Kismértékben ugyan, de folyamatosan bővül a hazai gépjárműállomány. Az átlagéletkor tekintetében – az autóbuszok 12,1, a személygépkocsik 11,7, míg a tehergépkocsik átlagkora 9,2 év volt 2001 végén – lényeges változás nem tapasztalható. A közutakon és a telephelyeken történt ellenőrzések során tavaly a vizsgált gépjárműállomány 92 százaléka felelt meg a műszaki, 94 százaléka pedig a környezetvédelmi előírásoknak.
Hunyadi László, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatója elmondta: majdnem háromszor annyi külföldről hozott használt gépjármű került az országba 2001-ben, mint az azt megelőző évben. Tavaly 57 231 vámelőzetes vizsgálatot végeztek a hatóságok, 1600 gépjárművet utasítottak vissza, mert azok nem feleltek meg a műszaki és a környezetvédelmi előírásoknak, vagy az alvázszámuk nem volt eredeti. Mint azt a főigazgató elmondta, a behozott gépjárművek átlagosan 1,5–2 millió forintos értéket képviseltek.
Az Egységes Közlekedési Hatóság évente tizenötmilliárd forintból gazdálkodik – bevételeinek 65–70 százaléka származik a gépjárművek vizsgáztatásából –, ennek az összegnek a 8–10 százalékát fordítják fejlesztésre. A megyei szervezetek tavaly több városban adtak át felújított, illetve új vizsgacentrumot, a Baranya Megyei Közlekedési Felügyelet pedig Mohácson helyezett üzembe egy hatósági ellenőrző hajót, ami a dunai határszakaszon látja el feladatát. Hunyadi László lapunknak elmondta: valószínűleg az idén a közlekedésbiztonság számára létfontosságú két új vizsgapályát építenek, és négy mobil ellenőrző állomást vásárolnak.
Némileg emelkedett tavaly a közúti árufuvarozásban tevékenykedő vállalkozások száma, ezzel együtt mintegy ötezerrel több teherautó vett részt a forgalomban, mint 2000-ben. A tehergépjármű-tulajdonosoknak jelentős változás lesz idén, hogy az AETR-egyezményből adódóan – amely a sofőrök munka- és pihenőidejét szabályozza – a 3,5 tonna fölötti tehergépkocsikat január 1-jétől csak menetíróval lehet üzembe helyezni, a már forgalomban lévő járműveket pedig december 31-ig fel kell szerelni a berendezéssel.
Hazánkban 2001 végén 907 autósiskolát tartottak nyilván, ugyanakkor a hatóságok a múlt évben 64 intézmény működését függesztették fel. A járművezető-képzés több intézményben veszteséges, ezért gyakran előfordul, hogy a költségek alatt vállalják az oktatást, ami növeli a visszaélések esélyét, és a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti.
Kocsis Máté bejelentette: zebra fog harcolni a liberális álhírek ellen
