Az amerikai légierő egy amerikai telefongyárra, a Lucent Technologiesra bízta a taszári reptéren a kommunikációs rendszer kiépítését. Az ő alvállalkozójuk lett egy magyar hálózatépítő vállalkozás, az Euronet Kft. Aztán az amerikaiaknak Horvátországban és Boszniában is szükségük volt hálózatépítésre. Egyéb munkáik közül a nagyobbak közé tartozik még a MOM Park és az ELTE informatikai hálózatának építése, és szerephez jutottak az APEH székházainak korszerűsítésében.
Az Euronet idén október végén már mint sokoldalú kommunikációs részvénytársaság mutatkozott be egy egész napos szakmai rendezvényen. Mint azt Sas Tibor kereskedelmi igazgató elmondta, az Euronet Rt. az IBM-mel, az Avayával, az Onyxszal és a Net.commal együttműködve kínál LAN-telefon-készüléket, CRM-et és a legújabb technikájú vállalati kommunikációs megoldásokat. Arra számítanak, hogy a rövidesen beköszöntő szabadpiaci verseny mindinkább kikényszeríti a telefontársaságokból a legfejlettebb, hatékonyságnövelő megoldások alkalmazását. Ezért vállalták fel egy egészen új program, a digitális előfizetői vonalak, tehát például az ADSL kiszolgálásában a sávszélesség-kiosztást vezérlő és optimalizáló SCREAM (Service Creation Management; szolgáltatásteremtő kezelés) képviseletét. A másik két szekcióban a vállalati kommunikáció hardvereszközeiről és ügyfélkapcsolati programokról, az Onyxról és az IBM FrontLine-ról esett szó. Az utóbbi elsősorban a bankok, biztosítók, távközlési cégek és a közigazgatás céljait kiszolgálni hivatott, Java nyelven írt, robusztus megoldás. A telemarketing segítésére vállalkozik a Davox, amely képes a kimenő hívásokat egy adatbázisra támaszkodva sorra bonyolítani, a telefonkezelőnek meghagyva az ügyfélmeggyőzés feladatát.
Sokat vár az Euronet Rt. vezetése a Net.com SCREAM programtól, ami egy éppen csak bimbózó területet céloz meg, az ADSL aszimmetrikus digitális előfizetői vonalat. Ezen a rendszeren át már megvalósítható például a filmvetítő szolgáltatás, amikor egy nagy kiszolgálóról azt a mozgóképet küldik át az előfizető házimozijába, amelyiket kéri. Ma az ADSL-előfizető aszerint, hogy mennyit fizet havonta, kap egy általános sávszélességet, amit vagy kihasznál, vagy sem. Amíg kevés az ADSL-előfizető, ez a megoldás mindenkinek jó. A szolgáltatónak azért, mert elég azt mondania, ennyi ezer előfizetője van, nem kell arról is beszélni, hogy ők a kapacitásból mennyit használnak ki (keveset). Az előfizetőnek azért jó ez a rendszer, mert a felső korlátig mindig a lehető legszélesebb sávot kapja, az adatok száguldanak hozzá, mint a gondolat. Mindezt pedig egy átalánydíj fejében. De ha a szolgáltatás népszerűvé válik, akkor már gondok lehetnek az egy közös pontból kiszolgált előfizetői állomások ellátásával. Amit vagy úgy lehet megoldani, hogy újabb központi egységek vásárlásával szétosztják az előfizetőket, s így ők megint a maximumon lesznek elláthatók, vagy úgy, hogy megváltoztatják a szolgáltatás szisztémáját. Áttérnek az átalányról a teljesítménymérésre. „Ennyi idő alatt ennyi bit átküldése, az anynyi mint…” A teljesítménymérés azonban feltételezi, hogy a felhasználó befolyással van a sávszélességre. Ha filmet akar nézni, akkor jó széles csatornát kér, ha csak a villámleveleire kíváncsi, akkor keskenyet, azoknak mindegy, hogy egy vagy tíz másodperc alatt érkeznek-e meg. Kérdés, hogyan tudja az előfizető beállítani, hogy most éppen milyen széles legyen a csatorna. Az interneten — mondják a net.comosok. A SCREAM minden előfizetőt nyilvántart, és stílszerűen egy világhálós felületen fogadja a változtatási igényüket. Az alkalmazott technika teljesen szabad, nyílt, könnyen programható. Miután a szolgáltató bevezette a SCREAM-et, rá alapozva mindenféle szolgáltatást kifejleszthet vele.
A Net.com SCREAM hardver- és szoftverplatformja nemcsak Európában, hanem az egész a világon is egyedülálló, egyidejűleg több tízezer műszak kezelésére képes.
Az Euronet Európában az elsők között vette fel a kapcsolatot a Net.commal, amelynek már fut bevezetési projektje a France Telecomnál és az AT&T Italynál. Az Euronet-napon meggyőző volt a bemutató. Ment a film, és közben a központi rendszeren változtatgatták a sávszélességet. Látható volt, ahogy a tökéletes kép- és hangminőség fokozatosan leromlik, töredezetté válik, majd — ahogy az előfizető tovább változtatta a sávszélesség-rendelést, ismét kisimult, érthetővé vált a hang, majd élvezhetővé a kép.
Sebastian Kurz: Orbán Viktornak 2015-ben igaza volt
