Három év múlva kétszintű érettségi

A Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézet (KÁOKSZI) által végzett felmérés szerint a tanárok többsége elfogadja a 2005-ben életbe lépő kétszintű érettségit, amelynek többek között új eleme a magyar mint tantárgy szövegértési feladatsora, a matematika új témakörei és a történelem írásbeli.

Hanczár János
2002. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A KÁOKSZI 324 kiválasztott gimnáziumba és szakközépiskolába juttatta el a történelem, a biológia, a magyar nyelv és irodalom, a matematika és a vizuális kultúra tárgyak érettségi követelményeit és a vizsgaleírások anyagát. A reprezentatív módon kiválasztott intézmények mellett a felsőoktatási intézmények, a megyei pedagógiai intézetek és a tantárgyi szakmai szervezetek is megkapták a dokumentumokat.
A középiskolákból több mint 170 ezer, a felsőoktatási intézményekből ezernél több vélemény érkezett vissza az intézethez. Az adatok feldolgozása után többek között kiderült, hogy a pedagógusok a vizsgára való felkészítéshez elsősorban a feladatgyűjteményeket, a továbbképzéseket és az új tankönyvek megjelentetését tartják fontosnak. A matematika tantárgy esetében a szakemberek 96, a történelem és a vizuális kultúra stúdiumoknál 91, a magyar nyelv és irodalom tantárgynál pedig 89 százaléka ért egyet a középszintű vizsga céljával. A biológia esetében ezt a tanárok 66 százaléka támogatta. A részletes követelmények felépítésével kapcsolatban a matematikát illetően 89, a biológiát 74, a magyart 80, a történelmet 81, a vizuális kultúrát illetően pedig 84 százalékuk jelezte egyetértését.
A matematika esetében a tanárok 91 százaléka úgy vélte: az ajánlott vizsgakövetelmények nem haladják meg a kerettantervben rögzítetteket. Ugyanebben a témakörben a történelem 85, a biológia 43, a magyar 65, a vizuális kultúra 64 százalékos támogatást kapott.
Arra a kérdésre, hogy a középszintű vizsga alkalmas-e arra, hogy matematikából lezárja a középiskolai tanulmányokat, a tanárok 73 százaléka igennel válaszolt. E kérdésnél a történelem tantárgy érte el a legmagasabb támogatottságot 78 százalékkal, míg a magyar 63, a vizuális kultúra 85, a biológia pedig 66 százaléknyi igen szavazatot kapott. A szakemberek véleménye viszont változó az emelt szintű vizsga követelményei és a feladatok megítélésekor. A középiskolában tanító pedagógusok egy része például úgy vélte, hogy a tervezetben szereplő kérdések megválaszolását a tanulók jelenlegi ismeretei nem teszik lehetővé.
A megkérdezett szakemberek többsége egyetért az emelt szintű, felsőoktatási felvételit kiváltó vizsga céljaival. A matematika és a biológia esetében 93, a magyarnál 84, a történelemnél 90, a vizuális kultúránál 88 százalékos volt az igen szavazatok aránya. Az írásbeli vizsgák feladatsorát a továbbtanulásra alkalmas tanulók kiválasztására matematikából a válaszadók 58 százaléka alkalmasnak tartja. Ez az arány történelemből és biológiából 69, magyarból 57, vizuális kultúrából 65 százalékos volt.
A pedagógusok többsége szerint a szóbeli vizsga felépítése megfelel a felsőoktatásban elvárt követelményeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.