Hajómalmok virágkora

Évszázadokon át jelentős hozamot hozott a Duna pest-budai szakaszán működő malomipar. A part mentén lehorgonyzott úgynevezett hajómalmok két funkciót láttak el: elsősorban gabonát őröltek, de gyakran használták – a textilgyártás részfolyamataként – kallózásra is a szerkezeteket. A hajómalom két egymás mellett horganyzó hajóból állt, az őrlőművet pedig egy nagy teljesítményű lapátkerék hajtotta.

Osgyán Edina
2002. 01. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Buda egyik legjelentősebb malmát Musztafa pasa, Buda helytartója építtette a Szent Lukács fürdő területén. Az úgynevezett Barutchne Ilidzseszi télen is üzemelt, 80 garatra járt, puskaport és gabonát őrölt. Amikor a XVIII. században Haruckern János budai polgár a kincstártól 20 000 forintot követelt, arra kérte a királyt, hogy a felső hévizeknek azt a részét adja át, amelyen a malom is működik. A király azonban túl értékesnek találta a szerkezetet a számla kiegyenlítésére, így elutasította a kérést.
A Császármalom udvarában lévő fürdő kitűnő, gyógyító erejű vize ellenére a hadsereg ellátására szakosodott malom üzemelése miatt meglehetősen háttérbe szorult, a fürdő vize eliszaposodott, elhínárosodott. A pesti oldalon a Margit-sziget és a Rákos-patak torkolatában volt a hajómalmok telephelye.
Pest-Budán 1547-ben huszonhárom malom üzemelt, az ezerhétszázas évek elején pedig már bő negyven. A XIX. század közepén körülbelül négyszáz malom állt. Valamennyi malom nagy része a főváros ellátásán túl a vidékről szállított gabonát is őrölte. Konkuráltak is egymással a malmok tulajdonosai: hajnalban a főutakra küldték molnárjaikat, akik a gabonaszállítókat megpróbálták saját üzemükbe csalogatni.
A malmok megosztották egymás között a vidéki települések beszállítóit: Promontoron (Budafok) például szigorú szabály is szólt arról, hogy mely községek őröltethetnek a Duna partja mellett horgonyzó hajóikkal. A helységhez tartozott Budaörs, Törökbálint, Zsámbék, Tök. „Soroksáré volt” Cegléd, Lajosmizse és Kerekegyháza.
A molnárok céhein belül rendkívül elkülönülő rangsor alakult ki: a „hatalom” a malomtulajdonos kezében volt, ő bízta meg a mestert – aki a második volt a rangsorban – az ügyintézéssel. A harmados molnárt – a legidősebb molnárlegényt – fizették a legjobban, a negyedes, hatodos molnár már jóval kevesebb részesedéshez jutott. Az őrlés tavasszal, általában áprilistól a tél beköszöntéig tartott. Télire a malmokat levontatták a vízről, tavasszal pedig visszahelyezték a Dunára.
A malmok többsége a zsemlekészítők kezébe került a XV. század közepén. A zsemlekészítő-tulajdonosok között főleg patríciusokat és gazdag városi polgárokat találunk. Korszerű malmaik teljesítményére utal, hogy öt-hatszor annyi gabonát őröltek meg, mint a szegényebb, vidéki malmok.
A malomipar XIX. század végi hanyatlásának oka elsősorban a dunai forgalom megindulásában keresendő. A hajómalmok akadályozták a gőzhajó-vonultatást, a gőzhajók pedig a malmokra jelentettek veszélyt. Az erős hullámok miatt ugyanis az elszabadult malmok gyakran összeütköztek egymással.
Az utolsó hajómalmot Budafokon 1919-ben kötötte ki tulajdonosa. Soroksáron is elsorvadt az iparág, a Duna-ág gubacsi zárógátja következtében a sekély víz alkalmatlanná vált a malmok üzemeltetésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.