Felkapott a magyar porcelánmanufaktúra

Mit tud egy külföldi Magyarország produktumairól? Pick szalámi, Tungsram égő, budapesti cipő, libamáj és a kézműves termékek közül a kerámia, azon belül is herendi és a Zsolnay-porcelán.

2002. 01. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymástól távol esnek az említett cégek, de mégis azonos érzést sugallnak termékeik, melyek a magyar kézművesség legmagasabb minőséggel rendelkező remekei. A herendi- és Zsolnay-termékek az árverések mindennapi szereplői is. Egy-egy kézzel készített, egyedi díszítésű kerámiáért ádáz harcot vívnak a vevők és a gyűjtők, így a magyar aukciókon szinte minden esetben megjelenik egy-két érdekes, igen ritka és régi darab. A porcelánmanufaktúrák terméke az egyik legidőtállóbb és egyes vélemények szerint az egyik legjobb befektetési forma. A herendi- és a Zsolnay-porcelánokat egyesek csak dísznek, mások mindennapi használatra vagy ajándékba vásárolják. Mindenkinek kellemes meglepetés, ha a magyar porceláncégek kézzel festett darabjait kapja ajándékba.
A trend első képviselője Stringl Vince fazekasmester volt, aki 1826-ban alapította kis cégét, mely kőedény gyártására szakosodott, de az akkor még kevésbé ismert porcelánkészítéssel is próbálkozott a vállalkozó. Az igazi sikert az 1851-es évben tartott londoni világkiállításon aratták a herendi termékek, ekkor rendelt belőlük maga Viktória királynő is. A fenség vásárlása egy új, a maga nemében teljesen ismeretlen piacot nyitott meg a magyar vállalkozás előtt, hiszen a brit királyi asztalra kerülő termék könnyen utat talált más dinasztiákhoz is. Viktória királynő megbízására a herendi manufaktúra azonnal nekilátott a – ma már Viktória-mintásnak nevezett – szerviz elkészítésének, mely ma is az egyik legkeresettebb terméke a cégnek.
A herendi porcelán befutásával egy időben, 1853 alakította meg Zsolnay Miklós a mai Zsolnay-gyár elődjét. A Zsolnay-gyár az első sikerét az 1873-as bécsi világkiállításon aratta, majd az 1880-as melbourne-i kiállításon végül a pécsi gyár behozta hátrányát a herendi manufaktúrával szemben. A Zsolnay-termékek a világhírüket egyrészt az eozinmáznak, másrészt az épülethomlokzatok díszítőelemeinek köszönhetik. Az eozin lényege, hogy a fém-oxid tartalmú redukált mázt kétszer égetik rá az alaptestre.
Amikor egy porcelán kikerül a festő kezei közül, onnantól csak folyamatosan nő az ára. Egy Viktória-motívumokkal készített készlet ára akár a másfél millió forintot is elérheti, de ha ugyanezen készletet kívánjuk megvenni csak húsz-harminc évvel régebben gyártott kivitelben (ránézésre különösebb különbséget nem igazán fedezhetünk fel), akkor akár hárommillió forintot is adnunk kell érte. A Herendi Porcelánmanufaktúra nemcsak a Viktoria-, Rothschild-, vagy Apponyi-mintáiról ismert, hanem arról is, hogy ha a pénztárcánk és a szépérzékünk megengedi, saját magunknak külön díszítési motívum alkotásával bízhatjuk meg a gyárat. A Herendi különösen nagy megrendelői között találhatjuk az ománi szultánt, aki még karácsony előtt nagyméretű dísztárgyakat és vázákat rendelt, amelyeken a figurákat saját tervrajzai alapján kell kivitelezni.
A 175 éves múltra visszatekintő Herendi Porcelánmanufaktúra a rendszerváltást követően, 1992-től részvénytársasági formában működik, és a munkavállalói részvényprogram keretében a munkavállalók 75 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkeznek. A fennmaradó 25 százalékos részvénycsomag pedig a magyar állam tulajdona. Ma a herendi gyár tizenötezer különféle forma, illetve több mint háromezer dekorá-cióval festett terméket gyárt.
A Zsolnay-gyár a rendszerváltást megelőző években a 1950-től kénytelen volt átállni a tömegtermékek gyártására. Ma a manufaktúra már három részre szakadt, melynek egyik részlege a finom porcelán termékeket gyártja, a másik szigetelőanyagok készítésére szakosodott. Az épületek, szobrok, műemlékek állagmegóvására a Zsolnay Örökség Közhasznú Társaságot hozták létre.
A porceláncégek ma az egyik legjövedelmezőbb magyar vállalkozások körébe tartoznak. A Zsolnay-gyár termékei a regisztrált adatok szerint összesen 33 helyen kaphatók, míg a herendi porcelánok ennél lényegesen kevesebb, tíz hazai és három külföldön létesített márkaboltot tart fenn, de mind két cég termékei megvásárolhatók a világ szinte minden országában. A herendi manufaktúra jövőre külföl-dön fejleszti üzlethálózatát, Párizsban és Londonban nyitnak reprezentatív márkaboltot.
A vásárlóközönség növekedésének köszönhetően a herendi gyár 2000-ben 7,8 milliárd forint árbevételt ért el, míg az adózás előtti eredmény kétmilliárd forintot tett ki. Kovács József, a herendi manufaktúra vezérigazgatója szerint 2001-ben várhatóan nyolcmilliárd forintot meghaladó árbevételt sikerül realizálni. A termelés közel 70 százaléka kerül exportra. A legjelentősebb exportpiacaik az Amerikai Egyesült Államok, Japán, Olaszország, Anglia, Németország, Franciaország és Svájc. A porcelánkészítő cégek a szeptember 11-i terrortámadást igen erősen megérezték, mindez a herendinek 200-250 millió forintos nyereségcsökkenést okozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.