Nagy ívű tervek a gyorsforgalmi út fejlesztésére

A kormányzatnak a magyar gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére vonatkozó terve 2030-ig tekint előre. Hórvölgyi Lajos, a Nemzeti Autópálya Rt. Hálózatfejlesztési Irodájának igazgatója arról tájékoztat, hogy erre az időszakra mintegy 3200 kilométer gyorsforgalmi út létesítését tartják szükségesnek, amelyből 2000 kilométer a tervezett autópályák, 1200 kilométer pedig az autóutak hossza. Az utóbbiak idővel autópályává fejleszthetők.

Hanczár János
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hórvölgyi Lajos elmondja: a jelenlegi kormány az előzetes tervezetek összegzésével az ebben az évben kiadott 3303. számú határozata 2015-ig fogalmazta meg a gyorsforgalmi utak építésével kapcsolatos feladatokat, amelyeket három nagy csoportra osztott. Az elsőbe a 2003 végéig megkezdendő vagy befejezendő autópálya-építések kerültek. A jelenleg folyó és az említett időpontig befejezendő építések, az M7-es autópálya meglévő szakaszának felújítása Budapesttől Zamárdiig, az M3-as autópálya építése Füzesabonytól Polgárig, az oszlári híddal. Idetartozik még az M9-es autóút Szekszárdnál, a 6-os és az 50-es utak közötti új Duna-híddal. Meg kell kezdeni 2003 végéig az M30-as és az M70-es autóút építését Letenye és az országhatár között. Ezáltal Szlovénia irányába épül ki a kapcsolat. Az ottani kollégáik – akik Maribortól Tornyiszentmiklós felé már megkezdték az autópálya-építést – közvetlen és rendszeres műszaki egyeztetési kapcsolatban állnak a Nemzeti Autópálya Rt.-vel. Hórvölgyi Lajos a 2003 végéig kezdésre váró feladatok között említi az M0-s autópálya déli szektorának, az M1-estől az M5-ösig tartó, kétszer háromsávos autópályává történő fejlesztését is. Emellett az M3-ast Polgártól Nyíregyháza és Debrecen felé, valamint az M7-es autópályának Zamárditól az országhatár felé haladó, illetve az M6-os autópályának Budapestről az
M0-stól kiindulva Dunaújváros felé tartó szakaszának építését.
A kormányhatározat szerint az autópálya-építések következő nagy szakasza 2008 végéig tart. Az igazgató elmondja: meg szeretnék kezdeni az M3-as autóút építését Nyíregyháza és az országhatár között, amely Ukrajna felé biztosítja a kapcsolatot. Nem dőlt még el, hogy Záhony vagy Barabás térségében lesz-e a határmetszés, de az előkészületek mindkét irányban folynak. Az ukrán partnerek az országhatártól Kijevig terveznek mintegy 700 kilométernyi autópályát, a terület-előkészítési munkálatok már ott is folynak. További feladat az említett időszakban az M6-os autóút kiépítésének megkezdése Dunaújvárostól Szekszárdon át a pécsi bekötésen keresztül az országhatárig. Ugyanez vonatkozik az M43-as autóútra az M5-östől Nagylakig, és az M8-as autóútra Veszprém, Dunaújváros, Szolnok érintésével. Az igazgató megjegyzi: a nagylaki út az európai közlekedési folyosó része lesz. A magyar, a román, illetve az európai elképzelések szerint az autópálya a Maros völgyében halad majd tovább Arad, Bukarest, Ploesti és Konstanza irányába.
– Még az sem dőlt el, hogy az említett M8-as autóút – amely az osztráktól a román határig tart majd – Nagyváradtól északra vagy délre éri el a határt – jelzi a szakember, de ez az útszakasz mindenképpen az erdélyi autópályához kapcsolódhat a jövőben, amiről a román partnerekkel már megbeszéléseket folytattak. A kormányhatározat szerinti harmadik nagy építési szakasz megkezdését 2012-ig tervezik. Ebben kerülhet sor az M2-es autóút Budapest–Vác közötti szakaszának autópályává fejlesztésére. Emellett az M2-es autóút építésére Vác és Parassapusztán keresztül a szlovák határig. Ez a TINA-folyosó – a közép-európai észak–déli autópálya-rendszer – része lesz, amely Gdanskból indul Krakkó felé, és délre tartva hagyja el Magyarországot. Az egyik vonala Kassa–Miskolc–Debrecen–Ártánd–Királyhágó irányába halad, a másik vonal pedig Losonc–Parassapuszta–Budapest felé tart. Ezután következik az M65-ös autóút, amely Balatonlelle–Kaposvár–Pécs irányába vezet majd. Ebben az időszakban szeretnék megkezdeni az M8-as autóút építését Rábafüzes–Veszprém–Szolnok–Debrecen útvonalon a román országhatárig, emellett az M9-es Kaposvár–Szekszárd közötti, valamint a Dunától keletre, az 51-estől az 54-es útig tartó szakaszát. A 2015-ig terjedő tervezés mintegy ezer kilométernyi autópálya megépítését célozza, amelyből már körülbelül 550 kilométer elkészült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.