Új cég a KFKI-csoportban
Új céggel bővült a KFKI Számítástechnikai Csoport: a létrejött megállapodás alapján a kereskedelmi és takarékszövetkezeti informatikában közel tizenöt éve működő Progadat Kft. is a cégcsoport tagjaként folytatja munkáját. A KFKI Számítástechnikai Rt. százszázalékos részesedést szerzett a Progadat Kft.-ben. A Progadat Kft. 1987-ben alakult, elsősorban a kiskereskedelmi informatikai rendszerek kialakítása és a takarékszövetkezeti banki informatika területén tevékenykedik. 2000. évi árbevételük 443 millió forint volt. A Progadat budapesti központjában és nyolc vidéki telephelyén összesen ötvenöt munkatárs segíti a több mint négyszáz kereskedelmi cég, az áfészek, valamint a közel száz takarékszövetkezet informatikai tevékenységét. A Progadat egyik meghatározó terméke az úgynevezett Integrált kereskedelmi információs rendszer, amely a bolti értékesítéstől, tehát a pénztárgépektől az analitikus nyilvántartásokon keresztül a mérlegkészítésig, illetve az operatív és döntés-előkészítő vezetői információkig végzi el a kereskedelmi tevékenység során összegyűlő adatok feldolgozását. A Progadat új termékfejlesztései arra irányultak, hogy a boltok és a központ vagy a nagy szállítók, bankok, hatóságok közvetlen elektronikus adatátvitellel kommunikálhassanak, megtakarítva ezzel jelentős adatrögzítési, ellenőrzési munkát. A Probank integrált kisbanki rendszer a hitelintézeti munka front- és back office területét fogja át, de közvetlen csatlakozást tesz lehetővé a Giro elszámolási központhoz vagy az ügyfél terminálokon keresztül a széles szolgáltatási kört nyújtó elektronikus banki alkalmazásokhoz is. A csatlakozást követően a Progadat — elsősorban a kiskereskedelmi informatika területén — szoros szakmai és gazdasági együttműködést alakít ki a KFKI Számítástechnikai Csoport cégeivel. A KFKI ISYS és a Progadat üzleti kapcsolata már több mint kétéves múltra tekint vissza, amikor egy közös munka során a Progadat kereskedelmi rendszerét a MFG/PRO vállalatirányítási rendszerhez illesztették. A Progadat termék- és szolgáltatás portfoliójával a KFKI Számítástechnikai Csoport egy új piaci szegmens, a kis- és nagykereskedelmi cégek számára is képes lesz teljes körű informatikai megoldásokat kínálni.
Újabb rekordok a Tally-mátrixoknál
Megérkeztek a Tally középkategóriás mátrixnyomtató-családjának újabb modelljei. A T2155-ös típust a T2265 váltotta fel, amely a korábbi ötszázötven helyett már hatszázötven karakter/másodperc sebességgel nyomtat, és a havi terhelhetősége harmincötezerről negyvenezerre emelkedett. Hasonló teljesítménynövekedés tapasztalható a T2170-et kiváltó T2280-as típusú Tally mátrixnyomtatónál is. A nyomtatási sebesség hétszázról nyolcszázra, a terhelhetőség pedig ötezer oldallal — negyvenötezerről ötvenezerre — növekedett. Megmaradt az automatikus fejtávolság-beállítás, az automatikus papírútkiválasztás, a menüvédelem, az egységes kivitel, az azonos kezelőpult, a Tallyra jellemző, rendkívül csendes üzemeltetés és a két év teljes körű, fejre is kiterjedő, helyszíni garancia. Nemcsak fejlesztés, bővülés is történt a Tally palettáján. Megjelent az A/3 méretű T2245-ös mátrixnyomtató gyorsított változata: a T2255 sebessége ötszázötven karakter/másodperc, havi terhelhetősége pedig harmincezer oldal. További újdonsága, hogy a fej élettartama a régi kétszerese, vagyis ötszázmillió karakter. Továbbá — a hosszabb élettartamú festékszalagnak köszönhetően — az egy oldalra jutó fajlagos nyomtatási költség húsz százalékkal alacsonyabb elődjénél. Ez a változat már olyan papírmozgás-érzékelővel van ellátva, amely azonnal jelez, illetve a nyomtatás leáll, ha a papír valahol begyűrődik vagy elakad. Hazánkban a Tally-nyomtatók nagykereskedője a Kvint-R.
