A hegyvidékiek védik a Normafát

Összesen 250 behajtási, illetve áthajtási engedélyt adna ki a főváros a Jánoshegyi útra, a Normafa térségébe. A városrész önkormányzata tiltakozik a főpolgármesteri kabinet döntése ellen, hiszen a védettséget éppen a környező pihenő parkerdő megóvásáért alakította ki a XII. kerület képviselő-testülete. A védettség tökéletesítése miatt a kerület egyébként átvenné a fővárostól a Jánoshegyi út tulajdonjogát, ám a főváros halogatja a döntést. A városrész a környék rendbehozatalára összesen 400 millió forintot költene.

Gidró Kriszta
2002. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente összesen 250 behajtási, illetve áthajtási engedélyt adna ki a fővárosi önkormányzat a Normafa védett térségére. Ebből harmincat a budai edzőtábor, 70-70 darabot pedig a KFKI és az Educom Kft. kapna – döntött a főpolgármesteri kabinet. E szabályozással áthajtási engedélyhez jutnának néhányan azok közül is, akik Budakeszi és a főváros között közlekednek. A főváros meg kívánja vizsgálni, hogy a behajtást korlátozó, csipkártyás, sorompós rendszer kiépítése, üzemeltetése mennyibe kerülne, illetve miként oszthatnák meg a költségeket a kerület és a főváros között. A kabinet nem döntött azonban arról, hogy átadja-e a városrésznek a Jánoshegyi út tulajdonjogát.
A XII. kerület több száz millió forintot költene a Normafa környékére. Mitnyan György fideszes polgármester elmondta: a városrész felújítja a János-hegyi kilátót, és az előtte lévő teret díszburkolattal látja el. Szeretnének egy, a margitszigetihez hasonló buszjáratot indítani a kilátó és a normafai BKV-végállomás között, hogy az idős emberek is látogathassák a létesítményt. A városrész emellett megvásárolná és helyrehozná a Normafa síházat is.
– Mindez persze akkor lenne a legjobb, ha a Jánoshegyi úton csak a megkülönböztetett jelzéssel ellátott autók közlekedhetnének – mondta Mitnyan György.
A polgármester éppen ezért tiltakozik a tervezett 250 behajtási és áthajtási engedély ellen. Álláspontja szerint a KFKI-t máshonnan is meg lehet közelíteni, arra pedig végképp nincsen szükség, hogy egyesek az erdőn át kerüljék el a Moszkva tér környéki dugót, amikor bejárnak a városba – fogalmazott Mitnyan. A városrész éppen ezért döntött úgy, hogy átveszi a fővárostól a Jánoshegyi út tulajdonjogát, felvállalva a 6,5 kilométeres út több tízmillió forintos felújítási költségét és a rendszeres karbantartással együtt járó pénzkiadást. A főváros azonban halogatja az átadásról szóló döntést, és túl sok áthajtási engedélyt adna ki. A kerület ettől függetlenül tavasszal sorompókkal zárja le az útvonalat, hogy ténylegesen minimálisra csökkenjen a természetet károsító autóforgalom.
– A sorompórendszer kialakítására a kerület nem kért segítséget a fővárostól, és nem is tart rá igényt – jelentette ki a polgármester. Szerinte ugyanis a főváros hanyag gazdája a környéknek, elég megnézni a Jánoshegyi út állapotát. Mitnyan György arra is felhívta a figyelmet: a szippantós autók a mai napig azon a környéken engedik a csatornába a szennyvizet, holott ebben a kérdésben a városrész már három levelet küldött Demszky Gábor főpolgármesternek.
– Egyrészt a teherautók tönkreteszik az erdei utat, másrészt károsítják a környezetet, harmadrészt erről a részről a szennyvíz tisztítatlanul ömlik a Dunába.
A Normafa környékét 1993-ban helyezték részleges védettség alá, akkortól csupán a célforgalom hajthatott rá a Jánoshegyi útra. A XII. kerület képviselő-testülete tavaly tavasszal léptette hatályba a fokozott védettségről szóló rendeletet, és akkor döntött az autók végleges kitiltásáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.