Hol van a mobilom?

–
2001. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kulcscsomó, toll, szemüveg — megannyi olyan tárgy, amely gyorsan és nyomtalanul el tud tűnni a lakásban. Ahogy csökken a mérete, egyre inkább ezek közé sorolódik a mobiltelefon is. Az a szerencse, hogy ha nincs kikapcsolva, elég rátelefonálni, és azonnal jelzi, merre van — akárcsak néhány éve a kulcstartó, amelynek fütyülni kellett, hogy megszólaljon. A gazdája tehát elég könnyen megtalálja a mobilt, de már jóval nehezebb a helyzet akkor, ha valaki azért kíváncsi a készülék hollétére, mert magát a gazdát keresi. Másként: mi a teendő, ha valaki tudni akarja egy adott hívószámú — SIM-kártyájú — készülék földrajzi koordinátáit?
Erre a kérdésre a technika többfajta, eltérő pontosságú választ tud adni, de e válaszok készülékfüggők is. Például egy kikapcsolt készüléknek nagyon okosnak, mindenekelőtt részben kikapcsolhatatlannak kell lennie ahhoz, hogy tudjuk, hol van. De maradjunk a bekapcsolt telefonnál, amelyről a legpontatlanabb adatot a telefontársaságok már ma is jelezni tudják. Annak a bázisállomásnak a helyét, amelyikre éppen bejelentkezett. Nagyvárosban, ahol sűrűn vannak a bázisállomások, ez viszonylag szűk területet jelent, máshol nagyobbat. A másik megoldás még mindig a szolgáltatóé. Ki lehet számítani a távolságot a készülék és a bázisállomás között abból az időből, amíg az egyikből a másikig eljut a rádióadás. Ez azonban még mindig csak egy kört jelöl ki a bázisállomás antennája körül. Ha megkérdezzük az egyik szomszédos bázisállomást is, ahol szintén veszik a készülék jeleit, csak nem foglalkoznak vele, akkor már két, egymást a készülék helyén metsző körünk van. Ez még mindig csak két pontot jelöl ki, de ha bevetünk még egy bázisállomást, akkor a szoftver már ki tudja a kettő közül választani a jót. A harmadik — egyelőre a legpontosabb — változat a műholdas helymeghatározó rádióvevő beépítése a készülékbe.
E műholdas helymeghatározó megoldásnak már létezik mobiltelefonnal kombinált alkalmazása Magyarországon is. A GSM-hálózaton belüli megoldás bevezetéséről viszont egyelőre nincsenek hírek, a szolgáltatók fontolgatják a szükséges változtatások megvásárlását a telefongyáraktól. A kérdés ugyanis az, hogy a mindennapi életben a helyfüggő reklám („A szomszéd sarkon új ruhabolt nyílt!”) és a „Hol is vagyok éppen?” típusú kérdés megválaszolása hoz-e annyi bevételt, amennyiből a beruházás belátható időn belül megtérül, netán még hasznot is hoz.
Műholdas helymeghatározás
A legismertebb műholdas helymeghatározó rendszer az amerikai haditengerészet számára felállított Global Positioning System (GPS), amelyhez jó pár éve bárki vásárolhat vevőkészüléket Magyarországon is. A rendszer egy rádiónavigációs megoldás, amihez hasonlók léteznek a tengerészetnél, illetve a szárazföldön is — felszíni pozíció-adóállomásokkal. E rendszerek lényege az, hogy ha meg tudom mérni a távolságomat négy ponttól, amelynek ismerem a pontos koordinátáit, akkor már ki tudom számítani a saját koordinátáimat is.
Az első, műholddal kapcsolatos pozíciómérési eljárást az amerikaiak az űrhajózás kezdetekor dolgozták ki. Az űrhajóról jövő rádióadás Doppler-effektusát, vagyis a távolodás-közeledés okozta frekvenciaváltozást mérték. Ezt a módszert meg is lehet fordítani, és — ha az űrhajó sugározza a saját pozícióját — ki lehet belőle számítani a megfigyelőét. A hatvanas évek elején megjelentek az atomórák, amik az időszinkronizálásban jutottak szóhoz, és 1964-ben a Polaris tengeralattjárók már a műholdról érkező jelekre támaszkodva navigáltak a tenger mélyén. Az 1967-től szabadon vásárolható, Doppler-effektussal mérő készülék pontossága százhatvan méteres, hátránya, hogy a méréskor mozdulatlannak kell lennie, és csak mintegy negyvenpercenként ismételhető meg vele a mérés.
