Sikeres évet zárt az idegenforgalom

Az idei esztendő első tíz hónapjában az idegenforgalomból származó bevétel 3,7 milliárd euró volt, ami megegyezik a 2000. év összes turisztikai bevételével. Ez az adat is az ágazat lendületes fejlődését szemlélteti. Ugyanakkor új szemlélet szükséges a külföldi és belföldi kommunikációban egyaránt. A belföldi kommunikáció középpontjában idén az aktív és a családi turizmus állt. A Magyar Turizmus (MT) Rt. vezérigazgatója, Árva László nyilatkozott lapunknak a szervezet idei eredményeiről és a jövő évi tervekről.

Hunyor Erna
2001. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha még ilyen hamar nem készítette el következő évi marketingtervét a Magyar Turizmus Rt., amelyet bemutatott és egyeztetett már a szakmai szervezetekkel is – közölte Árva László, aki szerint a szervezet munkájának hatékonyabbá tételéhez szükséges volt belső átszervezéseket is végrehajtani. A kutatási igazgatóságból – annak feladatait tovább bővítve – létrehozták az idén a piac- és hatékonyságelemzési igazgatóságot, amely a nemzetközi tanulmányok és felmérések feldolgozásán, ország- és lakossági tanulmányok elkészítésén, statisztikai adatok elemzésén és fejlesztési koncepciók készítésén túl módszereket dolgoz ki az MT Rt. más igazgatóságai munkája és marketingakciói hatékonyságának mérésére.
A vezérigazgató hangsúlyozta: alapfeladatukon kívül a marketingterv végrehajtása során segítik a Széchenyi-tervben megfogalmazott célkitűzések megvalósítását, illetve a támogatott beruházások, vállalkozások piacra kerülését mind a hazai, mind a nemzetközi turisztikai piacon. 2001-ben az aktív turizmus került kampánytermékként az MT Rt. marketingtevékenységének középpontjába. Elsődleges céljuk az volt, hogy ráirányítsák a kül- és belföldi turisták figyelmét Magyarország változatos, sokszínű adottságaira, és elősegítsék a turisztikai piac szolgáltatóinak versenysemleges piacra jutását.
Árva László hangsúlyozta: előtérbe került a termékközpontúság fogalma, amelynek feltétele, hogy minden turisztikai terméknek legyen felelős termékmenedzsere, aki a Gazdasági Minisztériumban (GM) folyó termékfejlesztésben is együttműködik a hivatal munkatársaival, és piacorientáló tevékenységével segíti a vállalkozókat, illetve a szolgáltatókat a fejlesztési irányvonalaknak megfelelő idegenforgalmi szolgáltatások és termékek kialakításában, valamint ezek piacra juttatásában. A marketingmunka megalapozásában, folyamatos ellenőrzésében és visszacsatolásában kulcsszerepet játszik a piac- és hatékonyságelemzési igazgatóság, amely számos nemzetközi szervezet felmérését és tanulmányát vásárolta meg és dolgozta fel. Továbbá a kiemelt spanyol és belga piacon vizsgálták az utazási szokásokat és Magyarország ismertsé-gét. Országtanulmányok készültek Szlovéniáról, Horvátországról, Spanyolországról, Belgiumról, Törökországról és Kanadáról. Természetesen az USA-t ért szeptemberi terrortámadás hatásának vizsgálatával is foglalkoznak, amely 2002-re is áthúzódó, komplex feladat.
A vezérigazgató véleménye szerint a belföldi piac szempontjából jelentős eredmény a magyar háztartások utazási szokásainak vizsgálata. Az MT Rt. elkészítette a turizmusfejlesztési projektek finanszírozás- és befektetésorientált modelljét, valamint elemzéseket készítettek a működő tőke turizmusban betöltött jelentőségéről. Ezek a hazai és nemzetközi kutató- és elemzőmunkák segítik a különböző nemzetközi szervezetekben (WTO, ETC, AIEST) való tagság szerepét és az azokban való aktív részvételt.
Árva László közölte, hogy a kormány gazdaságfejlesztési célkitűzéseivel összhangban az MT Rt. részt vett a GM tízéves egészségturisztikai és balatoni gazdaságfejlesztési koncepciójának elkészítésében, valamint szakmai anyagot állított öszsze a magyarországi regionális repülőterek turisztikai hasznosítási lehetőségeiről. A 2002–2003-as marketingstratégia középpontjában a termékspecifikus kutatások, a hatékonyságmérés, a kapcsolattartás a nemzetközi szakmai szervezetekkel, valamint a kutatási eredmények publikálási lehetőségeinek bővítése áll.
