Közel egy évtized alatt tizenegy elutasító döntést hozott a XVI. kerületi önkormányzat a kerület közlekedését a jövőben jelentősen befolyásolni képes M0-s körgyűrűszakasz nyomvonaláról. Közben a járműforgalom folyamatos növekedésével a XV.és a XVII. kerületet, valamint az agglomerációt keresztirányban összekötő Szlovák út, Ostoros út, Vidámvásár utca, György utca, Mátyás király utca, Baross Gábor utca és a Bökényföldi út környékének lakói egyre többet szenvedtek – és szenvednek ma is – az elviselhetetlen motorzajtól és légszennyezéstől. Legutóbbi ülésén a képviselő-testület tizennégy igen, öt nem szavazattal és hat tartózkodással elfogadta az úgynevezett A/2-es nyomvonaltervezetet. Ez annyiban különbözik az eddig elutasított A változattól, hogy a Timur utcai csomópont XVI. kerület felé vezető lehajtóágát „elhagyták”.
Sebők Gyuláné, az Árpádföldi Polgárok Érdekközösségének elnöke szerint nem ez a kis változtatás okozta a képviselők egy részének hirtelen jött optimizmusát, hanem az Auchan áruházlánc kemény lobbizása. – A falánk multinacionális cég ott van már az M0-s mellett Dunakeszin, Soroksáron, Szigetszentmiklóson, Budaörsön, de építkezni akar a Szentendrei úton tervezett M0-s hídnál és a 30-as főút kereszteződésénél is, a Csömört keletről elkerülő B nyomvonal helyén – fogalmazott a civil szervezet vezetője. Az érintett csömöri és kistarcsai önkormányzatok szabályozási tervet fogadtak el a bevásárlóközpont felépítése céljából. Sebők Gyuláné felháborítónak tartja, hogy az Auchan érdeke eldöntheti egy 75 ezres lélekszámú kerület közlekedésének a sorsát.
Majdán Pál cinkotai lakó szerint viszont az a fontos, hogy végre eldöntötte a testület, hogy mit akar. – A sűrű kamionforgalomtól repedeznek a cinkotai házak falai. Minél előbb épül meg a körgyűrű, annál jobb – tette hozzá. Ugyanez a véleménye Szalay Péterné (SZDSZ) kerületi önkormányzati képviselőnek is. Elmondta: az ügyben mindenkinek régen megcsontosodott az álláspontja, állóháború alakult ki a felvetődő változatok támogatói között. Az egyik álláspont szerint a kerület forgalmából annál többet vesz át az M0-s, minél közelebb megy a városhoz. Mások viszont úgy vélekednek, hogy a körgyűrű a közelébe telepedő rengeteg vállalkozás miatt csak még nagyobb forgalmat indukál, ezért menjen minél távolabb a kerülettől.
Az évtizedes vita során a csömöri önkormányzat is határozottan lépett fel. Szerintük a most elvetett változat „kettészelte” volna településüket. Vella Nándor, Csömör alpolgármestere készséggel elismeri, hogy az önkormányzatnak jól jött az Auchan bevásárlóközpont építési elképzelése, amely további érveket szállított javaslatukhoz.
Végül összesen huszonkilenc szakhatóság járult hozzá a multicég beruházását lehetővé tevő szabályozási terv elfogadásához, így a nyomvonal sorsa már korábban eldőlni látszott.
Ennek Kistarcsán is örültek, hiszen ott egy lakópark építését akadályozta volna meg az autóút.
A XVI. kerületi képviselő-testület novemberi határozathozatalakor az MSZP, az SZDSZ és az MDF képviselői szavazták meg az A/2-es nyomvonalat, míg a Fidesz vezette helyi polgári koalíció tartózkodott, illetve nemmel szavazott. Kovács Rajmund fideszes alpolgármester ezt azzal indokolta, hogy a kerület véleményére nem kíváncsi senki. Úgy vélte: teljesen mindegy, hogy melyik változatot támogatják, ha a lakosság érdekeit figyelmen kívül hagyják a beruházók.
A végső szavazás előtt nagy szerepet vállalt képviselőtársai meggyőzésében Kovács Attila, az előző ciklus MDF-es polgármestere, aki kijelentette: „Csömör elutasította már a B változatot, az A mellett döntött, kezdik beépíteni a területet, és akkor kényszerhelyzetbe kerülünk, nem köthetünk ki semmit.” Az ő javaslatára került bele a határozatba az M0-sal kapcsolatba hozható összes környezetvédelmi beruházás tételes felsorolása is. Ezeket a használatbavételi engedélyezés során az önkormányzat számon kérheti majd.
A testületi ülésen megjelent felháborodott polgárok közül többen hangosan nyilvánítottak véleményt arról, hogy a kerületi képviselők zöme nem volt képes ilyen fontos kérdésben egységes álláspontot kialakítani.
– A megosztottság miatt az önkormányzat vezetése nem képes megvédeni a XVI. kerület zöldövezeti, kertvárosi arculatát a kifelé terjeszkedő nagyváros ártalmaival szemben.
Ugyanakkor Szabó Lajos Mátyás MSZP-s polgármester véleménye szerint az A változat megszavazásával a képviselő-testület a kisebbik rosszat választotta. Mint elmondta, annyiféle forgalomnövelő tényező összegződött mára a kerületben, hogy a helyzet tarthatatlanná vált. Ha nem kezdik al sürgősen az M0-s körgyűrűszakasz építését, személyesen fog felvonulást szervezni a Szlovák utca érdekében. A napokban „járőrözött” a környéken, és meggyőződött arról, hogy a lakosság is az elfogadott változatot támogatja. – Mindenki látja, mennyire sürgetővé vált, hogy a kerület peremén egy jól járható elvezető- út keletkezzék – fűzte hozzá.
Jean-Paul Filliat, az Auchan vezérigazgatója az ügyben mindössze annyit kívánt elmondani, hogy a cégnek nincs más célja, mint áruházat építeni és a környékbelieknek munkát biztosítani.
Dél-Korea elnökével találkozott Donald Trump
