Új hidak nagy folyóink, a Duna és a Tisza fölött

Az M3-as autópálya Oszlár mellett éri el a Tiszát. A folyón átívelő híd és a hozzá csatlakozó műtárgyak építését 2000 novemberében kezdte a Vegyépszer szakcége, a Mahíd 2000 Rt. Az építésnél környezetbarát technológiát alkalmaztak, és néhány héttel ezelőtt a 257 méter hosszú acélszerkezetet is beemelték.

Hanczár János
2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németh Imre, a Mahíd 2000 Rt. vezérigazgatója szerint a munkálatok jó ütemben haladnak, ezért tartható a Tisza-híd jövő év november 30-ra kitűzött átadási határideje. Idén augusztusban kezdték el a Szekszárdnál épülő, 920 méter hosszú Duna-híd helyszíni munkálatait, a teljes szakasz 2003. június 30-ra készül el. Az M7-es autópálya felújítására kiírt pályázatot a Magyar Autópálya-építő Konzorcium nyerte meg. Zamárdiig összesen 86 alul- és felüljárót újítanak fel. Az utóbbiakat november 30-án befejezték. Az aluljárókat egy év múlva kell átadniuk. A Zamárdi és Siófok közötti szakaszon hét új felüljáró épül jövő év április 30-ig. Ugyanezen a pályarészen egy aluljárót adnak át 2002. november 30-án.
– Az M3-as autópálya oszlári Tisza-hídjának a Nemzeti Autópálya Rt. megbízásából a Magyar Hídépítő Konzorcium (MHK) a kivitelezője.
Az MHK építi a szekszárdi Duna-hidat és az ottani két, árvízvédelmi úton átvezető kishidat is. A Vegyépszer Rt. vezeti az MHK-t, konzorciumi társa pedig a Ganz Acélszerkezet-gyártó Rt. Az előbbi cég az alépítmények kivitelezésével, míg az utóbbi az acélszerkezetek gyártásával és összeszerelésével foglakozik. Az építés közbeni felügyeletet az Általános Mérnökiroda Kft. végzi. A Vegyépszer Rt. a hídépítés kivitelezésére létrehozta szakcégét, a Mahíd 2000. Rt-t – tájékoztatott a vezérigazgató.
Az épülő Tisza-híd alépítményéhez összesen 5770 köb-
méter, különböző minőségű betont használtak fel. A híd készültsége 2001 végéig, az acélszerkezet felhelyezésével együtt, 73 százalékos lesz.
Az MHK kivitelezésében az M3-as projektből összesen 12 műtárgy épül. Ezek egyike az említett oszlári Tisza-híd, ezenkívül többek között ártéri kishidak is készülnek. A 264 méter hosszú mocsárréti híd egyben környezetvédelmi beruházás is, amelynek során az ottani speciális növényzetet, például a hernyópázsitfüvet kívánják megóvni a kipusztulástól.
– A Tisza-híd meder feletti, 257 méter hosszú része háromnyílású, folytatólagos, a vasbeton pályalemezzel együtt dolgozó, változó magasságú, két nyitott főtartós acélszerkezet. Az acélszerkezet hidanként két I keresztmetszetű főtartóból áll – folytatta az építmény szakmai ismertetését a vezérigazgató. – A főtartó változó magasságú, parabolikusan kiékelt gerinclemezekkel készül. A mederhíd keresztirányban két önálló felszerkezetből áll, amelyek az autópálya tengelyéhez képest egymás tükörképei. A mederhídhoz a Tisza jobb és bal partján egy-egy háromnyílású, két, egyenként 73 méter hosszú együtt dolgozó vasbeton pályalemezes, előre gyártott vasbeton tartós felszerkezetű ártéri híd csatlakozik.
A híd teljes hossza a szerkezetek közti távolságot is figyelembe véve 404,4 méter, a két pálya teljes szélessége 25,6 m. A Tisza-híd négy támaszából kettő úgynevezett mederpillér. Ezeket hagyományos munkatér-körbehatárolással, szaknyelven Larsen-fallal alakították ki. A falak között hozták létre azt a műszigetet, amelyről a cölöpözési munkákat végezték a mederben. Az 1200 milliméter átmérőjű, fúrt cölöpök végig béléscsöves – Magyarországon először alkalmazott –, környezetbarát technológiával készültek. Ebből itt kétezer méternyit építettek be. A mederpillérek 20-20, az ártéri közös pillérek pedig 16-16 cölöpön állnak. Miután ezekkel elkészültek, a műsziget talajfeltöltését elbontották, megépítették a vízzáró betont, majd a munkateret víztelenítették. A cölöpöket összefogó alaptest és maguk a pillérek hagyományos zsaluzásos technológiával épültek.
Mostanra minden pillér elkészült, így rá tudták emelni a Ganz Acélszerkezet-gyártó Rt. által a helyszínen összeszerelt, 256 méter hosszú acél felszerkezetet. A két hozzá kapcsolódó négytámaszú, háromnyílású ártéri híd jobb oldali részének vasbetongerendái készültek el, a másikon pedig a pillérek felső szerkezeti egységeit, a fejgerendákat építik. Erre a műtárgyra a vasbetongeredákat még a napokban beemelik.
