Hórvölgyi Lajos elmondja: a jelenlegi kormány az előzetes tervezetek összegzésével az ebben az évben kiadott 3303. számú határozata 2015-ig fogalmazta meg a gyorsforgalmi utak építésével kapcsolatos feladatokat, amelyeket három nagy csoportra osztott. Az elsőbe a 2003 végéig megkezdendő vagy befejezendő autópálya-építések kerültek. A jelenleg folyó és az említett időpontig befejezendő építések, az M7-es autópálya meglévő szakaszának felújítása Budapesttől Zamárdiig, az M3-as autópálya építése Füzesabonytól Polgárig, az oszlári híddal. Idetartozik még az M9-es autóút Szekszárdnál, a 6-os és az 50-es utak közötti új Duna-híddal. Meg kell kezdeni 2003 végéig az M30-as és az M70-es autóút építését Letenye és az országhatár között. Ezáltal Szlovénia irányába épül ki a kapcsolat. Az ottani kollégáik – akik Maribortól Tornyiszentmiklós felé már megkezdték az autópálya-építést – közvetlen és rendszeres műszaki egyeztetési kapcsolatban állnak a Nemzeti Autópálya Rt.-vel. Hórvölgyi Lajos a 2003 végéig kezdésre váró feladatok között említi az M0-s autópálya déli szektorának, az M1-estől az M5-ösig tartó, kétszer háromsávos autópályává történő fejlesztését is. Emellett az M3-ast Polgártól Nyíregyháza és Debrecen felé, valamint az M7-es autópályának Zamárditól az országhatár felé haladó, illetve az M6-os autópályának Budapestről az
M0-stól kiindulva Dunaújváros felé tartó szakaszának építését.
A kormányhatározat szerint az autópálya-építések következő nagy szakasza 2008 végéig tart. Az igazgató elmondja: meg szeretnék kezdeni az M3-as autóút építését Nyíregyháza és az országhatár között, amely Ukrajna felé biztosítja a kapcsolatot. Nem dőlt még el, hogy Záhony vagy Barabás térségében lesz-e a határmetszés, de az előkészületek mindkét irányban folynak. Az ukrán partnerek az országhatártól Kijevig terveznek mintegy 700 kilométernyi autópályát, a terület-előkészítési munkálatok már ott is folynak. További feladat az említett időszakban az M6-os autóút kiépítésének megkezdése Dunaújvárostól Szekszárdon át a pécsi bekötésen keresztül az országhatárig. Ugyanez vonatkozik az M43-as autóútra az M5-östől Nagylakig, és az M8-as autóútra Veszprém, Dunaújváros, Szolnok érintésével. Az igazgató megjegyzi: a nagylaki út az európai közlekedési folyosó része lesz. A magyar, a román, illetve az európai elképzelések szerint az autópálya a Maros völgyében halad majd tovább Arad, Bukarest, Ploesti és Konstanza irányába.
– Még az sem dőlt el, hogy az említett M8-as autóút – amely az osztráktól a román határig tart majd – Nagyváradtól északra vagy délre éri el a határt – jelzi a szakember, de ez az útszakasz mindenképpen az erdélyi autópályához kapcsolódhat a jövőben, amiről a román partnerekkel már megbeszéléseket folytattak. A kormányhatározat szerinti harmadik nagy építési szakasz megkezdését 2012-ig tervezik. Ebben kerülhet sor az M2-es autóút Budapest–Vác közötti szakaszának autópályává fejlesztésére. Emellett az M2-es autóút építésére Vác és Parassapusztán keresztül a szlovák határig. Ez a TINA-folyosó – a közép-európai észak–déli autópálya-rendszer – része lesz, amely Gdanskból indul Krakkó felé, és délre tartva hagyja el Magyarországot. Az egyik vonala Kassa–Miskolc–Debrecen–Ártánd–Királyhágó irányába halad, a másik vonal pedig Losonc–Parassapuszta–Budapest felé tart. Ezután következik az M65-ös autóút, amely Balatonlelle–Kaposvár–Pécs irányába vezet majd. Ebben az időszakban szeretnék megkezdeni az M8-as autóút építését Rábafüzes–Veszprém–Szolnok–Debrecen útvonalon a román országhatárig, emellett az M9-es Kaposvár–Szekszárd közötti, valamint a Dunától keletre, az 51-estől az 54-es útig tartó szakaszát. A 2015-ig terjedő tervezés mintegy ezer kilométernyi autópálya megépítését célozza, amelyből már körülbelül 550 kilométer elkészült.
Kánikula nem lesz, zivatar előfordulhat
