Átrendeződött a rádiós piac

Az elmúlt időszakban átrendeződött a budapesti rádiós piac. Az idén „berobbant” a Roxy Rádió, a tavaly indult adók közül az Info Rádió pedig szeptemberben felzárkózott az országos sugárzású adók mögé. A hallgatottsági adatokból kiderül, hogy az olyan, már hosszabb ideje működő rádióknak, amelyek az utóbbi időben célcsoportot, s akár nevet is váltottak, egyelőre nem sikerült áttörést elérniük.

2001. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maga mögé utasítva a regionális, fővárosi adók többségét, az Info Rádió felzárkózott az országosan fogható rádiókhoz. A Magyar Gallup Intézet (www.gallup.hu) ezer fő megkérdezésével készített legutóbbi mérése szerint a 14–49 éves korosztály körében az Info jelenleg a hatodik leghallgatottabb fővárosi adó, míg a hírrádió célcsoportjának számító 30–49 éves korosztályban az ötödik helyre lépett elő. E korcsoportban csupán a Magyar Rádió Kossuth adója, illetve a zenei rádiók, az ugyancsak országosan fogható Sláger, illetve a Danubius, valamint az immár országos hálózatba kapcsolódott Juventus előzi meg az Infót.
Módos Márton, az Info Rádió ügyvezető igazgatója elmondta: az idén az adó hallgatottsága megnégyszereződött, a harmincévesnél idősebb közönség körében megközelíti a nyolc százalékot. – A nagy áttörést a szeptember 11-i, egyesült államokbeli tragikus terrortámadás és az azt követő fokozott „híréhség” hozta meg – magyarázta, hozzátéve: örvendetesnek tartja, hogy akik szeptemberben az Info Rádióhoz pártoltak, a következő hónapban is hűségesek maradtak az adóhoz. Sőt, a hallgatottsági mutatók tovább emelkedtek.
– A piac „megtanulta használni” az Info adta lehetőségeket, azaz mára tisztában vannak azzal, hogy aki a nap bármely órájában a 95,8 megahertzre kapcsol, ott negyedóránként meghallgathatja a legfontosabb híreket. A hallgatók azt is megtanulták, hogy az Infótól a munkájukhoz szükséges információt kapják meg, a véleményformálást viszont a hírcsatorna a közönségre bízza – állítja Módos.
Más rádiókhoz hasonlóan az Infónál is a reggeli adás vonzza a legtöbb hallgatót, de ugyancsak jók a mutatói a déli órákban és a délutáni csúcsforgalom idején sugárzott programnak. Rövid távú célként Módos Márton azt említette, hogy a rádió tartani tudja a szeptemberben elért eredményt, s annak a reményének adott hangot, hogy a későbbiekben akár efölé is emelkedhetnek a mutatók. Ugyanakkor megjegyezte: a zenei adók és a „beszélő” rádiók hallgatottsági mutatóit külön kell kezelni.
– Úgy látom, a rádiós piaci verseny éleződésével egyre kevésbé éri majd meg a zenei rádióknak hírbe, hírszolgáltatásba fektetni, hiszen ez az egyik legdrágább és emberi erőforrás tekintetében a legigényesebb műfaj – mondta. Ezzel összefüggésben jelezte: számos vidéki rádió megkereste az Info vezetőit azzal, hogy átvennék a hírrádió egyes műsorait. Most dolgoznak azon a technikai rendszeren, amely ezt a fajta hírkereskedelmet lehetővé teszi.
Az Info Rádióval megközelítőleg egy időben kezdte meg az adást az Est FM és a Pannon Rádió. Közülük az Est FM vette a legjobb startot, mostanra azonban az Info került előbbre. Jelenleg az Est a nyolcadik leghallgatottabb adó a 14–49 éves korosztályban. A Pannon Rádiónak nem sikerült felküzdenie magát az élmezőnybe, novemberben 1,3 százaléknyi közönséget vonzott az említett korosztályban.
A kétszázalékos hibahatár alatt mozog a hallgatottsága a Klubrádiónak is. A 35 év alattiak körében 0,6 százaléknyi közönséget vonzó adó váltásra készül, kínálatában az eddigieknél több lesz a hír és az élő, „beszélgetős” műsor. A 93,5 MHz-en fogható fővárosi adónak az Országos Rádió és Televízió Testülettel kötött, 1999-es keltezésű műsor-szolgáltatási szerződése szerint a heti műsoridejének hetven százalékát zenével kell kitöltenie. A rádió nemrégiben kinevezett új vezetősége azonban kezdeményezni kívánja e megállapodás módosítását. A változtatás a zenei műsorok arányának csökkentését célozná. Mint ismert, a közelmúltban meghatározó tulajdonhoz jutott a Klubrádió Kft.-ben a Monográf Rt., amelynek elnöke Arató András, a Dunaholding elnök-vezérigazgatója. A Monográf Rt. egy 25 befektetőből – magánszemélyekből és vállakozásokból – álló társaság. Ismert, hogy a Dunaholdinghoz szintén több szállal kötődő Telegráf Kft. adja ki a 168 Óra című politikai hetilapot.
A kilencvenes évek elején a mostaninál magasabb hallgatottságot elért Híd Rádió a Gallup legutóbbi mérése szerint a 14–49 évesek körében tizenegyedik a sorban. A Híd Rádió – az adót jelenleg a budapestiek 1,8 százaléka hallgatja – az egyik olyan állomás, amely váltott, s az utóbbi időben egy, a korábbinál fiatalabb hallgatói kört céloz meg műsoraival.
Az egykor Star FM 92,9 néven ismert mostani Rádió Deejay hallgatottsága a novemberi adatok szerint 0,8 százalékos a 14–49 évesek körében. Az ugyancsak megújulásra törekvő Budapest Rádió szintén a hibahatár alatti hallgatottságú adók közé tartozik, a Gallup szerint az elmúlt hónapban 0,4 százalékot értek el a 49 évesnél fiatalabb rádióhallgatók között. – Igaz ugyan, hogy az abszolút számokat tekintve csak ötvenezer főre tehető a napi közönségünk, de a hallgatói összetétel értékes – mondta Kármán István adó ügyvezető igazgató. Hozzátette: főként felsőfokú végzettségű, magas jövedelemmel rendelkezők hallgatják a Budapest Rádiót, célcsoportjuk a 25–50 éves korosztály. Kérdésünkre, tart-e attól, hogy a Klubrádió megújulása hallgatókat vonhat el a Budapest Rádiótól, úgy felelt: egy mostanában induló adó csak a kereszthallgatottság útján tudja növelni közönségét. – Így bizonyára lesz olyan hallgató, aki, ha nem is pártol el tőlünk, de időnként belehallgat a Klubrádió adásába is – vélekedett Kármán István.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.