Nyilvánvalóvá vált a tárgyalások alatt, hogy a munkáltatót semmilyen megállapodási szándék nem vezérli, ezért január 2-án áltatános sztrájkot hirdetünk – mondta lapunknak Metes György. Az MLSZSZ elnöke kérdésünkre kijelentette, hogy a munkabeszüntetést megállapodásig kívánják folytatni. Mint ismert: az MLSZSZ az LRI kettéválasztásának azonnali leállítását, a társaság gazdálkodásának felülvizsgálatát és mintegy hetvenszázalékos bérfejlesztést követel. Metes lapunknak elmondta: a sztrájk ideje alatt semmiféle kereskedelemmel kapcsolatos légiforgalmi tevékenységben nem vesznek részt, ugyanakkor az állami, katasztrófavédelmi feladatokat ellátják az MLSZSZ tagjai. Bár a szakszervezet a légiforgalmi irányítók mindössze 27 százalékát fedi le, Metes György lapunknak kijelentette: információik szerint akciójukat a dolgozók több mint nyolcvan százaléka támogatja.
Ezzel szemben az LRI közleménye leszögezte: a légiforgalmi irányítókat és műszaki dolgozókat tömörítő szakszervezetek továbbra is elhatárolódnak az MLSZSZ céljaitól és módszereitől, ezért sztrájk esetén a társaság nem számol számottevő fennakadással a légi közlekedésben. A közlemény szerint a szakszervezet – korábbi követeléseit módosítva – a légiforgalmi irányítók bérét mintegy 100 százalékkal akarja megemeltetni, ami teljesíthetetlen az LRI számára.
A társaság ugyanakkor a szeptember 11-i eseményekre való tekintettel, a repülésbiztonság maximális figyelembevételével kezeli a munkabeszüntetést, és biztosítani fogja a sztrájkhoz és a munkához való jog érvényesülését az irányítóteremben és a légiforgalmi irányítás más munkahelyein.
Az LRI-nél működő többi, a légiforgalmi irányítók többségét tömörítő érdekképviselet nem támogatja a munkabeszüntetést.
***
MEGSZŰNIK AZ LRI. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) január 1-jével megszűnt, tevékenységét a továbbiakban a jogutód szervezetek – a Budapest Airport Rt. és a Hungarocontrol – végzik. Péterffy Gábor, az LRI szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a légi forgalom irányítását végző Hungarocontrol továbbra is költségvetési szervezetként működik. Az intézmény mintegy 6,5-7 milliárd forintos készpénzállományhoz jut az LRI-ből. Az első évben 10-12 milliárd forintos forgalomra számítanak. A Hungarocontrolhoz az LRI hétszázötven alkalmazottja kerül. A szervezet vezetését Mudra István légiforgalmi igazgató látja el. A repülőtéri egyéb gazdasági tevékenységeket a Budapest Airport Rt. végzi. Péterffy Gábor szerint az első évben 20-22 milliárd forint körüli lesz az Airport forgalma. A Budapest Airport Rt. készpénzállománya 8-8,5 milliárd forint körül lesz, amit március 31-ig kell feltölteni. Ehhez a részvénytársasághoz kerül az LRI mintegy kétezer alkalmazottja. A cég elnöke Gansperger Gyula, aki kezdetben megbízott vezérigazgatóként is tevékenykedik. Mindkét jogutód szervezetet a közlekedési minisztérium alapította és mindkettő állami tulajdonban lesz.
Példát mutat Magyarország: látványosan tisztul a hazai energiamix
