Káosz várható a havazás első napján

Felkészítette a télre munkatársait és technikai felszerelését a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. – jelentette be tegnap Varga László, a társaság műszaki vezérigazgató-helyettese. Az FKF Rt. 2001. évi költségvetésében 500 millió forintot különítettek el a téli munkálatokra, ám ennek egy részét januárban és februárban már elköltötték. Ennek ellenére nem fordulhat elő, hogy pénzhiány miatt maradjanak el a hótakarítási munkálatok. Az FKF arra számít, hogy a havazás első napján idén is káosz lesz Budapest útjain.

Gidró Kriszta
2001. 11. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téllel összefüggő munkálatokat négy fokozatban végzi a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. Az első fokozatot a téli munkarend életbelépésekor, november 16-án rendelik el minden esztendőben – tudatta a vezérigazgató-helyettes. Ez azt jelenti, hogy a társaság állandó, vezetői szintű ügyeleti rendszert működtet az egyébként éjjel-nappal dolgozó központi ügyelet mellett. A második fokozatot – meteorológiai előrejelzés alapján – várható havazás vagy jegesedés esetén rendelik el. Ilyenkor az FKF szabadnapos munkatársai készenlétben állnak, hogy ha kell, akkor a munkálatokat azonnal meg lehessen kezdeni. A harmadik fokozatot havazáskor, az úgynevezett ekézési technológia szükségessé válásakor rendelik el. Ebben az esetben az összes, hóekézésre alkalmas gép ezt a feladatot látja el, illetve ekkor hirdetik meg a rendkívüli hómunkások felvételét is. Nekik ezen a télen 1600, 1800, illetve 2100 forintot fizetnek, attól függően, hogy délelőtt, délután vagy éjszaka dolgoznak.
A negyedik fokozatot abban az esetben rendelik el, ha a hóréteg vastagsága meghaladja a harminc centimétert, és a hideg miatt már a kiszórt anyagok sem olvasztják fel a havat. A hóeltakarítási munkákat ilyenkor már a téli rendkívüli operatív bizottság irányítja a fővárosi operatív bizottság utasításai alapján.
Varga László tudatta azt is: havazáskor két ütemben végzik a takarítási munkákat. Az első ütemben a 2100 kilométer hosszúságú fő- és tömegközlekedési útvonalakat tisztítják meg. A hókotrást a hidakon és a felüljárókon kezdik, majd az autóbuszok hegyvidéki vonalain folytatják. Ezután takarítják meg az autóbusz- és főközlekedési útvonalakat, majd a lakossági szolgáltatást nyújtó főbb intézményekhez – például kenyérgyárakhoz, kórházakhoz – vezető utakat. Az első ütemhez tartozik ezenkívül az agglomerációba közlekedő tizenegy buszjárat városon kívüli útvonala és a Ferihegy 2-es termináljához vezető bekötőút is. A második ütemhez a csaknem 2100 kilométernyi mellékútvonal tartozik, ezek takarítását azonban csak az első ütem után tudja megkezdeni az FKF Rt.
A vezérigazgató-helyettes elmondta: összesen 140 célgéppel dolgoznak majd a télen, közülük húsz csak ekézésre, a többi szórásra is alkalmas. A járművek átlagéletkora 13 év.
Az FKF Rt. külön szabályozást vezetett be, hogy minimálisra csökkentse a só okozta korróziós és környezeti hatásokat. Ennek értelmében egy-egy útszakaszon 40 grammnál több sót nem szórnak egy négyzetméternyi útfelületre. A védett fasorok mentén a kiszórható maximális mennyiség 20 gramm négyzetméterenként. A járdák, a lépcsők és a gyalogátkelőhelyek síkosságmentesítéséhez 850 hintőanyaggal feltöltött ládát helyeztek el az önkormányzatokkal előre egyeztetett helyeken.
A cég rendszeres kapcsolatot tart a Fővinformmal, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetével, a BKV fődiszpécseri központjával, az Állami Autópálya-kezelő Rt.-vel és a Budapesti Mentőszolgálattal – jegyezte meg Varga László. Külön szerződést kötöttek az Országos Meteorológiai Szolgálattal. Innen naponta négy alkalommal kapnak rövid távú előrejelzést és hetente kétszer középtávút.
Varga László szerint a havazás első napján ismét káosz lesz Budapest útjain. Mint mondta, a takarítógépek munkáját számos esetben akadályozzák az autósok, ezért a hókotrók nem tudják időben megközelíteni a város kritikus pontjait. A télre rosszul felkészített, üzemképtelen kocsikat ugyanis számos esetben rossz helyen hagyják. Éppen ezért az FKF Rt. arra kéri a sofőröket, hogy elromlott autóikat tolják félre. A hókotrók munkájának eredményességét azzal is segíthetik az autósok, ha elsőbbséget adnak a sárga villogóval közlekedő járműveknek, s ha a láncban haladó gépek közé vagy a kereszteződésekbe nem sorolnak be.
*
Miként arról már korábban beszámoltunk, a BKV Rt. buszvezetői a Hungaroringen működő Berger Oktatási Centrumban gyakorolják a síkos úton való közlekedést – adta tudtul Antal Mihály, a BKV Rt. forgalomtechnikai osztályvezetője. Elmondta: a társaság járműveinek felkészítésekor téliesítik a metrószellőzőket, megvizsgálják a járművek nyílászáróit, fűtésrendszerét és abroncsait. A közlekedési vállalat több száz millió forintot költ az idei téli előkészületekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.