Ismereteink szerint Magyarországon először fordult elő, hogy az internethasználat sajátosságait egy olyan kutatás tárja fel, amelynek eredményei nemzetközi összehasonlításban is megismerhetőek. Az Internet Monitor nevű kutatássorozatot 1998 elején indították el. A legelső hullámban még csak Hollandia szerepelt, fél évvel később azonban a kutatást kiterjesztették az Egyesült Királyságra is. 2000 márciusában az ötödik projekt már Európa tizenhat országát fedte le. A legutóbbi, májusi kutatás már valóban világméretűnek mondható: harminc országban, huszonhárom nyelven voltak jelen a kérdőívek a weblapokon, Európán kívül az Egyesült Államokban, Kanadában, Latin-Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában. Magyarország a MASMI Hungary Piackutató Intézet és a holland Pro Active International együttműködése révén kapcsolódott be a kutatásba.
A projekt célja az volt, hogy átfogó képet adjon a világ internetfelhasználóiról olyan neves cégekkel együttműködve, mint az AltaVista, a RealMedia, a Yahoo!, a Microsoft Network, a 24/7, az Excite, az Ad Pepper, a DoubleClick, az Active Advertising, a France Telecom, a CNN Europe, a Disney Digital Network, az Interactive Media, a Beenz és az IDG Communications.
A kutatás vizsgálta az adott weboldalak demográfiai és pszichográfiai összetételét, az internet- és médiahasználati szokásokat, az elektronikus kereskedelem iránti érdeklődést, valamint az online reklámozással kapcsolatos magatartásformákat.
Az online felmérés során több mint kétezer weblapon keresztül érkeztek a válaszok a kutatásba bevont országokból. A mintegy négyszázezer válaszadó valóban hiteles és globális rálátást ad a kutatás egyes témaköreire. A lehető leghitelesebb eredmények elérése érdekében az online kutatás kiegészült egy reprezentatív offline — telefonos vagy személyes megkérdezésen alapuló — felméréssel, amely országonként hozzávetőlegesen ezer válaszadót jelent. Így az online felmérés eredményei az adott országban lévő internetfelhasználók arányának tükrében értelmezhetők.
A magyarországi internethasználat intenzitása vetekszik a nyugat-európaiéval: hazánkban az internetezők többsége átlagban minden második napon csatlakozik a világhálóra, az egy alkalomra jutó átlagos internetezési idő harmincegy perc. Noha az internethasználók zömét a férfiak és a fiatalok képviselik, a nők és az idősebb korosztályba tartozók az átlagosnál intenzívebben használják az internetet. A csatlakozás helyeként a válaszadók csaknem kétharmada megjelölte lakóhelyét, de a munkahelyi használat is megközelíti az ötven százalékot. Az otthonról történő csatlakozás már több mint egyötöde ISDN-vonalon zajlik, tizenkét százaléka pedig kábelen.
Mind a magán-, mind az üzleti célú internethasználatkor a leggyakoribb tevékenység az elektronikus levelezés. Míg az átlagos internetezők hetvenegy, illetve hatvanhárom százaléka jelölte meg ezt az opciót, addig a gyakori internetezőknél ez az arány még magasabb, kilencvenöt, illetve hetvenhárom százalék. A magáncélú internetezők kétharmada használja a világhálót hírolvasásra, de csaknem ugyanennyien jelölték meg a csatlakozás céljaként a véletlen böngészést is. Az internetezők ugyancsak több mint fele használja a világhálót szórakozásra és szoftverletöltésre, egyötödük pedig álláskeresésre.
Figyelemre méltó, hogy a magyarországi internetezők a nyugat-európai átlagnál nagyobb mértékben reagálnak az online hirdetésekre. A magyarországi internetezők ötvennégy százaléka küldött már emailt, és negyvenhárom százaléka kattintott közvetlenül az adott hirdetésre, míg az európai átlag ez esetben huszonkilenc, illetve huszonnyolc százalék. A magyar internetezők reklámérzékenységét elsősorban a reklámozott termékek, illetve website-ok határozzák meg, míg a nyugat-európaiak számára inkább a nyereményjátékok, illetve a szórakoztató elemek jelentik a vonzerőt.
A magyarországi internetezők harmincegy százaléka vásárolt már online módon, közülük tíz százalék rendszeresen. Háromszor annyi válaszadó jelölte meg a vásárlás okaként a magáncélú felhasználást, mint az üzleti célút. A legkedveltebb árucikkek a könyvek, ezeket követik a CD-k és a DVDk. A legfiatalabb korosztályban a könyvvásárlást megelőzi a szoftvervásárlás, míg a nőknél a szépségápolási termékek is előkelő helyen szerepelnek. A fizetési módok közül leggyakrabban a postai utánvétet választják.
Noha a rendszeres újságolvasók aránya Magyarországon megegyezik az európai átlaggal, hazánkban jóval kisebb azoknak a hányada, akik soha nem vesznek a kezükbe napilapot. Jóval nagyobb az eltérés a folyóiratoknál, amelyeket a magyarországi internetezők ötvenhat százaléka olvas legalább heti rendszerességgel az európai negyven százalékkal szemben.
A magyarországi internetezők kétharmadának nincsenek nyelvi nehézségei az angol nyelvű weblapok böngészésekor, negyven százalékuk pedig német nyelvű weblapokat is látogat.
A Pro Active International a potenciális válaszadók elérésekor és feldolgozáskor szakmailag kontrollálta a mintába kerülést, és súlyozta az eredményeket. A részt vevő weblapokon hat-nyolc hétig egy saját kód segítségével központilag regisztrálták a látogatókat, egy részüknél megjelent a kutatásban való részvételre invitáló ablak. Ugyanaz a látogató nem kapott kétszer meghívást. Az összesített adatok hitelessége érdekében a válaszokat újból súlyozzák a weblapok forgalma alapján. Ha tehát a negyedannyi forgalmú A weblapról ugyanannyi kitöltött kérdőív érkezett, mint a B weblapról, a válaszok figyelembevétele e két weblapot illetően 1:4 arányban alakul.
Mivel az aktívabb internetezők nagyobb eséllyel kerülnek az online felmérés mintájába, mint a kevésbé aktívak, a minta reprezentativitása torzulhat. Ezért az online felmérés eredményeit általában a telefonos (offline) felmérés használati gyakoriságra vonatkozó válaszai alapján súlyozzák.
Az éghajlatváltozás miatt indult egy magyar-szerb katasztrófavédelmi projekt
