Döntés a Gripenek átalakításáról

Aláírták azt a szerződést, amely a Magyarországra érkező JAS–39 Gripenek NATO-kompatibilissé tételét biztosítja – jelentette be tegnap a svéd Saab-csoport. Lapunk információi szerint ennek keretében új rádiót kap a gép, illetve olyan berendezésekkel szerelik fel, amelyek alkalmassá teszik a zökkenőmentes NATO-együttműködésre.

MTI
2001. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A védelmi eszközök svéd hivatala (SDMA) szerződést kötött a Gripen International társasággal, amelynek keretében a cég a magyar légierő igényeinek megfelelően módosítja a JAS–39 Gripen típusú vadászgépet – jelentette be tegnap a Saab. Mint ismeretes, a Gripen International a svéd Saab-csoport és a brit British Aerospace Systems tulajdonában van. A szerződés teljes értékét nem tették közzé, de a Saab bejelentette, hogy a szerződés keretében egymilliárd svéd korona értékű megrendelés jut a svéd cégnek. A közelmúltban aláírt kormányközi megállapodás alapján Magyarország tíz évre 14 Gripen vadászgépet bérel.
A Magyar Nemzet információi szerint mindez a korábban aláírt bérleti szerződés azon pontjával van összefüggésben, miszerint a svédek vállalták a gépek NATO- kompatibilissá tételét, az úgy-nevezett NATO-interoperabilitás biztosítását. Ezek az átalakítások teszik majd lehetővé, hogy a gépek NATO-környezetben is képesek legyenek zökkenőmentesen tevékenykedni. A britek segítségére azért is szükség van, mert a svédek, nem lévén NATO-tagok, nem férhetnek hozzá a szövetség titkosított anyagaihoz.
Információink szerint az átalakítás többek között magában foglalja új rádió-, azonosító (IFF) és leszálláskönnyítő (ILS) berendezés beszerelését, illetve a NATO-szabvány szerinti kicserélését és módosítását. Módosítják a gép védelmi berendezéseit is – értesültünk –, a rakétaelhárító infracsapdák és radarcsalik mellett olyan modern elektronikus radarzavaró készüléket is kap a Magyarországra érkező Gripen, mint az ECM. A rádióberendezést alkalmassá kell tenni a Link 16-os nevű berendezés fogadására is, amelyet a szerkezet gyártójával történt egyeztetés után szerelnek majd be. A gépeket egyelőre nem lehet a levegőben utántölteni, de szakértők szerint a feladatok ellátásához ehhez egyelőre nincs is szükség. Egyes hírek szerint az üzemidő-hosszabbítás után nyugdíjba küldött MiG–29-esek helyett már légi utántöltésre alkalmas gépek jönnének, és a 2004-ben érkezőket is át lehet majd alakítani erre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.