A kátyú

2002. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kátyúrepesztő hideg még közel sem oly vacogtató, mint a farkasordító, de itt a városban már az is sok kellemetlenséget okoz. Elég, ha csak arra utalok, hogy farkasok csak elvétve nyüszítenek a főváros közterületein, viszont már az első, legenyhébb fagy is szétfeszegeti az aszfaltot. Kátyúkat mélyeszt az úttestbe, s ezáltal a szegény autósokat átkozódásra, cifra káromkodásra készteti, ami nem visz közelebb minket Európához. A kátyú igen szapora fajta, tavaly 62 ezer keletkezett a főváros útjain, kiirtása meg bonyolultabb, mint a parlagfűé. Öt esztendővel ezelőtt, az egyik belső kerület önkormányzatának műszaki előadója megvilágította előttem a kátyúhelyzetet, s előadásából kiderült, a megoldás nem pénzkérdés, ugyanis a kátyúnak alkotmányos jogai vannak, létét és elmúlását törvények szabályozzák, ahogy az egy demokráciában illik. Mert mily’ jogosítványokkal bír egy önkormányzati kátyúfelelős. Amikor az utolsó hó elolvad, s biztos, hogy több már nem esik, tehát, valamikor április elején végigbóklássza a kerület utcáit, s jegyzőkönyvet vesz fel a kátyúról. Ha az önkormányzatnak lenne egy karbantartó brigádja, amelyik egy talicskával, néhány szívlapáttal végigjárná a helyszíneket és elsimítaná az egészet, akkor néhány napon belül a téma lekerülne a napirendről. De ilyen brigád nincs, ezért a „tanács” a törvényes határidőn belül, közbeszerzési eljárást ír ki, a kátyúk eltüntetése tárgyában. A cégek pályázatai, a törvényes határidőn belül, nyár elején érkeznek be, de akkor elkezdődnek az önkormányzati szabadságolások, így csak szeptember elején kerül sor az eredményhirdetésre. Természetesen mindig akad legalább egy vesztes vállalkozás, amelyik megfellebbezi a döntést, így a törvényes határidő betartásával csak október végén lehetne elkezdeni a munkát. Csakhogy addigra az önkormányzat elkölti a kátyúelhárításra elkülönített összeget, s mire újabb pénzeszközöket találnak már – december lesz. Ha addig nem esik le az első hó, van némi esélye annak, hogy néhány kátyút eltapicskolnak. A többi meg vidáman várhatja a következő, tavaszi felmérést.
Mint említettem volt, így ment ez régen, öt évvel ezelőtt, azóta nyilván fejlődött a kapitalizmus, visszaszorult a bürokrácia, s a kátyúfronton gyors és határozott intézkedések születtek. Sőt, az MSZP közlekedési kabinetje azt ígéri, ha pártjuk hatalomra kerül, röpke száz napon belül az összes kátyút eltöröltetik a föld (aszfalt) színéről.
A kátyú élete sem fenékig bitumen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.