Nehézkes az elővárosi forgalom

Az elővárosi közlekedésben jelenleg 60-40 százalékos a személygépkocsit használók, illetve a tömegközlekedést igénybe vevők aránya, ami egyaránt előnytelen a fővárosban és az agglomerációban élőknek. A szaktárca mihamarabb szeretné bevezetni a közös bérletet, ezért újabb találkozót kezdeményez Demszky Gáborral, Budapest főpolgármesterével.

Putsay Gábor
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezeknek a problémáknak elsősorban a kötött pályás rendszerek fejlesztésével lehet elejét venni. Európai források hiányában a jövőben elsősorban költségvetési pénzekből kell fejleszteni azokat az elővárosi vasútvonalakat, amelyek nem tartoznak a nemzetközi törzshálózatokhoz – mondta tegnap Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára egy dabasi fórumon. A tárca államtitkára szólt arról, hogy a MÁV az idén a tervezett kiadásokon felül négyszázmillió forintot költhet a fővárosba vezető vasútvonalak utasforgalmi létesítményeinek fejlesztésére. Manninger szerint a jövő a kötött pályás közlekedésé, a vasút azonban elveszíti jelentőségét, ha a szolgáltatási színvonalat nem igazítják az utazóközönség igényeihez; igaz viszont, hogy az anyagi lehetőségek csak a fokozatos fejlesztést teszik lehetővé. Az államtitkár ebben a körben megemlítette azt a 136 vasúti járművet, amelyet kocsinként nyolcvanmillió forintért újíttat fel 2002–2003-ban a MÁV.
Manninger közölte: az elővárosi közlekedési rendszer hatékonyságát nagymértékben elősegítené a közlekedési szövetség, a közös bérletet azonban nem lehetett januárban bevezetni, mivel Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere olyan feltételeket szabott, amelyek a közlekedési tárcának elfogadhatatlanok voltak. Mint azt lapunknak elmondta, a közös bérletet minél hamarabb szeretnék bevezetni, ezért a tárca újabb egyeztetést kezdeményez.
Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a fővárosba naponta 160-170 ezer ember érkezik vonattal, köztük 110 ezer ingázó. A törzshálózathoz tartozó szakaszok átépítése folyamatosan zajlik, ám például a Budapest és Lajosmizse közötti vonalat a hetvenes években újították fel utoljára. A MÁV ígérete szerint 2003-ban a fővonalakon lecserélt sínekkel erősítik meg a felépítményt. Mint az a tegnapi fórumon felvetődött, a főváros környéki utak rendkívül túlterheltek, a környékbelieknek a drága tarifák miatt az M5-ös autópálya sem jelent megoldást, és a sztrádához közeli utakat sem lehet fejleszteni a koncessziós szerződés miatt.
***
ÁLLOMÁSÉPÜLETEK REKONSTRUKCIÓJÁRA 2010-ig 22 milliárd forintot fordít a MÁV Rt. A vasúttársaság menedzsmentje azzal számol, hogy az idei veszteség alatta marad a tavalyi 29 milliárd forintnak – mondta Benedek János vezérigazgató-helyettes tegnap Debrecenben. A félig saját, félig költségvetési forrásokból finanszírozott rekonstrukciós program részeként 35 fogadóépületet újítanak fel, többek között Záhonyban, Nyíregyházán, Debrecenben és Berettyóújfaluban. A berettyóújfalui állomáson kívül megkezdődött a város körzetébe tartozó pálya rekonstrukciója is. (D. M.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.