Soha még ilyen hamar nem készítette el következő évi marketingtervét a Magyar Turizmus Rt., amelyet bemutatott és egyeztetett már a szakmai szervezetekkel is – közölte Árva László, aki szerint a szervezet munkájának hatékonyabbá tételéhez szükséges volt belső átszervezéseket is végrehajtani. A kutatási igazgatóságból – annak feladatait tovább bővítve – létrehozták az idén a piac- és hatékonyságelemzési igazgatóságot, amely a nemzetközi tanulmányok és felmérések feldolgozásán, ország- és lakossági tanulmányok elkészítésén, statisztikai adatok elemzésén és fejlesztési koncepciók készítésén túl módszereket dolgoz ki az MT Rt. más igazgatóságai munkája és marketingakciói hatékonyságának mérésére.
A vezérigazgató hangsúlyozta: alapfeladatukon kívül a marketingterv végrehajtása során segítik a Széchenyi-tervben megfogalmazott célkitűzések megvalósítását, illetve a támogatott beruházások, vállalkozások piacra kerülését mind a hazai, mind a nemzetközi turisztikai piacon. 2001-ben az aktív turizmus került kampánytermékként az MT Rt. marketingtevékenységének középpontjába. Elsődleges céljuk az volt, hogy ráirányítsák a kül- és belföldi turisták figyelmét Magyarország változatos, sokszínű adottságaira, és elősegítsék a turisztikai piac szolgáltatóinak versenysemleges piacra jutását.
Árva László hangsúlyozta: előtérbe került a termékközpontúság fogalma, amelynek feltétele, hogy minden turisztikai terméknek legyen felelős termékmenedzsere, aki a Gazdasági Minisztériumban (GM) folyó termékfejlesztésben is együttműködik a hivatal munkatársaival, és piacorientáló tevékenységével segíti a vállalkozókat, illetve a szolgáltatókat a fejlesztési irányvonalaknak megfelelő idegenforgalmi szolgáltatások és termékek kialakításában, valamint ezek piacra juttatásában. A marketingmunka megalapozásában, folyamatos ellenőrzésében és visszacsatolásában kulcsszerepet játszik a piac- és hatékonyságelemzési igazgatóság, amely számos nemzetközi szervezet felmérését és tanulmányát vásárolta meg és dolgozta fel. Továbbá a kiemelt spanyol és belga piacon vizsgálták az utazási szokásokat és Magyarország ismertsé-gét. Országtanulmányok készültek Szlovéniáról, Horvátországról, Spanyolországról, Belgiumról, Törökországról és Kanadáról. Természetesen az USA-t ért szeptemberi terrortámadás hatásának vizsgálatával is foglalkoznak, amely 2002-re is áthúzódó, komplex feladat.
A vezérigazgató véleménye szerint a belföldi piac szempontjából jelentős eredmény a magyar háztartások utazási szokásainak vizsgálata. Az MT Rt. elkészítette a turizmusfejlesztési projektek finanszírozás- és befektetésorientált modelljét, valamint elemzéseket készítettek a működő tőke turizmusban betöltött jelentőségéről. Ezek a hazai és nemzetközi kutató- és elemzőmunkák segítik a különböző nemzetközi szervezetekben (WTO, ETC, AIEST) való tagság szerepét és az azokban való aktív részvételt.
Árva László közölte, hogy a kormány gazdaságfejlesztési célkitűzéseivel összhangban az MT Rt. részt vett a GM tízéves egészségturisztikai és balatoni gazdaságfejlesztési koncepciójának elkészítésében, valamint szakmai anyagot állított öszsze a magyarországi regionális repülőterek turisztikai hasznosítási lehetőségeiről. A 2002–2003-as marketingstratégia középpontjában a termékspecifikus kutatások, a hatékonyságmérés, a kapcsolattartás a nemzetközi szakmai szervezetekkel, valamint a kutatási eredmények publikálási lehetőségeinek bővítése áll.
