Primera – generációk háziversenye

Tizenegy éve már, hogy a Nissan a középkategóriás Bluebird típust felváltotta a Primerával. 1997-ben az autó modellfrissítésen esett át, 1999-ben pedig tovább gömbölyítették a formáját, majd 2000-ben bemutatták az akkor még tanulmányként jegyzett új Primerát. A Nissan vadonatúj középkategóriás autójával néhány hete mi is próbautat tettünk; a teszt során leginkább a dízelváltozat érdekelt minket, mert az elődmodell kétliteres turbódízelével rengeteg kilométert megtettünk már.

2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha csupán a számok érdekelnének minket, akkor könynyű dolog az új és a régi Primera összehasonlítása: a most leváltott 2,0 literes, turbófeltöltős dízelmotor az új erőforrású modellhez képest 36 lóerővel volt gyengébb. A két kocsi közötti különbséget tekintve a teljesítmény mellett igen nagy hangsúlyt kapott a lökettérfogat növekedése is, hiszen az új Primera 210 köbcentiméterrel nagyobb motort kapott, így már 2200 köbcentiméterről beszélhetünk.
Valójában azonban nem a teljesítményadatok mutatnak domináns változást, hanem az autók formája. Úgy tűnik, a Nissan mérnökei végre beismerték, hogy az újabb és újabb faceliftekkel már nem lehet meghódítani azt a vásárlóközönséget, amely teljesen új formákat és ötletes műszaki megoldásokat vár; ennek jegyében született hát meg a tavasszal piacra kerülő harmadik generációs Primera.
Beindítottuk a kocsinkat; zajt alig hallottunk, a motor járása egyenletes, szinte észrevétlenül csendes – nem úgy, mint az előd erőforrása, mely hangos, harapós hangon adta tudtára létét. Az elindulás sima, rángatásmentes, a tesztre kapott Primera gyorsulása pedig megdöbbentő egy dízeltől. Az új, hatsebességes váltó karja pontosan mozog a kulisszájában, bár a korábbi változat ötsebességes váltója is határozott volt. Az autópályán a Primera a 160 kilométeres sebességgel mindössze 2000/perc fordulaton teljesíti, így a zajszint is kifejezetten alacsony; ezt a korábbi modell esetében nem lehetett elmondani, hiszen ilyen tempónál a 2000 köbcentiméteres erőforrással szerelt 90 lóerős autó már lassan a végét járta.

A futómű sokkal lágyabb hangolású, mint az elődé volt, és a kormánymű áttétele is direktebb. Az ütközéspontok közt két és fél fordulatot leíró kormánykerék direktsége megszokás kérdése, ám az tagadhatatlan, hogy a kerekektől igen határozott visszajelzés érkezik a volánon keresztül a vezetőhöz. A futómű a legmodernebbek közül való: mind az első, mind a hátsó felfüggesztést újonnan fejlesztették ki, és a gyár ígérete szerint a legrosszabb úton is élvezetes vezethetőséget és remek komfortot biztosít. Nekünk ugyan a régi modell futóművének keménysége, közvetlensége jobban tetszett, ám a magyar utakon a lágyabb hangolás biztosan kellemesebb lesz.
Kellemes az utastér is: a kárpitozás szebb, az ülések felülete pedig nagyobb lett, és az üléspozíció is jobban változtatható. A megszokott helyen találhattuk a napszemüvegtartót, de a Nissan mérnökei még a mai napig nem vették figyelembe, hogy az autóvezetők nemcsak kis Ray Ban szemüveget hordanak, hanem a hölgyek esetleg nagyméretű Guccit is, melynek elhelyezése már problémát jelent a kis tokban.
Az autópályáról való letérésre a középső konzolba helyezett GPS-berendezés kijelzője és egy kellemes női hang figyelmeztetett minket: a hang előbb azt kérte, tartsunk jobbra és kétszázötven méter múlva kanyarodjunk szintén jobbra. Hamarosan már láttuk is jó öreg Primeránkat, mely a parkolóban várt ránk.
Az összehasonlítás során egyértelműen kiderült, hogy a Nissan új modellje már csak nevében emlékeztet a régi Primerára, valójában azonban teljesen más autó. A középkategóriából már-már felfelé kikandikáló autó jó benyomást keltett bennünk, s amikor a teszt végén a középső konzol kijelzőjén megkerestük az átlagfogyasztás adatát, meglepve láttuk, hogy közel 150 kilométeres utunk során átlagosan 6,3 liter gázolajat fogyasztott járművünk – ez vetekszik régebbi, lomhább és zajosabb Primeránk fogyasztási adatival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.