Közelednek az ünnepek, az üzletekben mindenütt csúcsforgalomra lehet számítani. A kereskedőknek érdemes megszívlelniük annak a felmérésnek a tapasztalatait, amelyet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) végzett nemrég. Az OFE kérdezőbiztosai városokban és kisebb településeken kérdőívek segítségével faggatták az „utca emberét” arról, hol szeret vásárolni, milyen tapasztalatai vannak a kínálattal, kiszolgálással kapcsolatban. A válaszok szerint, úgy tűnik, nincs különösebb eltérés az ország megyéi között a vásárlási lehetőségek, illetve a kedvenc üzlettípus megválasztása tekintetében. A legtöbben – a megkérdezettek 43 százaléka – az ABC-üzleteket részesítik előnyben, 33 százalék kedveli a bevásárlóközpontokat, 12 százalék keresi fel rendszeresen a hagyományos áruházakat, s 11 százalék ragaszkodik a kisbolthoz.
Hogy ki hová megy szívesen, azt mindenekelőtt a választék nagysága határozza meg (23 százalékban szavaztak erre). Fontosnak tartják az akciókat (20 százalék), azt, hogy mindent egy helyen meg lehessen kapni (17 százalék), és hogy az üzletet könnyen meg lehessen közelíteni (16 százalék). Érdekes módon az olcsóságra csak a megkérdezettek nyolc, a kulturált kiszolgálás fontosságára hét százaléka volt érzékeny. Szórakozásnak, családi programnak nagyon kevesen (két százalék) tekintik a bevásárlást.
A kedvenc üzletek külső képét – a tisztaságot, a kirakatot, a parkolási lehetőséget – ötven százalékban jónak, sőt kifogástalannak (24 százalék) tartják. Hasonló arányúak a vélemények az áru elhelyezése, a készlet áttekinthetősége, az árak feltüntetése tekintetében is. A kérdőívekből kiderült az is, hogy az emberek nagyobbik hányada szerint nincs szükség több üzletre a lakóhelyük vagy munkahelyük közelében, újabb bevásárlóközpontot viszont 16 százalékuk, élelmiszerboltot 13 százalékuk szívesen fogadna. Az eladók viselkedéséről, udvariasságáról pedig a következőképpen oszlanak meg a vélemények: a vevők 53 százaléka szerint megfelelő, 26 százalékuk szerint javítandó, 14 százalékuk szerint kifogástalan a viselkedésük, öt százalékuk szerint közömbösek, de akadtak, akik gorombáknak, sőt gyanakvóknak tartják az alkalmazottakat. A kereskedelmi dolgozók szaktudásával kapcsolatban kedvezőtlenebb a kép: kiválóan képzetteknek mindössze a válaszadók öt százaléka tartja őket, 17 százalék szerint „csak az egyszerű kérdésekre tudnak válaszolni”, 13 százalék szerint felületesek, s 12 százalék szerint hiányos a tudásuk.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