A vezérigazgató szólt arról, hogy megkezdődött a 2002-es év egyik kiemelt terméke, a magyarországi világörökség-helyszínekkel kapcsolatos marketingmunka előkészítése, mert jövőre lesz az UNESCO Világörökség Konvenció 30. évfordulója, s Magyarország nyerte el az éves ülés megrendezésének jogát. Továbbá kiemelt terület lesz a jövő esztendőben az ökoturizmus. Újdonság az is, hogy létrejött az MT Rt.-n belül az egészségturizmus iroda, melynek munkája szorosan kapcsolódik a Széchenyi-terv kiemelt egészségturisztikai alprogramjához. A tervek szerint 2002. elején további termékközpontú irodákat nyitnak, amelyek az aktív turisztikai, a kulturális turizmus, a falusi, horgász- és vadászturizmus termékeit kínálják és menedzselik. Elkészült a külképviseleti vásárok egységes megjelenését tartalmazó kézikönyv, amelynek megfelelően az MT Rt. 2002-től kétféle arculattal képviselteti magát a kül- és belföldi kiállításokon. Az egyik egy korszerű, elegáns kivitelű, egységes arculatú installáció, a másik pedig egyszerűbb kivitelű, de ugyancsak elegáns megjelenésű stand – folytatta a vezérigazgató.
Árva László elmondta: a legrangosabb külföldi idegenforgalmi kiállításokon eddig is központilag szervezett nemzeti standdal jelentek meg, amelyet a 2000. évi londoni World Travel Market vásáron „Az üzletkötésre legalkalmasabb stand” kategóriában fődíjjal jutalmaztak. Az MT Rt. idén novemberben részt vett a China International Travel Market vásáron, amely fontos lépése volt az MT Rt. azon törekvéseinek, miszerint nyitni kíván új – különösen az ázsiai – piacok felé. 2001-ben megnyílt az MT Rt. brüsszeli nemzeti turisztikai képviseleti irodája, valamint a római információs iroda is. Az MT Rt.-nek 2001-ben már 17 országban 18 saját külképviseleti irodája és 2 információs irodája dolgozott Magyarország turisztikai ismertségének kiterjesztésén.
A szeptember 11-i terrortámadás kapcsán Árva László elmondta: a terrorcselekmény következtében a nemzetközi turizmusban kialakult helyzet ellensúlyozására az MT Rt. 88 millió forint átcsoportosításával és 10 millió forint vállalkozói forrás bevonásával őszi kampányokat bonyolított le az osztrák, a német, a holland, az olasz és a francia piacokon, mert ezek azok a földrajzilag közeli országok, amelyekből repülőgép nélkül, közúton is el tudják érni hazánkat. A kampány üzenete szerint Magyarország könynyen megközelíthető, biztonságos, barátságos és vendégszerető ország. A sajnálatos terrortámadást követően az MT Rt. megerősítette jelenlétét a belföldi piacon is, melynek középpontjában az aktív és a családi turizmus, illetve az ezekben a témákban megjelent kiadványok álltak. Idén már 120 tourinform-iroda segítette a turisták tájékoztatását országszerte.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a régiók marketingmunkájának segítésére megállapodást kötöttek a Központi Statisztikai Hivatallal rendszeres regionális idegenforgalmi adatszolgáltatásra, amely alapján figyelemmel kísérhetők a főbb turisztikai tendenciák.
Bővűlő szálláshelyek. Összesen 3,015 milliárd forint támogatást ítélt oda az idén a Gazdasági Minisztérium – a Széchenyi-terv részeként kiírt – a kereskedelmi szálláshelyek bővítésének és a hozzá kapcsolódó vendéglátás feltételeinek támogatására – tájékoztatta a szaktárca közleményben az MTI-t. A támogatás további 8,185 milliárd forint értékű tőkét mozgósított, amelynek eredményeként 11,2 milliárd forint bruttó összköltségű fejlesztés valósult meg, s 995 új munkahely létesült. A közlemény szerint 2001-ben eddig összesen 282 pályázat érkezett be, amelyből 140 pályázó nyert el egymillió és 75 millió forint közötti összegű támogatást.
Hamilton mélyponton, a Ferrarinál is belátták, hogy hülyeséget vártak el tőle
