A kátyúrepesztő hideg még közel sem oly vacogtató, mint a farkasordító, de itt a városban már az is sok kellemetlenséget okoz. Elég, ha csak arra utalok, hogy farkasok csak elvétve nyüszítenek a főváros közterületein, viszont már az első, legenyhébb fagy is szétfeszegeti az aszfaltot. Kátyúkat mélyeszt az úttestbe, s ezáltal a szegény autósokat átkozódásra, cifra káromkodásra készteti, ami nem visz közelebb minket Európához. A kátyú igen szapora fajta, tavaly 62 ezer keletkezett a főváros útjain, kiirtása meg bonyolultabb, mint a parlagfűé. Öt esztendővel ezelőtt, az egyik belső kerület önkormányzatának műszaki előadója megvilágította előttem a kátyúhelyzetet, s előadásából kiderült, a megoldás nem pénzkérdés, ugyanis a kátyúnak alkotmányos jogai vannak, létét és elmúlását törvények szabályozzák, ahogy az egy demokráciában illik. Mert mily’ jogosítványokkal bír egy önkormányzati kátyúfelelős. Amikor az utolsó hó elolvad, s biztos, hogy több már nem esik, tehát, valamikor április elején végigbóklássza a kerület utcáit, s jegyzőkönyvet vesz fel a kátyúról. Ha az önkormányzatnak lenne egy karbantartó brigádja, amelyik egy talicskával, néhány szívlapáttal végigjárná a helyszíneket és elsimítaná az egészet, akkor néhány napon belül a téma lekerülne a napirendről. De ilyen brigád nincs, ezért a „tanács” a törvényes határidőn belül, közbeszerzési eljárást ír ki, a kátyúk eltüntetése tárgyában. A cégek pályázatai, a törvényes határidőn belül, nyár elején érkeznek be, de akkor elkezdődnek az önkormányzati szabadságolások, így csak szeptember elején kerül sor az eredményhirdetésre. Természetesen mindig akad legalább egy vesztes vállalkozás, amelyik megfellebbezi a döntést, így a törvényes határidő betartásával csak október végén lehetne elkezdeni a munkát. Csakhogy addigra az önkormányzat elkölti a kátyúelhárításra elkülönített összeget, s mire újabb pénzeszközöket találnak már – december lesz. Ha addig nem esik le az első hó, van némi esélye annak, hogy néhány kátyút eltapicskolnak. A többi meg vidáman várhatja a következő, tavaszi felmérést.
Mint említettem volt, így ment ez régen, öt évvel ezelőtt, azóta nyilván fejlődött a kapitalizmus, visszaszorult a bürokrácia, s a kátyúfronton gyors és határozott intézkedések születtek. Sőt, az MSZP közlekedési kabinetje azt ígéri, ha pártjuk hatalomra kerül, röpke száz napon belül az összes kátyút eltöröltetik a föld (aszfalt) színéről.
A kátyú élete sem fenékig bitumen.
Nem várt teniszdráma, a beteg Sinner feladta Alcaraz ellen