Raiffeisen Bank: szünetmentes banküzem
Egységes szünetmentes tápellátási koncepciót alakított ki a Raiffeisen Bank, és versenytárgyaláson választotta ki a stratégiai szállítót 2000 elején. A fiókhálózat szünetmentes tápegységekkel való ellátását célzó tender nyertese két év alatt tucatnyi öt és tíz kVA teljesítményre képes UPS megrendelésére számíthat. Hat cég jelentkezett a pályázatra, közülük kettő maradt versenyben, az APC a Silcon termékekkel és a Powerware. Az APC annyiban előnyösebb helyzetben volt, hogy korábban már szállított a bank központi számítógéptermébe nagy teljesítményű berendezéseket. A kiválasztási szempontokat körültekintően igyekeztek összeállítani, az árnál például nem csupán a kezdeti beszerzési költséggel számoltak, hanem a több évre szóló karbantartási díjakkal is. A döntő szempont a műszaki tartalom, a technológia volt. Az APC a Silcon deltakonverziós készülékeket ajánlotta, míg a Powerware kettős konverzióval dolgozó eszközöket. A bank szakemberei, nem érezvén magukat elég felkészültnek a kettő összehasonlítására, a Minor Rendszerház Rt. tanácsára — amely a konfiguráció kialakítását és az installációt végezte — a Budapesti Műszaki Egyetemről kértek fel tanárokat. Ők meghallgatták a forgalmazók előadásait, s azután mondtak véleményt. Mint kiderült, alapvető különbség van a gépek hatásfokában. A kettős konverziós berendezések hatásfoka körülbelül kilencven-kilencvenkét százalékos, míg a deltakonverziós készülékeké — üzemi körülmények között — közelít a száz százalékhoz. A szakemberek véleményére hivatkozva a Raiffeisen Bank illetékesei az APC Silcon berendezést választották. A jelenlegi tervek szerint a következő két év során üzembe helyezendő hat kVA-es SUDP-k, illetve a tíz kVA-es Silcon DP310E szünetmenetes tápegységek által biztosított áthidalási idő hatvan és százhúsz perc között változik. A bank tervezi egy távfelügyeleti hálózat kialakítását is. Az elképzelések szerint minden bankfiókba telepítenének egy olyan szoftvert, amely öszszegyűjti az információkat a helyi UPS-ről, és azt egy központi adatbázisba továbbítja. Így minden eseményt egyetlen központi helyről lehet figyelemmel kísérni, és ha kell, riasztani a karbantartással megbízott szervizt, illetve automatikusan továbbítani nekik a berendezések állapotát jellemző adatokat.
A részvét vámszedői
Amerikában alig egy nappal a New York-i terrortámadás után villámlevelek jelentek meg a postaládákban, hangzatos nevű alapítványok nevében kérve támogatást a sebesülteknek, az áldozatok családjainak. E levelek jó része távolról sem pénzt gyűjtött, hanem hitelkártya-azonosítót későbbi illegális felhasználás céljából. Az Internet Fraud Complaint Center (internetes lopások panaszirodája; IFCC) szeptember 18-i közleményében figyelmeztetett a veszélyre, a Coalition Against Unsolicited Commercial e-mail (Koalíció a Kéretlen Villámlevelek Ellen — CAUCE) pedig honlapján hívta fel rá a figyelmet. Ez azonban nyilvánvalóan kevés volt ahhoz, hogy megakadályozza sok ezer ember hitelkártya-adatainak és később pénzének ellopását. Ez az eset arra int, érdemes háromszor is meggondolni, kiadjuke fontos adatainkat ismeretleneknek az interneten keresztül. A hitelkártya-, bankkártyaüzletben és az internetes kereskedelemben érdekelteket viszont arra kell sarkallja, hogy újabb technikák bevezetésével igyekezzenek visszanyerni az elvesztegetett bizalmat. Véletlenül nem a terrortámadás után, hanem azt két héttel megelőzően tett közzé egy ötletet a Visa az online lopások megelőzésére. Nem a korszerű technikát kezdték propagálni, az ujjlenyomatot vagy a szem íriszéről készített képpel történő azonosítást, hanem a jelszóhasználatot. Azt mondják, ha a hitelkártyához mindig meg kell adni egy jelszót is, amit az ügyfél maga meg tud változtatni, akkor a biztonság megteremtése — és a felelősség is — már az övé lesz. Ha minden tranzakció után veszi magának a fáradságot, és változtat a jelszón, akkor biztos lehet abban, hogy ahol utoljára fizetett, ott később nem fognak a tudta nélkül pénzt leemelni a számlájáról. A Visa várhatóan már a karácsonyi vásár idején működtetni fogja ezt a fajta védelmet. A jelszó jó ötlet, és tantuszként is megvalósítható. A tantusz egy egyszer használatos jelszó, amit az ügyfélnek kiadott intelligens kártya generál minden egyes vásárláskor. Épp csak az szükséges hozzá, hogy a számítógéphez, amiről az ember felkeresi a virtuális áruházat, legyen egy kártyaolvasó. Ha pedig a tantuszokat nem intelligens kártya, hanem egy intelligens, USB-csatlakozós kulcstartó adja ki, akkor még ez sem kell, hiszen ma már nem gyártanak PC-t USB nélkül.
GPRS a China Mobile-nál
A China Mobile Kína kilenc tartományára kiterjedő, GPRS alapú mobilinternet-szolgáltatásának bővítéséhez fő beszállítónak a Siemens ICM (mobil információ és kommunikáció) csoportot választotta. A China Mobile Kína legnagyobb mobilszolgáltatója, jelenlegi ügyfeleinek száma kilencvenkétmillió. A GPRS-megoldás megvalósítója, a Siemens Shanghai Mobile Communication Ltd. 2001 novemberére elkészül a teljes projekttel. A GPRS-hálózat teljes felújítása kilenc tartományban harmincnyolc várost foglal magában.
Sebastian Kurz: Orbán Viktornak 2015-ben igaza volt
