓJA HAT ELŐNYRE SZÁMÍTHAT:
• A HP által kialakított intelligens, automatikus IT-szolgáltatások használata megnöveli a cég rugalmasságát, hajlékonyságát, méretezhetőségét.
• Pontosabbá válik a vállalati információs infrastruktúra felügyelete, részletekbe menően aprólékos, kifinomult a számlázási információk gyűjtése.
• Kiterjeszthető az eszközök osztott használata.
• A vevő hozzájut az IT-eszközök recentralizálásához szükséges eszközökhöz, és az új beruházásokat együtt tudja használni a régi rendszerekkel.
• Csökken a piacra jutás ideje, mert nem kell minden új termékhez külön informatikai támogatást kiépíteni.
• Egyszerű és közvetlen költségcsökkentés valósítható meg az IT-ben, a közműszektorban bevált módszerek alkalmazásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.