Berlin és Peking üzleti érdekeire figyel

Gerhard Schröder német kancellár Moszkvába érkezve befejezte hosszú ázsiai útjának kétharmadát. A látogatásához fűzött német célok megoszlottak a politikai és gazdasági érdekek között.

Stefan Lázár
2001. 11. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg a pakisztáni és indiai tárgyalófelekkel folytatott megbeszéléseken mindenekelőtt a terrozimus és a tálib rezsim elleni harc részletei domináltak, addig a kínai féllel szemben a már eddig is biztatóan alakuló Berlin–Peking üzleti tengely további fejlesztése képezte a súlypontot.
Németország az idén tizennyolcmilliárd márka értékű árut exportált Kínába, az onnan érkező import harminchatmilliárdra rúgott. A világ legnépesebb országa által nyújtott gazdasági lehetőségek gyümölcsöző piacot ígérnek a német vállalkozóknak, a kancellárt ennek megfelelően ötven, magas rangú üzletember kísérte, és végül 4,3 milliárd euró értékű szerződéssel búcsúzhatott Kínától. Az imponáló összeg azonban még messze nem jelenti azt, hogy a gazdasági kapcsolatok zavartalanok lennének, szemben a politikai viszonyokkal, amelyek pillanatnyilag – a német diplomácia megítélése szerint – sokat ígérőek. Berlin úgy véli, hogy Peking egyre nagyobb jelentőséget tulajdonít a németek politikai befolyásának Európában, sőt az Egyesült Államokkal szemben is. A kínaiak abban bíznak, hogy német támogatással hatást gyakorolhatnak Washingtonra az amerikaiak tervezett rakétaelhárító rendszere ellen. A németek ugyanakkor elégedetten nyugtázhatják, hogy Kína megvásárolta azt a mágneses függővasutat, amelyet – a kilátásba helyezett hathatós állami támogatás ellenére – a hazai közlekedésben nem sikerült bevezetni. A Transrapid a sanghaji repülőteret köti majd össze a legközelebbi metróállomással. Ha ez a szakasz beváltja a reményeket, úgy kilátásba helyezték, hogy a Peking–Sanghaj ezerháromszáz kilométeres távolságot is a német gyorsvasúttal hidalják majd át.
Sanghaj összesen huszonöt ipari létesítményt tervez hétmilliárd dolláros befektetéssel. A Jangce folyó deltájában kiépítendő mélytengeri kikötő kapacitása a tervek szerint meghaladja azt a teherforgalmat, amelyet Rotterdam, Hamburg és Antwerpen ez időben közösen bonyolít le. A német üzletemberek ugyanakkor kénytelenek szembesülni a mai kínai valóság árnyoldalaival is, így a bürokrácia buktatóival, az átláthatatlan üzleti mesterkedésekkel, valamint a jogi biztonság hiányával. A Kínában működő német kereskedelmi kamarához és a nagykövetség kereskedelmi részlegéhez sorozatosan érkeznek a különböző vállalatok panaszlevelei. Talán decembertől kezdve javul a helyzet, azt követően, hogy Kína tagja lesz a Világkereskedelemi Szervezetnek, a WTO-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.