A mikulási és karácsonyi forgalom 40–60 százalékkal haladja meg az átlagos forgalmat az édesiparban. Nem véletlen, hogy a piac éves forgalmának 35-37 százaléka esik erre az időszakra – mondta lapunknak Kanyó Gyuláné, az Édességgyártók Szövetségének ügyvezető titkára. Hangsúlyozta: a hazai édességpiac mértékére nincs statisztikai adat, de a forgalombecslések szerint a 80 milliárd forintot is meghaladja.
A szaloncukorpiac kilencven százalékát három nagy gyártó, a Stollwerck, a Perfetti Van-Melle Hungary Kft. – a volt Fundy – és a Sweet Point fedi le. Halászné Boldizsár Ilona, a 30 százalékos piaci részesedéssel bíró Stollwerck termékmenedzsere elmondta, a szaloncukorpiac egyre kiegyensúlyozottabb, ami a gyártók számának csökkenésével és az egyre „érdektelenebbé“ váló ártényezővel magyarázható. Hozzáfűzte: az idei szezonban 10-15 százalékos árnövekedés prognosztizálható.
A Stollwerck szaloncukor-kínálatában a piaci trendnek megfelelően a tasakos szaloncukrok játszanak domináns szerepet. A tasakos kiszerelés egyébként magyar találmány, öt évvel ezelőtt – az azóta név- és tulajdonosváltáson átesett – a Fundy Kft. – hozakodott vele elő. A döntés sikeres volt, ma a szaloncukrok 76 százaléka így kerül a fogyasztókhoz. A Perfetti megtartotta a Fundy márkanevet, termékei e néven találhatók a boltokban.
Gál Tünde, a Perfetti piacelemzője lapunknak elmondta, az ízek tekintetében a tradíció alakítja a trendeket, még mindig a zselés szaloncukor a legnépszerűbb, a szintén hagyományosnak mondott kókuszos, vajkaramellás, gesztenyés és konzum mellett.
A legnagyobb magyar tulajdonban lévő édesipari cég, a Sweet Point Kft. 1994-ben kezdett szaloncukorgyártással foglalkozni, akkor lépett piacra az azóta angyalkás szaloncukor néven ismertté vált termékkel, amely harmadik éve piacvezető Magyarországon. Körülbelül 3400 tonna kerül belőle a hazai karácsonyfák alá – amivel piaci részesedésük majdnem eléri az ötven százalékot –, és 400-600 tonna exportra – nyilatkozta lapunknak Horváth Imre, a cég tulajdonos ügyvezetője. A cégvezető úgy látja, a karácsonyi szezonárugyártásban útkeresés jellemezte a hazai vállalatokat, folyamatos túltermelés volt, aminek eredményeképpen a vásárlás közvetlen az ünnepek előtti időszakra tolódott, ami rendkívül szerencsétlen volt gyártói, kereskedői és fogyasztói szempontból egyaránt. Horváth Imre szerint ez a magatartásmód a gyártók oldaláról változóban van, ezért nem elképzelhetetlen, hogy a karácsony előtti napokban már nem lesz szaloncukor az üzletekben.
Már a londoni karnevál első napján több mint száz embert letartóztattak
