Ezeknek a problémáknak elsősorban a kötött pályás rendszerek fejlesztésével lehet elejét venni. Európai források hiányában a jövőben elsősorban költségvetési pénzekből kell fejleszteni azokat az elővárosi vasútvonalakat, amelyek nem tartoznak a nemzetközi törzshálózatokhoz – mondta tegnap Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára egy dabasi fórumon. A tárca államtitkára szólt arról, hogy a MÁV az idén a tervezett kiadásokon felül négyszázmillió forintot költhet a fővárosba vezető vasútvonalak utasforgalmi létesítményeinek fejlesztésére. Manninger szerint a jövő a kötött pályás közlekedésé, a vasút azonban elveszíti jelentőségét, ha a szolgáltatási színvonalat nem igazítják az utazóközönség igényeihez; igaz viszont, hogy az anyagi lehetőségek csak a fokozatos fejlesztést teszik lehetővé. Az államtitkár ebben a körben megemlítette azt a 136 vasúti járművet, amelyet kocsinként nyolcvanmillió forintért újíttat fel 2002–2003-ban a MÁV.
Manninger közölte: az elővárosi közlekedési rendszer hatékonyságát nagymértékben elősegítené a közlekedési szövetség, a közös bérletet azonban nem lehetett januárban bevezetni, mivel Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere olyan feltételeket szabott, amelyek a közlekedési tárcának elfogadhatatlanok voltak. Mint azt lapunknak elmondta, a közös bérletet minél hamarabb szeretnék bevezetni, ezért a tárca újabb egyeztetést kezdeményez.
Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a fővárosba naponta 160-170 ezer ember érkezik vonattal, köztük 110 ezer ingázó. A törzshálózathoz tartozó szakaszok átépítése folyamatosan zajlik, ám például a Budapest és Lajosmizse közötti vonalat a hetvenes években újították fel utoljára. A MÁV ígérete szerint 2003-ban a fővonalakon lecserélt sínekkel erősítik meg a felépítményt. Mint az a tegnapi fórumon felvetődött, a főváros környéki utak rendkívül túlterheltek, a környékbelieknek a drága tarifák miatt az M5-ös autópálya sem jelent megoldást, és a sztrádához közeli utakat sem lehet fejleszteni a koncessziós szerződés miatt.
***
ÁLLOMÁSÉPÜLETEK REKONSTRUKCIÓJÁRA 2010-ig 22 milliárd forintot fordít a MÁV Rt. A vasúttársaság menedzsmentje azzal számol, hogy az idei veszteség alatta marad a tavalyi 29 milliárd forintnak – mondta Benedek János vezérigazgató-helyettes tegnap Debrecenben. A félig saját, félig költségvetési forrásokból finanszírozott rekonstrukciós program részeként 35 fogadóépületet újítanak fel, többek között Záhonyban, Nyíregyházán, Debrecenben és Berettyóújfaluban. A berettyóújfalui állomáson kívül megkezdődött a város körzetébe tartozó pálya rekonstrukciója is. (D. M.)
Kényszersorozás: Újabb megdöbbentő videó
