Én nem tudom...

Kristóf Attila
2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy a politikai publicisztikában milyen szerepet játszanak a tények. Pszeudoliberális napilapunk mottója szerint: „A hír szent, a vélemény szabad.” A kérdés tehát az, hogy a szabad vélemény felülírhatja-e a hírek szentségét.
Az idézett jelszó logikája azt sugallja: nem. Közhellyé vált liberális alaptézis, hogy az ember szabadsága addig terjed, amíg nem sérti mások szabadságát, értékeit és érdekeit. Ebből bizonyos korlátozás következik, amely kiterjeszthető a médiában közölt véleményre, a publicisztikára is. Szemben áll ezzel az a humanitárius álláspont, amely a jó szándékkal elkövetett hazugságot megbocsátja, miként néha hajlandó szemet hunyni a „megélhetési bűnözés” felett is. Arany János, akinek becsületét aligha vonhatjuk kétségbe, azt mondotta volt, hogy hazudj, költő, csak rajt ne csípjenek. Rokonítható-e a politikai publicisztika a költészettel?
Egy baloldali lapban valaki néhány esztendővel ezelőtt leírta, hogy szabad hazudni a médiában, sőt erkölcsbe se ütközik, ha a hazugság – teszem azt – a szélsőjobb terjeszkedését gátolja. Ez nyílt beszéd volt, bár a legeredményesebb hazudozókra éppen a rejtőzködés a jellemző, ők (Aranyra utalva) költőnek vélvén önmagukat mindent elkövetnek, hogy ne legyenek tetten érhetők.
Hazugság-e az, amikor baloldali publicisták Antall Józsefet úriemberként és demokrataként aposztrofálják, s ezáltal sejtetni engedik, hogy a „mostani”, se nem ez, se nem az? Ez valóban a költészet körébe tartozik, de emlékeztet a kaméleontempóra is, azzal a megkötéssel, hogy itt nem a kaméleon cserélgeti a színét, hanem a mimikrikényszer a szemléletmódjára hat. E költőiségre jellemző, hogy nem csupán Antall József megítélésében váltott szemrebbenés nélkül előjelet egykori mínuszát pluszra cserélve, de magát Orbán Viktort, mint egykor volt egyedi lényt is hajlamos kijátszani maga ellen.
A hajdani Orbán Viktor Göncz Árpád ominózus kifütyülése után „vette a kabátját”, s otthagyta az operaházi ’56-os díszünnepséget, ma pedig merev, gőgös, „kőkemény” arccal állt a temetőben, amikor a „csőcselék” baloldali és liberális politikusok ellen tüntetett. Ezek az utalások azt sugallják, hogy a hatalom egy erős, hajlíthatatlan jellemet kezdett ki, teljesen megfeledkezve arról, hogy nem a jellem változott, hanem a helyzet, mondhatni maga a történelem. Némely dolog Göncz Árpád (és a szabad demokraták) valódi érzelmeit és hovatartozását tekintve világossá vált, a Fidesz politikai és ideológiai alapállása is egyértelmű lett, Orbán Viktor személyisége pedig – ha hiszik, ha nem a baloldali publicisták – beérett, sőt a „hatalom” tovább „komolyodott”, útja konzekvensen vezet a „konzervatív-liberális államférfi” státusa felé.
Kasza László (exszabadeurópás) most a Népszabadságban azt rója fel Orbán Viktornak, hogy a Süddeutsche Zeitungnak adott nyilatkozatában „bajor csodának” nevezte Franz Josef Strausst, aki az én ifjúságom idején a szocialista Magyarországon führerszerű közellenségnek számított. Kasza azt írja, hogy ezen csak „azok lepődnek meg, akik tudják, hogy a 80-as évek közepén Orbán még ugyanilyen könnyedséggel lefasisztázta a bajor miniszterelnököt”? Kérdem én, hol fasisztázta le, és kik ezek az „azok”, akik 1985-ben figyeltek az akkor 22 éves Orbán Viktor szavára. Mivel dokumentálja Kasza ezt a kijelentését, amely nem őt, hanem a magyar miniszterelnököt tünteti fel a kaméleon szerepében? Kasza ily nagy híve Arany Jánosnak?
Hogy netán nem az ő útja görbült-e el egy kicsit az elmúlt esztendőkben, én nem tudom...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.