A KÁOKSZI 324 kiválasztott gimnáziumba és szakközépiskolába juttatta el a történelem, a biológia, a magyar nyelv és irodalom, a matematika és a vizuális kultúra tárgyak érettségi követelményeit és a vizsgaleírások anyagát. A reprezentatív módon kiválasztott intézmények mellett a felsőoktatási intézmények, a megyei pedagógiai intézetek és a tantárgyi szakmai szervezetek is megkapták a dokumentumokat.
A középiskolákból több mint 170 ezer, a felsőoktatási intézményekből ezernél több vélemény érkezett vissza az intézethez. Az adatok feldolgozása után többek között kiderült, hogy a pedagógusok a vizsgára való felkészítéshez elsősorban a feladatgyűjteményeket, a továbbképzéseket és az új tankönyvek megjelentetését tartják fontosnak. A matematika tantárgy esetében a szakemberek 96, a történelem és a vizuális kultúra stúdiumoknál 91, a magyar nyelv és irodalom tantárgynál pedig 89 százaléka ért egyet a középszintű vizsga céljával. A biológia esetében ezt a tanárok 66 százaléka támogatta. A részletes követelmények felépítésével kapcsolatban a matematikát illetően 89, a biológiát 74, a magyart 80, a történelmet 81, a vizuális kultúrát illetően pedig 84 százalékuk jelezte egyetértését.
A matematika esetében a tanárok 91 százaléka úgy vélte: az ajánlott vizsgakövetelmények nem haladják meg a kerettantervben rögzítetteket. Ugyanebben a témakörben a történelem 85, a biológia 43, a magyar 65, a vizuális kultúra 64 százalékos támogatást kapott.
Arra a kérdésre, hogy a középszintű vizsga alkalmas-e arra, hogy matematikából lezárja a középiskolai tanulmányokat, a tanárok 73 százaléka igennel válaszolt. E kérdésnél a történelem tantárgy érte el a legmagasabb támogatottságot 78 százalékkal, míg a magyar 63, a vizuális kultúra 85, a biológia pedig 66 százaléknyi igen szavazatot kapott. A szakemberek véleménye viszont változó az emelt szintű vizsga követelményei és a feladatok megítélésekor. A középiskolában tanító pedagógusok egy része például úgy vélte, hogy a tervezetben szereplő kérdések megválaszolását a tanulók jelenlegi ismeretei nem teszik lehetővé.
A megkérdezett szakemberek többsége egyetért az emelt szintű, felsőoktatási felvételit kiváltó vizsga céljaival. A matematika és a biológia esetében 93, a magyarnál 84, a történelemnél 90, a vizuális kultúránál 88 százalékos volt az igen szavazatok aránya. Az írásbeli vizsgák feladatsorát a továbbtanulásra alkalmas tanulók kiválasztására matematikából a válaszadók 58 százaléka alkalmasnak tartja. Ez az arány történelemből és biológiából 69, magyarból 57, vizuális kultúrából 65 százalékos volt.
A pedagógusok többsége szerint a szóbeli vizsga felépítése megfelel a felsőoktatásban elvárt követelményeknek.
Meglepő kutatás látott napvilágot a magyar autósokról
