Három évvel ezelőtt a hazai kis- és középvállalkozások szövetségeként jött létre a MaMÚT. Mint azt Pados Zoltán elnök elmondta, a szervezet létrehozását kettős cél indokolta: megteremteni az esélyegyenlőséget a hazai mély- és útépítő piacon, valamint, hogy könnyebben elérhetővé váljanak azok a források, amelyek a megfelelő hatékonyságot biztosítják. A MaMÚT-nak ma hatvan cég a tagja, kétharmaduk érdekelt az út- és autópálya-építésekben, éves forgalmuk 65 milliárd forint. Mint azt Glattfelder Béla elmondta, az idén is számos olyan kisvállalkozás nyújtott be pályázatot, amely a gépparkját kívánja megújítani. Ezen cégek többsége azt a lehetőséget választotta, hogy a pályázatok során a gépek árának ötven százalékát kapják meg állami támogatás keretében. Erre pedig még az idén több kis- és középvállalkozásnak lehetősége nyílik – tette hozzá az államtitkár. Egyre több kisvállalkozás pályázik állami forrásokra azért is, hogy a megfelelő ISO minősítéshez hozzájuthasson, hiszen e nélkül már nagyon nehéz megrendelésekhez jutni. Glattfelder Béla az eddig benyújtott pályázatokkal kapcsolatban elmondta: 35 százalékban kisvállalkozók igényeltek forrásokat, az összes pályázó 24 százaléka volt közepes és 19 százaléka nagyvállalat. Jelentős ezeken kívül a magánszemélyek és önkormányzatok száma.
Haraszti László, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója a rendezvényen arról szólt, hogy tegnap megállapodtak a Magyar Autó-pályaépítő Konzorciummal az M35-ös gyorsforgalmi út egy szakaszának építéséről, így jövőre az a munka is megkezdődhet. Még az idén szeretnék aláírni a szerződést az M30-as és az M70-es gyorsforgalmi út megépítésére, valamint az M7-es bal pályájának a felújítására. A vezérigazgató szerint jövőre mind a négy projekt megkezdődik, ami biztos jövedelmet jelent a kis- és közepes vállalkozóknak is. A jelen lévő kisvállalkozók képviselői felvetették, hogy az elvégzett munka utáni fizetési határidőt – ami jelenleg 60 nap – célszerű lenne rövídíteni. Ugyancsak aggályosnak tartották, hogy több aszfaltkeverő üzemet a megszigorított környezetvédelmi rendeletek miatt képtelenek működtetni.
***
ÚTÉPÍTŐ CÉGEK. A hazai gyorsforgalmi útépítéseken 470 kis– és középvállalkozás érdekelt. Jelenleg öt ilyen projekten juthatnak megrendelésekhez: az M7–es épülő húsz kilométeres szakaszán, az M3–ason Füzesabony és Polgár között, a 6-os és az 51-es számú főút között az M9–es beruházásnál, valamint az épülő Tisza- és Duna hídnál Szekszárdnál. illetve Polgárnál.
Hat év után ismét személyesen tárgyalhat Putyin és Zelenszkij
