Kitört a karácsonyi szaloncukorláz

Hamarosan megérkezik a Mikulás, ajándékai azonban nem csupán a gyerekeknek szereznek örömet, hanem az édességgyártóknak is, akiknek a karácsony jelenti a főszezont Szent Miklós ünnepével együtt.

Nagy Ottó
2001. 12. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mikulási és karácsonyi forgalom 40–60 százalékkal haladja meg az átlagos forgalmat az édesiparban. Nem véletlen, hogy a piac éves forgalmának 35-37 százaléka esik erre az időszakra – mondta lapunknak Kanyó Gyuláné, az Édességgyártók Szövetségének ügyvezető titkára. Hangsúlyozta: a hazai édességpiac mértékére nincs statisztikai adat, de a forgalombecslések szerint a 80 milliárd forintot is meghaladja.
A szaloncukorpiac kilencven százalékát három nagy gyártó, a Stollwerck, a Perfetti Van-Melle Hungary Kft. – a volt Fundy – és a Sweet Point fedi le. Halászné Boldizsár Ilona, a 30 százalékos piaci részesedéssel bíró Stollwerck termékmenedzsere elmondta, a szaloncukorpiac egyre kiegyensúlyozottabb, ami a gyártók számának csökkenésével és az egyre „érdektelenebbé“ váló ártényezővel magyarázható. Hozzáfűzte: az idei szezonban 10-15 százalékos árnövekedés prognosztizálható.
A Stollwerck szaloncukor-kínálatában a piaci trendnek megfelelően a tasakos szaloncukrok játszanak domináns szerepet. A tasakos kiszerelés egyébként magyar találmány, öt évvel ezelőtt – az azóta név- és tulajdonosváltáson átesett – a Fundy Kft. – hozakodott vele elő. A döntés sikeres volt, ma a szaloncukrok 76 százaléka így kerül a fogyasztókhoz. A Perfetti megtartotta a Fundy márkanevet, termékei e néven találhatók a boltokban.
Gál Tünde, a Perfetti piacelemzője lapunknak elmondta, az ízek tekintetében a tradíció alakítja a trendeket, még mindig a zselés szaloncukor a legnépszerűbb, a szintén hagyományosnak mondott kókuszos, vajkaramellás, gesztenyés és konzum mellett.
A legnagyobb magyar tulajdonban lévő édesipari cég, a Sweet Point Kft. 1994-ben kezdett szaloncukorgyártással foglalkozni, akkor lépett piacra az azóta angyalkás szaloncukor néven ismertté vált termékkel, amely harmadik éve piacvezető Magyarországon. Körülbelül 3400 tonna kerül belőle a hazai karácsonyfák alá – amivel piaci részesedésük majdnem eléri az ötven százalékot –, és 400-600 tonna exportra – nyilatkozta lapunknak Horváth Imre, a cég tulajdonos ügyvezetője. A cégvezető úgy látja, a karácsonyi szezonárugyártásban útkeresés jellemezte a hazai vállalatokat, folyamatos túltermelés volt, aminek eredményeképpen a vásárlás közvetlen az ünnepek előtti időszakra tolódott, ami rendkívül szerencsétlen volt gyártói, kereskedői és fogyasztói szempontból egyaránt. Horváth Imre szerint ez a magatartásmód a gyártók oldaláról változóban van, ezért nem elképzelhetetlen, hogy a karácsony előtti napokban már nem lesz szaloncukor az üzletekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.