Maga mögé utasítva a regionális, fővárosi adók többségét, az Info Rádió felzárkózott az országosan fogható rádiókhoz. A Magyar Gallup Intézet (www.gallup.hu) ezer fő megkérdezésével készített legutóbbi mérése szerint a 14–49 éves korosztály körében az Info jelenleg a hatodik leghallgatottabb fővárosi adó, míg a hírrádió célcsoportjának számító 30–49 éves korosztályban az ötödik helyre lépett elő. E korcsoportban csupán a Magyar Rádió Kossuth adója, illetve a zenei rádiók, az ugyancsak országosan fogható Sláger, illetve a Danubius, valamint az immár országos hálózatba kapcsolódott Juventus előzi meg az Infót.
Módos Márton, az Info Rádió ügyvezető igazgatója elmondta: az idén az adó hallgatottsága megnégyszereződött, a harmincévesnél idősebb közönség körében megközelíti a nyolc százalékot. – A nagy áttörést a szeptember 11-i, egyesült államokbeli tragikus terrortámadás és az azt követő fokozott „híréhség” hozta meg – magyarázta, hozzátéve: örvendetesnek tartja, hogy akik szeptemberben az Info Rádióhoz pártoltak, a következő hónapban is hűségesek maradtak az adóhoz. Sőt, a hallgatottsági mutatók tovább emelkedtek.
– A piac „megtanulta használni” az Info adta lehetőségeket, azaz mára tisztában vannak azzal, hogy aki a nap bármely órájában a 95,8 megahertzre kapcsol, ott negyedóránként meghallgathatja a legfontosabb híreket. A hallgatók azt is megtanulták, hogy az Infótól a munkájukhoz szükséges információt kapják meg, a véleményformálást viszont a hírcsatorna a közönségre bízza – állítja Módos.
Más rádiókhoz hasonlóan az Infónál is a reggeli adás vonzza a legtöbb hallgatót, de ugyancsak jók a mutatói a déli órákban és a délutáni csúcsforgalom idején sugárzott programnak. Rövid távú célként Módos Márton azt említette, hogy a rádió tartani tudja a szeptemberben elért eredményt, s annak a reményének adott hangot, hogy a későbbiekben akár efölé is emelkedhetnek a mutatók. Ugyanakkor megjegyezte: a zenei adók és a „beszélő” rádiók hallgatottsági mutatóit külön kell kezelni.
– Úgy látom, a rádiós piaci verseny éleződésével egyre kevésbé éri majd meg a zenei rádióknak hírbe, hírszolgáltatásba fektetni, hiszen ez az egyik legdrágább és emberi erőforrás tekintetében a legigényesebb műfaj – mondta. Ezzel összefüggésben jelezte: számos vidéki rádió megkereste az Info vezetőit azzal, hogy átvennék a hírrádió egyes műsorait. Most dolgoznak azon a technikai rendszeren, amely ezt a fajta hírkereskedelmet lehetővé teszi.
Az Info Rádióval megközelítőleg egy időben kezdte meg az adást az Est FM és a Pannon Rádió. Közülük az Est FM vette a legjobb startot, mostanra azonban az Info került előbbre. Jelenleg az Est a nyolcadik leghallgatottabb adó a 14–49 éves korosztályban. A Pannon Rádiónak nem sikerült felküzdenie magát az élmezőnybe, novemberben 1,3 százaléknyi közönséget vonzott az említett korosztályban.
A kétszázalékos hibahatár alatt mozog a hallgatottsága a Klubrádiónak is. A 35 év alattiak körében 0,6 százaléknyi közönséget vonzó adó váltásra készül, kínálatában az eddigieknél több lesz a hír és az élő, „beszélgetős” műsor. A 93,5 MHz-en fogható fővárosi adónak az Országos Rádió és Televízió Testülettel kötött, 1999-es keltezésű műsor-szolgáltatási szerződése szerint a heti műsoridejének hetven százalékát zenével kell kitöltenie. A rádió nemrégiben kinevezett új vezetősége azonban kezdeményezni kívánja e megállapodás módosítását. A változtatás a zenei műsorok arányának csökkentését célozná. Mint ismert, a közelmúltban meghatározó tulajdonhoz jutott a Klubrádió Kft.-ben a Monográf Rt., amelynek elnöke Arató András, a Dunaholding elnök-vezérigazgatója. A Monográf Rt. egy 25 befektetőből – magánszemélyekből és vállakozásokból – álló társaság. Ismert, hogy a Dunaholdinghoz szintén több szállal kötődő Telegráf Kft. adja ki a 168 Óra című politikai hetilapot.
A kilencvenes évek elején a mostaninál magasabb hallgatottságot elért Híd Rádió a Gallup legutóbbi mérése szerint a 14–49 évesek körében tizenegyedik a sorban. A Híd Rádió – az adót jelenleg a budapestiek 1,8 százaléka hallgatja – az egyik olyan állomás, amely váltott, s az utóbbi időben egy, a korábbinál fiatalabb hallgatói kört céloz meg műsoraival.
Az egykor Star FM 92,9 néven ismert mostani Rádió Deejay hallgatottsága a novemberi adatok szerint 0,8 százalékos a 14–49 évesek körében. Az ugyancsak megújulásra törekvő Budapest Rádió szintén a hibahatár alatti hallgatottságú adók közé tartozik, a Gallup szerint az elmúlt hónapban 0,4 százalékot értek el a 49 évesnél fiatalabb rádióhallgatók között. – Igaz ugyan, hogy az abszolút számokat tekintve csak ötvenezer főre tehető a napi közönségünk, de a hallgatói összetétel értékes – mondta Kármán István adó ügyvezető igazgató. Hozzátette: főként felsőfokú végzettségű, magas jövedelemmel rendelkezők hallgatják a Budapest Rádiót, célcsoportjuk a 25–50 éves korosztály. Kérdésünkre, tart-e attól, hogy a Klubrádió megújulása hallgatókat vonhat el a Budapest Rádiótól, úgy felelt: egy mostanában induló adó csak a kereszthallgatottság útján tudja növelni közönségét. – Így bizonyára lesz olyan hallgató, aki, ha nem is pártol el tőlünk, de időnként belehallgat a Klubrádió adásába is – vélekedett Kármán István.
Speciális Kormányinfó lesz holnap, nagy bejelentések várhatók