A Tisza-hídnál november végén a bal pálya acél főtartóinak helyszíni szerelése és beúsztatása volt volt a legfontosabb feladat. A jobb pályánál ezt a munkát várhatóan e hónap 20-áig befejezik. Az acélszerkezet előgyártása a Ganz csarnokaiban történt, utána rövidebb, szállítható elemekben került a helyszínre. A Tisza parti szerelőtéren összeállították a híd 257 méter hosszú, teljes acélszerkezetét. Ezután az egészet uszályokra emelték, majd a végleges helyükre úsztatták. A bal pálya 1050 tonnás acélszerkezete egy speciális emelőberendezés segítségével került a pillérekre. Németh Imre megjegyezte: ilyen hosszú szerkezetet Magyarországon még nem helyeztek el beúsztatással. A Mária Valéria hídnál például a legnagyobb hídelem hossza 106 méter, az emelt tömeg pedig hatszáz tonna volt.
Az idei munkálatokat többször is hátráltatta a tavaszi árvíz, a Tisza a körülzárt munkateret elöntötte, ezáltal akadályozta a pillérek és az alépítmények készítését. Ezt a hátrányt a vezérigazgató szerint már behozták, sőt az ütemtervet ez év végéig túl is teljesítik. A két acéltartó helyére kerülésével a Tisza-híd készültségi foka több mint hetvenszázalékos lesz. Jövőre a vasbeton pályalemezeket építik be a Tisza bal és jobb pályahídjánál, ezt júniusra fejezik be. Ezután a szigetelés, a szegélyépítési és egyéb befejező munkálatok következnek. Az októberi próbaterhelés után már csak a híd átadása lesz hátra, amelynek 2002. november 30-án kell megtörténnie.
Az új szekszárdi Duna-híd az M9-es gyorsforgalmi út részeként – Dunaföldvártól ötven kilométerre délre és Bajától húsz kilométerre északra – teremt közúti kapcsolatot a Duna két partja között.
– Az ötnyílású, 520 méter hosszú mederhíd ortotróp pályalemezes, amelyhez a Duna jobb és bal partján egy-egy háromnyílású, összesen 196,5 m hosszú ártéri híd csatlakozik. A híd teljes hossza 917, a pálya teljes szélessége 14 méter, amely magában foglalja a kétsávos autóutat, a gyalogjárdát kerékpárúttal és az üzemi járdát. Az építéséhez összesen tizenháromezer köbméter különböző minőségű betont, hétszáz tonna betonacélt és nyolcezer köbméter vízépítési terméskövet használunk fel. A hídépítés készültségi foka év végére eléri a 26 százalékot – tájékoztatott Németh Imre, aki elmondta még: a forgalomszámlálási értékek szerint elegendő kétszer egy sávban (fél autópályán) üzembe helyezni az utat. A tervezők arra is gondoltak, hogy a későbbiekben az igények szerint bővíthető legyen a pálya.
A Duna-hídnál idén augusztusban kezdték el a helyszíni munkálatokat, a teljes szakasz 2003. június 30-ra készül el. Megindulhat a jobb parti ártéri műtárgynál az acél tartószerkezet szerelése is, a vasbeton pályalemez várhatóan 2002 második félévében kerül a helyére. A Duna-híd munkagödör-körbehatárolását új technológiával alakítják ki. Először egy sejtelmes alsó szekrényt helyeznek a folyó medrébe, amely a nagy átmérőjű cölöpök pontos helyét is meghatározza. Erre egy acél őrfalat helyeznek, amely a munkateret az építési vízszint fölé emeli, ezután készül a víz alatti beton, majd a munkagödör víztelenítése után a pillérek építése is megkezdődhet. Összesen négy mederpillért építenek, amelyekből háromnál a cölöpök már elkészültek. A negyedik pillér építésének előkészítő munkálatai is megkezdődtek. A Tisza-hídnál alkalmazott műsziget helyett itt két, egymáshoz kapcsolt hajótest – katamarán – segítségével építik a cölöpöket. A Dunán a hajózás folyamatos, egy-egy pillér építésekor a szabályok szerint terelik el a forgalmat. Erre azért van szükség, mert a Dunán annak ellenére is nagy a forgalom, hogy Szerbiában még a hídroncsok a folyóban vannak – fűzte hozzá Németh Imre.
Magyarországon először használják a német Bauer cég BG 25-ös elnevezésű, környezetbarát technológiával működő gépét, amelyet a Mahíd 2000 Rt. szerzett be – mondta a vezérigazgató. Az úgynevezett végig béléscsöves megoldás a gemenci erdő közelsége miatt is fontos, mert így óvni tudják az ottani környezetet is, emellett a bentonitágy nélkül készülő cölöpök az eddig használtaknál tartósabbak. A Duna-híd mellett a két ártéri, a két kisebb, valamint nyolc kishíd épül már az M9-es szakaszán. A Duna-híd és az M9-es autóút átadási határideje 2003. június 30. A szakember szerint a határidőhöz képest a munkálatok jó ütemben haladnak.
Az M7-es autópálya felújítási munkálataira kiírt pályázatot a Magyar Autópálya-építő Konzorcium nyerte meg – emlékeztetett Németh Imre. A 17–90. kilométerszelvények között összesen 86 alul- és felüljárót kell felújítaniuk. Az utóbbiakat november 30-án befejezték, az aluljárókat pontosan egy év múlva kell átadniuk. A Balaton felé vezető jobb pályán a 90–111-es kilométerszelvények között, azaz a Zamárditól Siófokig tartó szakaszon hét új felüljáró épül jövő év április 30-ig. Ugyanezen a pályarészen egy aluljárót adnak át 2002. november 30-án. A vezérigazgató szerint a hét új felüljáró közül a Sió-csatorna hídja a legjelentősebb, amelynek vasbeton pályalemeze e hónap elején elkészült. Jövő év áprilisáig a szigetelési és szegélyépítési munkák vannak hátra. Itt megfelelő téliesítés mellett dolgoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.