Rosszabb állapotú gyárat vettünk 1999-ben, mint ahogyan azt előzőleg gondoltuk – jelentette ki sajtótájékoztatóján Elios Pascual, a többségi tulajdonos Irisbus-csoport elnöke, aki közölte: 2001-ben az Ikarusbus Rt. és leányvállalata, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. nettó árbevétele 27,1 milliárd forint volt, s ez azt jelenti, hogy a tavalyi esztendőt veszteségesen zárták.
Véleménye szerint a rossz eredmény oka a tartósan gyenge magyar belföldi piac és ezáltal a magyarországi cégek folyamatosan csökkenő piaci részesedése, valamint a FÁK államaiba, ezen belül is az Oroszországba irányuló import mérséklődése. Idén a forgalom stagnálása mellett is jobb mutatókat vár, de nem az eladási ár növelésétől, hanem a gyártási önköltség csökkentésétől.
Elios Pascual hangsúlyozta: az Ikarusbus Rt. gyorsabb talpra állításához az kell, hogy a kormányzat nagyobb figyelmet fordítson a tömegközlekedés fejlesztésére, és biztosítson jelentősebb költségvetési forrást új járművek beszerzésére. Úgy vélte, évente 600-700 magyarországi megrendelésre lenne szükség a rentabilitáshoz, szemben a tavalyi 500-zal.
Az elnök közölte: abban az esetben sem vonul ki a magyar piacról, ha ez nem valósul meg, de hosszabb időbe telhet a cég talpra állítása, és a vállalat karcsúsítását sem tudja kizárni. Néhány hónapon belül döntenek arról, hogy milyen stratégiával fejlesszék az Ikarusbus Rt. működését. Ennek érdekében folytat tárgyalásokat a kormányzattal. Ugyanakkor egyéb termékek értékesítését is tervezik Magyarországon, de arról még nem született döntés, hogy ezeket hazánkban is gyártják-e a jövőben a kis számú megrendelések miatt.
Elios Pascual beszámolt arról is, hogy tárgyalásai során két évre szóló szolidaritási paktum megkötését javasolta, amely optimális körülményt teremtene a vállalat fejlesztéséhez.
Megrázó veszteség érte az Országos Mentőszolgálatot
