Az idei év első kilenc hónapjában 3,35 milliárd euró bevétel származott az idegenforgalomból, ami 19,3 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában: Magyarország 31 millió látogatójával a világ 13. legkedveltebb turisztikai célpontja. Középtávon várhatóan a Széchenyi-terv fejlesztései által több vendég érkezik Magyarországra, a hazai lakosság életszínvonalának emelkedésével nő a belföldi turizmus forgalma, valamint a környező országok gazdasági fejlődésük következtében Magyarország szempontjából is meghatározó küldő országokká válhatnak.
Megfelelő környezetgazdálkodás mellett Magyarország turisztikai kínálata hosszú távon is versenyképes marad. Budai kiemelte a gyógy- és termálvízkincs, a nemzeti parkok, valamint az ország kulturális turisztikai kínálatának szerepét. Úgy vélte, mindenképp élni kell azzal a lehetőséggel, hogy országunk területének nyolcvan százaléka alatt található gyógyvíz és az európai uniós csatlakozással emelkedik az Európán belüli távolabbi országokból érkező vendégek száma is. A turizmus a hazai GDP tíz százalékát adja, a bruttó hazai termékhez való hozzájárulásának növekedési üteme meghaladja a mezőgazdasági, az építőipari, a pénzügyi és az ingatlanszektor átlagát is. Növekedési dinamikája kétszerese a teljes magyar gazdaságénak, és jelentős devizakitermelő szektor.
Jövőre 15 központi pályázatot ír ki a szaktárca. A regionális pályázatokat termékfejlesztés, rendezvények, marketing- és egyéb üdülőhelyi feladatok támogatására lehet beadni. A turizmusfejlesztésre szánt költségvetési forrás az idén több mint 25 milliárd forint volt, ami jövőre 28 milliárd forint fölé emelkedik. Az idei év november elejéig 1846 pályázat érkezett be a turizmusfejlesztési tenderekre, ami az összes beérkezett pályázat 21 százaléka. Idén a turisztikai fejlesztésekre nyújtott 21 698 milliárd forint állami támogatás 72 933 milliárd forint vállalkozói tőkét mozgatott meg.
Remény és művészet a 19. Ars Sacra fesztiválon
