A szakmai tudásra esküsznek a Vegyépszernél

Nem újszerű az ötvenéves fennállását ünneplő Vegyiműveket Építő és Szerelő (Vegyépszer) Rt.-nek a fővállalkozásban végzett kivitelezői munka. A magyar tulajdonú vállalatcsoportnak a hazai piacon sikerült megőriznie teljes körű vállalkozói képességét a hagyományos építési és szerelési szakterületein, 2000-től pedig a hazai gyorsforgalmi útépítésben mondhat magáénak meghatározó szerepet.

Putsay Gábor
2001. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 80-90 milliárd forint árbevételre számítanak, és várhatóan az építőiparban itthon piacvezetővé válik a cég. Mint azt Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta, a fennállás óta a legnehezebb időszakokat is átvészelték, amit kizárólag a szakmaiságnak, a tudatosan felépített szellemi bázisnak, a minőségi munkának köszönhetik, illetve annak, hogy a vállalat mindig több lábon állt. A cég vezetői az évtizedek során mindig azt tartották szem előtt – tette hozzá Tímár Gyula –, hogy a területen lévő legjobb szakembergárdát kovácsolják össze, és meg is tartsák. Az ötven év alatt a céget a megfelelő szakértelem, illetve az tette sikeressé, hogy a vezetők mindig kiálltak azok mellett az emberek mellett, akiknek az eredményeket köszönhették. A széles tevékenységi kör és a megszerzett referenciák hozzásegítették a céget ahhoz, hogy a rendszerváltás utáni nehéz gazdasági helyzetben talpon maradjon, ne kerüljön a csőd szélére, mint ahogy a recessziónak ellenállni nem képes nagy építőipari cégek.
A Vegyépszer neve itthon és világviszonylatban is elsősorban a tengizi beruházások során vált ismertté. A belföldön végzett építésszerelési munka hagyományosan kötődik ma is az olaj- és vegyipari, valamint az energetikai ipari megrendelőkhöz, a rendszerváltást követően azonban más területen is kapott megrendelést a Vegyépszer, a kilencvenes években a magasépítésben is jelentős feladatot vállalt a cég. Részt vett például a legnagyobb hazai bevásárlóközpontok, a Pólus Center, a Lurdy Ház, a WestEnd City Center építésében. Jelentős szerepet vállaltak továbbá a Richter Gedeon gyógyszergyár és az esztergomi kórház felépítésében, és néhány erőmű felújítása is a nevükhöz kötődik. A legnagyobb megrendelők – Paksi Atomerőmű Rt., Mol Rt., TVK Rt., BorsodChem Rt. – stabil piacot biztosítanak számukra.
A cég 15 milliárdos exportot bonyolít idén, legnagyobb piacuk Kazahsztánban van. Tengizben a jövő évben induló nagy olajipari beruházásban fővállalkozóként kívánnak részt venni, ebben sikeresnek ígérkeznek a tárgyalások a kitermelést bonyolító amerikai–kazah céggel. A Vegyépszer Algériában, Németországban és Franciaországban is megrendeléshez jutott.
A legjelentősebb megrendeléshez Magyarországon jutottak. Az autópálya-építkezésben másik két hazai nagyvállalattal, a Betonút Szolgáltató és Építőipari Rt.-vel, valamint a Ganz Acélszerkezet Rt.-vel közösen fővállalkozóként vesznek részt. A Vegyépszer a korábban megszerzett tapasztalataira, valamint a vállalkozói képességére alapozott, amikor az autópálya-építésbe bekapcsolódott – mondta el Tímár Gyula. Ahhoz, hogy egy ilyen volumenű programban sikeresek tudjanak lenni, szintén a kitűnő szakembergárdára kell építeni, a cég az építkezések kezdetén „magához szívta” azokat az embereket, akikkel meg tudnak felelni a feladatnak– tette hozzá a vezérigazgató. Korábban ugyanis nem épült annyi autópálya mint ahány szakember volt az országban, a mostani beruházás azonban lehetővé teszi a foglalkoztatásukat. A Vegyépszer létrehozta saját mérnökgárdáját, kialakította eszközparkját és ma már önnálló szakaszokat épít. A saját tulajdonú gazdasági társaságokat – Maút Kft., Mahíd 2000 Rt. – feltőkésítették, megfelelő eszközparkkal látták el, a céghez pedig 125 új szakembert vettek fel.
Az út- és hídépítő igazgatóság vállalkozási főmérnöke, Egyed Károly 27 éve dolgozik a Vegyépszernél, korábban a tengizi részleg igazgatóhelyettese volt. Mint azt lapunknak elmondta, az útépítésben a cég elsősorban fővállalkozói tapasztalatait kamatoztatja, bizonyos elemei a beruházásnak hasonló eljárást igényelnek, mint amilyeneket a korábbi munkáknál végeztek. Az autópálya-építkezéseknél a világ legkorszerűbb fővállalkozói módszereit alkalmazza a Vegyépszer. Köztük azt a projektirányítási rendszert, amelyet csak a Paksi Atomerőműben használnak Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.