1978-ban állt üzembe az első két Navstar (navigációs csillag), és 1993. június 26-án, a 24. műhold pályára állításával vált teljessé a GPS-hálózat. A pályákat úgy határozták meg, hogy a műholdak majdnem pontosan egy nap alatt érnek körbe, és a Föld minden pontjáról látszik legalább öt, helyenkét nyolc műhold. 1998 májusában pedig az amerikai haditengerészeti akadémián megszűnt a csillagok utáni tájékozódás oktatása. A megvalósításban az űrhajózáson kívül komoly szerephez jutott az egymilliomod másodperc pontosságú atomóra is.
A Navstaron lévő — egy földi állomásról vezérelt — rádióadó többféle kódolt jelet sugároz, külön a civil GPS-vevők által értelmezhetőt, és külön egy jóval pontosabb hely- és időmeghatározást biztosító katonait. A standard GPS-vevő négy műholdról érkező jelet kombinálva számítja ki a hely földrajzi hosszúságát, szélességét, a magasságot, és adja meg a standard órához viszonyított pontos időt. A mérés pontossága száz méter körül van, de drágább berendezésekkel ennél kisebb eltérés is elérhető a mért és a valódi pozíciók között.
Kamionkövetés GPS-sel és SMS-sel
Több mint húsz közúti fuvarozó vállalkozás ezerötszáz gépjárműjét követik folyamatosan a magyar i-Fleet műholdas gépjárműkövető és ﷓irányító rendszerrel. A kocsikban egy GPS-vevő szolgáltatja a koordinátákat, s azokat rendszeres időközönként — vagy a központból jövő parancsra — egy GSM-egység küldi be SMS-ben. A világ más részein sem ismeretlen műholdas gépjárműkövető rendszerek irányítanak, és az elszámolásnak szolgáltatnak adatot. De a kapcsolattal követhető a gépjárművek leállításának, indításának időpontja valamint az üzemanyag-fogyasztás is.
A rendszer lelke a gépjárműben elhelyezett járműegység, ami nem más, mint egy célszámítógép. Ehhez csatlakozik a mobiltelefon, a műholdas helyzetmeghatározó és szükség szerint a tachométert illesztő egység. A számítógép követi a jármű földrajzi helyét, méri a haladási sebességet, a futott kilométert és az üzemanyagszintet. A járműegységhez illeszthető LCD kijelzőn az aktuális elküldött és a bejövő SMS-üzenetek mellett úgynevezett formaüzenetek is megjeleníthetők. Az i﷓Fleet rendszer által használt finn Aplicom GPS-vevők átlagosan tizenöt méteres pontossággal jelzik a gépjármű pozícióját. A rendszerrel telefonon internetes kapcsolat is létesíthető a központból, ilyenkor a diszpécserrendszer és a járműegység közötti kommunikációban olyan tömörítési eljárást alkalmaznak, amellyel a minimumra csökkennek az elkerülhetetlen kommunikációs költségek.
A legnagyobb magyar fuvarozóvállalat, a Hungarocamion Rt. egy teljes rendszert vásárolt, a kisebb fuvarozók pedig rákapcsolódhatnak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és az i﷓Fleetet fejlesztő i-Cell Kft. által közösen üzemeltetett diszpécserközpontra. A költségek további csökkentését tette lehetővé mobilszolgáltatók egy új terméke, az SMS-kártya, amely csak SMS-küldésre teszi alkalmassá a fedélzeti telefont, jóval olcsóbban, mint amennyibe egy általános előfizetés kerül.
Tolvajfogás i-Fleettel
Az i-Cell Kft. által beszerelt műholdas gépjárműkövető és -irányító egység segítségével eddig négy ellopott magyar kamiont sikerült pár óra alatt előkeríteniük a helyi hatóságoknak, ebből három a Hungarocamion Rt. gépjárműve volt. Legutóbb Lengyelországban indult hajtóvadászat egy ellopott jármű után, ahol korábban már érte rablótámadás a vállalat egyik gépjárműjét egy kivilágított parkolóban. Bár a Hungarocamion Rt. elsősorban a hatékonyabb flottairányítás érdekében építette ki a műholdas gépjárműkövető és -irányító rendszert, az már a közállapotoknak „köszönhető”, hogy rövid időn belül kiderült, a rendszer az ilyen rendkívüli helyzetekben is komoly segítség. A lopásról tudomást szerezve a diszpécserközpontban elkezdték követni a kamiont. Az SMS-ben érkező adatok egy számítógépes térképen automatikusan jelezték a kamion helyét és azt is, hogy milyen sebességgel halad, vagy éppen mikor áll meg. A térképet és az információkat továbbították a lengyel hatóságoknak, így azok egy órán belül meg tudták találni az időközben a tolvajok által az út szélén leállított járművet, amelyből semmi nem tűnt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.