Kecskemét már várja a Gripeneket

Infromációink szerint svéd szakemberek mérik fel a kecskeméti légibázist, hogy előkészítsék a Gripenek bérléséről december végén aláírandó szerződést, s végső soron a gépek három év múlva esedékes érkezését.

2001. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdeklődéssel várják a kecskeméti repülőezrednél a Gripen vadászrepülőgépeket, amelyek bérléséről múlt pénteken írt alá szándéknyilatkozatot a magyar és a svéd védelmi miniszter Stockholmban. A várakozás közben már előkészítő munkálatok is folynak az egyetlen, harci gépeket alkalmazó magyar alakulat repülőterén, igaz, a katonák egyelőre még nem kaptak hivatalos információt leendő harci eszközükről. Úgy tudjuk, hetek óta rendszeresen fordulnak meg a Gripeneket gyártó Saab és az azokat alkalmazó svéd légierő szakemberei Kecskeméten, ahol felmérik a bázis infrastruktúráját, körülményeit, az ott dolgozók képzettségét, előkészítendő a bérelt Gripenek 2004–2005-re prognosztizált érkezését.
Noha a végleges szerződés december végére ígért aláírásáig még módosulhatnak a feltételek, a légierő berkeiben bizonyosra veszik, hogy a gépre vonatkozó garanciák érvényesítése érdekében szükség lesz a repülőtér infrastruktúrájának módosítására, s állandó jelleggel viszonylag nagy létszámú svéd tanácsadó, üzemeltető jelenlétére is. Lapunk úgy értesült, hogy a költségek csökkentése – így az üzlet bebiztosítása – érdekében a svéd fél indítványozta, hogy a nagyobb időszakos javításokat (például 200 órás vizsgák) otthon, Svédországban végezzék el, így elképzelhető, hogy a bérlendő gépek – természetesen egyenként – évente néhány hétre visszatérnek tulajdonosaikhoz a munkák elvégzésének idejére. A felek kikötik azt is, milyen tapasztalatú magyar pilóták ülhetnek a Gripenekbe: információink szerint 35 éves kor alatti repülőgép-vezetőkről lehet szó, minimálisan 600 óra sugárhajtású gépen szerzett tapasztalattal. Csak a legutolsó, még teljesen kiképzett magyar pilótageneráció kerülhet az új típusra, amelynek a légierőnél maradt tagjai jelenleg Albatrosz gyakorlógépeken, illetve MiG–29-es vadászgépeken repülnek.
A jelenleg meglévő orosz gyártmányú vadászgépekkel kapcsolatban immár bizonyossá vált, hogy melyik 14 gép üzemidejét hosszabítják meg januártól: a jelenlegi elképzelések szerint ezek szolgálnak majd a beérkező Gripenekkel együtt az évtized végéig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.