Általános légiforgalmi sztrájk

Ma, a bérmegállapodásig tartó, általános sztrájkba kezd a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ), mivel múlt hét pénteken sikertelenül ért véget a munkáltatóval folytatott tárgyalás. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) szerint bár a szakszervezet akciója nem okoz majd érdemi fennakadást, a szeptember 11-i eseményekre való tekintettel a társaság a repülésbiztonság maximális figyelembevételével kezeli a munkabeszüntetést.

Bákonyi Ádám
2002. 01. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilvánvalóvá vált a tárgyalások alatt, hogy a munkáltatót semmilyen megállapodási szándék nem vezérli, ezért január 2-án áltatános sztrájkot hirdetünk – mondta lapunknak Metes György. Az MLSZSZ elnöke kérdésünkre kijelentette, hogy a munkabeszüntetést megállapodásig kívánják folytatni. Mint ismert: az MLSZSZ az LRI kettéválasztásának azonnali leállítását, a társaság gazdálkodásának felülvizsgálatát és mintegy hetvenszázalékos bérfejlesztést követel. Metes lapunknak elmondta: a sztrájk ideje alatt semmiféle kereskedelemmel kapcsolatos légiforgalmi tevékenységben nem vesznek részt, ugyanakkor az állami, katasztrófavédelmi feladatokat ellátják az MLSZSZ tagjai. Bár a szakszervezet a légiforgalmi irányítók mindössze 27 százalékát fedi le, Metes György lapunknak kijelentette: információik szerint akciójukat a dolgozók több mint nyolcvan százaléka támogatja.
Ezzel szemben az LRI közleménye leszögezte: a légiforgalmi irányítókat és műszaki dolgozókat tömörítő szakszervezetek továbbra is elhatárolódnak az MLSZSZ céljaitól és módszereitől, ezért sztrájk esetén a társaság nem számol számottevő fennakadással a légi közlekedésben. A közlemény szerint a szakszervezet – korábbi követeléseit módosítva – a légiforgalmi irányítók bérét mintegy 100 százalékkal akarja megemeltetni, ami teljesíthetetlen az LRI számára.
A társaság ugyanakkor a szeptember 11-i eseményekre való tekintettel, a repülésbiztonság maximális figyelembevételével kezeli a munkabeszüntetést, és biztosítani fogja a sztrájkhoz és a munkához való jog érvényesülését az irányítóteremben és a légiforgalmi irányítás más munkahelyein.
Az LRI-nél működő többi, a légiforgalmi irányítók többségét tömörítő érdekképviselet nem támogatja a munkabeszüntetést.
***
MEGSZŰNIK AZ LRI. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) január 1-jével megszűnt, tevékenységét a továbbiakban a jogutód szervezetek – a Budapest Airport Rt. és a Hungarocontrol – végzik. Péterffy Gábor, az LRI szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a légi forgalom irányítását végző Hungarocontrol továbbra is költségvetési szervezetként működik. Az intézmény mintegy 6,5-7 milliárd forintos készpénzállományhoz jut az LRI-ből. Az első évben 10-12 milliárd forintos forgalomra számítanak. A Hungarocontrolhoz az LRI hétszázötven alkalmazottja kerül. A szervezet vezetését Mudra István légiforgalmi igazgató látja el. A repülőtéri egyéb gazdasági tevékenységeket a Budapest Airport Rt. végzi. Péterffy Gábor szerint az első évben 20-22 milliárd forint körüli lesz az Airport forgalma. A Budapest Airport Rt. készpénzállománya 8-8,5 milliárd forint körül lesz, amit március 31-ig kell feltölteni. Ehhez a részvénytársasághoz kerül az LRI mintegy kétezer alkalmazottja. A cég elnöke Gansperger Gyula, aki kezdetben megbízott vezérigazgatóként is tevékenykedik. Mindkét jogutód szervezetet a közlekedési minisztérium alapította és mindkettő állami tulajdonban lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.