Idén stagnál a tejpiac

Sikerrel elhárították tavaly a piaci akadályokat a tejipar szereplői, de idén is meg kell küzdeniük a felmerülő problémákkal, melyek megoldásához és a tejtermelés növeléséhez kormányzati segítséget várnak.

Nagy Ottó
2002. 01. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős erőfeszítések kellettek ahhoz, hogy a tejipar megfelelő szinten zárja a 2001-es évet, mert nem volt megfelelő szintű az ágazat támogatottsága, a 4,7 forint literenkénti dotáció nem követte az inflációt. A Tej Terméktanács (TT) tagjainak helyzetét rontotta a kvótával nem rendelkező és nem tanácstag termelők piaci jelenléte is – kezdte a tavalyi évről szóló értékelését Istvánfalvy Miklós, a terméktanács elnöke. Szerencsére a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) egymilliárdos plusztámogatásával, valamint a termelők és a feldolgozók befizetéseivel a keletkezett 100 millió literes tejfelesleg kezelhető volt. Ebben az iskolatej-akció is segít, és ígéret van rá, hogy szeptembertől országos méretű lesz, ami 40 millió liter tej biztos piacát jelenti. Idén a tejpiac megfelelő működéséhez 12,5 milliárd forint szükséges – tette hozzá.
Istvánfalvy kiemelte: hiába stabilizálták tavaly a piacot, és maradnak az idén a tejkvóták, ebben az esztendőben is tejtöbblet várható. Pillanatnyilag megrekedtek az erről folytatott tárgylások a szakminisztériummal, mert az agrártárca által javasolt literenkénti 5,2 forintos támogatást és a 72 forintos irányárat a tagok nem tarják elfogadhatónak. A feldolgozóipar 7 forintos literenkénti támogatást tartana elfogadhatónak. Az irányárban a terméktanács termelői és feldolgozói oldala sem tudott megegyezni, így azt az FVM- miniszter hirdeti ki.
Az elmúlt év „eredménye” a tejfogyasztás csökkenése is, az egy főre jutó fogyasztás 170 liter. Ennek oka elsősorban a reálkereset csökkenésében keresendő, mert amíg a magas kereseti kategóriába tartozók 250 liter tejet és tejterméket fogyasztottak, addig az alacsony kereseti kategóriába tartozók csak 106 litert. 2000-ben a belföldön értékesített tej mennyisége 1,44 milliárd liter volt, míg tavaly csupán 1,38 milliárd liter. Az itthoni alacsonyabb értékesítés azonban nemcsak a fogyasztás visszaesésének, hanem a megnövekedett importnak is köszönhető, melynek mértéke az első kilenc hónapban meghaladta a 30 millió dollárt – ismertette az elnök. Istvánfalvy kiemelte: azt senki sem gondolhatja komolyan, hogy a tejtermelést csökkentsék, különösen nem uniós kvótaigényünk ismeretében. Ahhoz azonban, hogy itthon megtermelhető legyen 2,2-2,5 milliárd liter tej, a kormányzatnak is szerepet kell vállalnia.
Az utóbbi időben nagy port kavart tejminőségről az elnök elmondta: a hazai tej és tejtermékek semmiben sem rosszabbak, mint az importból származók, hiszen az itthon termelt tej 85 százaléka extra minőségű, ami megfelel az EU követelményeinek. Éppen ezért a TT ellenőrző mérései nem támasztják alá teljesen a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség közzétett adatait.
*
A 2002. évi agrár-, terület-, és vidékfejlesztési pályázati lehetőségeket ma ismerteti Vonza András agrárminiszter.
***
TÁMOGATÁS JUH- ÉS KECSKETEJRE. Az FVM Agrárendtartási Hivatala pályázatot hirdet a 106/2001. FVM-rendeletben foglaltak szerint a 2002. évben felvásárolt első osztályú juhtej után agrárpiaci támogatás igénybevételére. A pályázat tárgya kétmillió liter hazai termelésű juhtej, amelynek felvásárlása, saját termelésű feldolgozás esetén 30 forint literenkénti agrárpiaci támogatás vehető igénybe 60 millió forintig. Hasonló feltételekkel, de 3 millió literig, literenként 20 forintos támogatással a rendtartási hivatal meghirdette a minőségi kecsketejtermelés támogatását is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.