A téllel összefüggő munkálatokat négy fokozatban végzi a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. Az első fokozatot a téli munkarend életbelépésekor, november 16-án rendelik el minden esztendőben – tudatta a vezérigazgató-helyettes. Ez azt jelenti, hogy a társaság állandó, vezetői szintű ügyeleti rendszert működtet az egyébként éjjel-nappal dolgozó központi ügyelet mellett. A második fokozatot – meteorológiai előrejelzés alapján – várható havazás vagy jegesedés esetén rendelik el. Ilyenkor az FKF szabadnapos munkatársai készenlétben állnak, hogy ha kell, akkor a munkálatokat azonnal meg lehessen kezdeni. A harmadik fokozatot havazáskor, az úgynevezett ekézési technológia szükségessé válásakor rendelik el. Ebben az esetben az összes, hóekézésre alkalmas gép ezt a feladatot látja el, illetve ekkor hirdetik meg a rendkívüli hómunkások felvételét is. Nekik ezen a télen 1600, 1800, illetve 2100 forintot fizetnek, attól függően, hogy délelőtt, délután vagy éjszaka dolgoznak.
A negyedik fokozatot abban az esetben rendelik el, ha a hóréteg vastagsága meghaladja a harminc centimétert, és a hideg miatt már a kiszórt anyagok sem olvasztják fel a havat. A hóeltakarítási munkákat ilyenkor már a téli rendkívüli operatív bizottság irányítja a fővárosi operatív bizottság utasításai alapján.
Varga László tudatta azt is: havazáskor két ütemben végzik a takarítási munkákat. Az első ütemben a 2100 kilométer hosszúságú fő- és tömegközlekedési útvonalakat tisztítják meg. A hókotrást a hidakon és a felüljárókon kezdik, majd az autóbuszok hegyvidéki vonalain folytatják. Ezután takarítják meg az autóbusz- és főközlekedési útvonalakat, majd a lakossági szolgáltatást nyújtó főbb intézményekhez – például kenyérgyárakhoz, kórházakhoz – vezető utakat. Az első ütemhez tartozik ezenkívül az agglomerációba közlekedő tizenegy buszjárat városon kívüli útvonala és a Ferihegy 2-es termináljához vezető bekötőút is. A második ütemhez a csaknem 2100 kilométernyi mellékútvonal tartozik, ezek takarítását azonban csak az első ütem után tudja megkezdeni az FKF Rt.
A vezérigazgató-helyettes elmondta: összesen 140 célgéppel dolgoznak majd a télen, közülük húsz csak ekézésre, a többi szórásra is alkalmas. A járművek átlagéletkora 13 év.
Az FKF Rt. külön szabályozást vezetett be, hogy minimálisra csökkentse a só okozta korróziós és környezeti hatásokat. Ennek értelmében egy-egy útszakaszon 40 grammnál több sót nem szórnak egy négyzetméternyi útfelületre. A védett fasorok mentén a kiszórható maximális mennyiség 20 gramm négyzetméterenként. A járdák, a lépcsők és a gyalogátkelőhelyek síkosságmentesítéséhez 850 hintőanyaggal feltöltött ládát helyeztek el az önkormányzatokkal előre egyeztetett helyeken.
A cég rendszeres kapcsolatot tart a Fővinformmal, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészetével, a BKV fődiszpécseri központjával, az Állami Autópálya-kezelő Rt.-vel és a Budapesti Mentőszolgálattal – jegyezte meg Varga László. Külön szerződést kötöttek az Országos Meteorológiai Szolgálattal. Innen naponta négy alkalommal kapnak rövid távú előrejelzést és hetente kétszer középtávút.
Varga László szerint a havazás első napján ismét káosz lesz Budapest útjain. Mint mondta, a takarítógépek munkáját számos esetben akadályozzák az autósok, ezért a hókotrók nem tudják időben megközelíteni a város kritikus pontjait. A télre rosszul felkészített, üzemképtelen kocsikat ugyanis számos esetben rossz helyen hagyják. Éppen ezért az FKF Rt. arra kéri a sofőröket, hogy elromlott autóikat tolják félre. A hókotrók munkájának eredményességét azzal is segíthetik az autósok, ha elsőbbséget adnak a sárga villogóval közlekedő járműveknek, s ha a láncban haladó gépek közé vagy a kereszteződésekbe nem sorolnak be.
*
Miként arról már korábban beszámoltunk, a BKV Rt. buszvezetői a Hungaroringen működő Berger Oktatási Centrumban gyakorolják a síkos úton való közlekedést – adta tudtul Antal Mihály, a BKV Rt. forgalomtechnikai osztályvezetője. Elmondta: a társaság járműveinek felkészítésekor téliesítik a metrószellőzőket, megvizsgálják a járművek nyílászáróit, fűtésrendszerét és abroncsait. A közlekedési vállalat több száz millió forintot költ az idei téli előkészületekre.
Remény és művészet a 19. Ars Sacra fesztiválon