A vezérigazgató szólt arról, hogy megkezdődött a 2002-es év egyik kiemelt terméke, a magyarországi világörökség-helyszínekkel kapcsolatos marketingmunka előkészítése, mert jövőre lesz az UNESCO Világörökség Konvenció 30. évfordulója, s Magyarország nyerte el az éves ülés megrendezésének jogát. Továbbá kiemelt terület lesz a jövő esztendőben az ökoturizmus. Újdonság az is, hogy létrejött az MT Rt.-n belül az egészségturizmus iroda, melynek munkája szorosan kapcsolódik a Széchenyi-terv kiemelt egészségturisztikai alprogramjához. A tervek szerint 2002. elején további termékközpontú irodákat nyitnak, amelyek az aktív turisztikai, a kulturális turizmus, a falusi, horgász- és vadászturizmus termékeit kínálják és menedzselik. Elkészült a külképviseleti vásárok egységes megjelenését tartalmazó kézikönyv, amelynek megfelelően az MT Rt. 2002-től kétféle arculattal képviselteti magát a kül- és belföldi kiállításokon. Az egyik egy korszerű, elegáns kivitelű, egységes arculatú installáció, a másik pedig egyszerűbb kivitelű, de ugyancsak elegáns megjelenésű stand – folytatta a vezérigazgató.
Árva László elmondta: a legrangosabb külföldi idegenforgalmi kiállításokon eddig is központilag szervezett nemzeti standdal jelentek meg, amelyet a 2000. évi londoni World Travel Market vásáron „Az üzletkötésre legalkalmasabb stand” kategóriában fődíjjal jutalmaztak. Az MT Rt. idén novemberben részt vett a China International Travel Market vásáron, amely fontos lépése volt az MT Rt. azon törekvéseinek, miszerint nyitni kíván új – különösen az ázsiai – piacok felé. 2001-ben megnyílt az MT Rt. brüsszeli nemzeti turisztikai képviseleti irodája, valamint a római információs iroda is. Az MT Rt.-nek 2001-ben már 17 országban 18 saját külképviseleti irodája és 2 információs irodája dolgozott Magyarország turisztikai ismertségének kiterjesztésén.
A szeptember 11-i terrortámadás kapcsán Árva László elmondta: a terrorcselekmény következtében a nemzetközi turizmusban kialakult helyzet ellensúlyozására az MT Rt. 88 millió forint átcsoportosításával és 10 millió forint vállalkozói forrás bevonásával őszi kampányokat bonyolított le az osztrák, a német, a holland, az olasz és a francia piacokon, mert ezek azok a földrajzilag közeli országok, amelyekből repülőgép nélkül, közúton is el tudják érni hazánkat. A kampány üzenete szerint Magyarország könynyen megközelíthető, biztonságos, barátságos és vendégszerető ország. A sajnálatos terrortámadást követően az MT Rt. megerősítette jelenlétét a belföldi piacon is, melynek középpontjában az aktív és a családi turizmus, illetve az ezekben a témákban megjelent kiadványok álltak. Idén már 120 tourinform-iroda segítette a turisták tájékoztatását országszerte.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a régiók marketingmunkájának segítésére megállapodást kötöttek a Központi Statisztikai Hivatallal rendszeres regionális idegenforgalmi adatszolgáltatásra, amely alapján figyelemmel kísérhetők a főbb turisztikai tendenciák.

Bővűlő szálláshelyek. Összesen 3,015 milliárd forint támogatást ítélt oda az idén a Gazdasági Minisztérium – a Széchenyi-terv részeként kiírt – a kereskedelmi szálláshelyek bővítésének és a hozzá kapcsolódó vendéglátás feltételeinek támogatására – tájékoztatta a szaktárca közleményben az MTI-t. A támogatás további 8,185 milliárd forint értékű tőkét mozgósított, amelynek eredményeként 11,2 milliárd forint bruttó összköltségű fejlesztés valósult meg, s 995 új munkahely létesült. A közlemény szerint 2001-ben eddig összesen 282 pályázat érkezett be, amelyből 140 pályázó nyert el egymillió és 75 millió forint közötti összegű támogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.