Mától, november 10-től a következő vasárnapig, november 18-ig látható az osztrák főváros nagy attrakciója, amely akár családi programnak is beillik. Négy országból – belga, francia, német és angol földről –, valamint Ausztria legtávolabbi sarkaiból negyvennél több kiállító várja a látogatókat. A Hofburg dísztermeinek sora önmagában is emlékezetes élmény, s a reprezentatív környezetben exkluzív bútor és kép, dekoratív szobor és grafika, ezüst, üveg, procelán, kerámia, antik óra és ékszer, tiroli folklór, az ázsiai, valamint afrikai törzsi művészet különlegességei sorjáznak festői elrendezésben, óriási élő virágcsokrok kíséretében, pompás drapériák és szőnyegek között.
Sokévi rejtőzködés után külföldről került elő Waldmüller 1843-ban készült festménye, a Vége a tanításnak című, amely gyermekalakjainak zsánerjelenetével garantált sikerre számíthat a Giese és Schweiger standján. Schielétől egész kollekciót láthatunk a vásáron, a Londonból érkezett Nagy Richárd galériás egymaga negyedszázat (!) kínál. Van közöttük 1914-ből származó, fekete krétával rajzolt tájkép, 1917-ből gouache eljárással készült női akt, 1918-ból csizmás modell ceruzával. Klimt erotikus jelenetei és portréi sem maradhatnak el, csupán a Dover Gallery tízet prezentál belőlük. Kokoschka-művekből is mindig széles a választék, az idén a Wienerroither és a Kohlbacher jeleskedik kínálatában. Tőle főleg színes ceruzarajzokat láthatunk (a Col espagnol és az Elrig 1942-ből, a Rózsák 1945-ből, a Női akt 1953-ból), illetve 1960-ban készített akvarelleket. A még modernebb mesterek kedvelői Beckmann és Delaunay, Morandi, Picasso vagy Poljakoff közül választhatnak, a pop-art koronázatlan királyai – Warhol vagy Lichtenstein – is klasszikusokká szelídültek immár az utókor szemében.
Határokon túli és osztrák kastélyokból kerültek elő a dúsan aranyozott, nemes fával kombinált, márvánnyal és ékkövekkel, elefántcsonttal kirakott, intarziával dekorált, remekbe faragott barokk bútorok. A tabernákulumok, komódok, szekreterek vagy konzolasztalkák vagyont érnek manapság, és rendkívül keresettek, akárcsak a biedermeier szolid polgári példányai, a praktikus könyvtárszekrények és kisebb-nagyobb kiegészítő bútorok. A szecessziót a századfordulós Bécs legnagyobb nevei képviselik: Josef Hoffmann és Otto Wagner, Marcel Kammerer vagy Gustav Siegel, nem is szólva a terveiket gyakorta kivitelező tonetmanufaktúrák egész Monarchiát behálózó produktumairól.
A fafaragás mindig erőssége a Hofburg vásárának: mindent találunk itt a középkori tiroli mesterek faragta szentek szobraitól kezdve Fritz Wotruba rusztikusan modern plasztikáiig. Egy bécsi köztéri szobrot is láthatunk kicsiben Sonja Reisch standján: a Neuer Markt közismert Donner-kútját másolta le Würbel és Czokally. Art deco stílus és a negyvenes–ötvenes évek designja, ezüst Dániából éppúgy, mint német földről vagy Amerikából, Jensen és Weihrauch, Bunde és Deyhle mellett a világhírű Tiffay produktumai. Az üvegnemű fél évezredet ölel fel, egy 1685-ös leydeni kalligrafált palack éppúgy szívet dobogtató ritkaság a gyűjtők számára, mint Versinyin 1800 körül készült szentpétervári serlege, amelynek kettős fala közé háromdimenziós tájat varázsoltak papírból, szárított növényekből és tarkabarka üvegtörmelékből. A bécsi biedermeiert Mohn és Kothgasser képviseli, a szecessziót Gallé és Daum, az ötvenes évek muranói periódusát a Vennini fivérek, végül a jelenkori stúdióirányzatot Jack Ink, akinek a világ 36 múzeumában vannak remekei. A salzburgi Kunsthandel Ilko nemcsak obligát Powolny-kerámiát árul standján, hanem kisebb Zsolnay-gyűjteményt is, a magyar turisták örömére. A bécsi órásmesterség virágkorát ezúttal is főleg a D und S Antiquitäten mutatja be, magyar mestereket sem kizárva. Ékszerek terén Boucheron, Certier, a Van Cleef és Arpels páros, Lacloche neve önmagában fogalom, de akadnak XIX. századi egzotikus indiai testdíszek is. Adil Besim háremnek berendezett perzsaszőnyegstandja pedig egyenesen az ezeregyéjszaka mesés világába röpíti a látogatót. (Belépő 5–90 év közöttieknek 130 schilling, a hölgyek hétfőn ketten egy jegygyel mehetnek be.)
Tele volt fordulatokkal a US Open női döntője, bő egy évtizede nem történt ilyen
