Sok a külföldi használt autó

Az Egységes Közlekedési Hatóság 22 országos szervezete éves szinten 15 milliárd forintból gazdálkodik, ennek az összegnek 8–10 százalékát fordítják fejlesztésekre. Az idén felújítják a jelentősebb vizsgaközpontokat, várhatóan két új vizsgapályát adnak át és négy mobil ellenőrző állomást vásárolnak.

Putsay Gábor
2002. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kismértékben ugyan, de folyamatosan bővül a hazai gépjárműállomány. Az átlagéletkor tekintetében – az autóbuszok 12,1, a személygépkocsik 11,7, míg a tehergépkocsik átlagkora 9,2 év volt 2001 végén – lényeges változás nem tapasztalható. A közutakon és a telephelyeken történt ellenőrzések során tavaly a vizsgált gépjárműállomány 92 százaléka felelt meg a műszaki, 94 százaléka pedig a környezetvédelmi előírásoknak.
Hunyadi László, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatója elmondta: majdnem háromszor annyi külföldről hozott használt gépjármű került az országba 2001-ben, mint az azt megelőző évben. Tavaly 57 231 vámelőzetes vizsgálatot végeztek a hatóságok, 1600 gépjárművet utasítottak vissza, mert azok nem feleltek meg a műszaki és a környezetvédelmi előírásoknak, vagy az alvázszámuk nem volt eredeti. Mint azt a főigazgató elmondta, a behozott gépjárművek átlagosan 1,5–2 millió forintos értéket képviseltek.
Az Egységes Közlekedési Hatóság évente tizenötmilliárd forintból gazdálkodik – bevételeinek 65–70 százaléka származik a gépjárművek vizsgáztatásából –, ennek az összegnek a 8–10 százalékát fordítják fejlesztésre. A megyei szervezetek tavaly több városban adtak át felújított, illetve új vizsgacentrumot, a Baranya Megyei Közlekedési Felügyelet pedig Mohácson helyezett üzembe egy hatósági ellenőrző hajót, ami a dunai határszakaszon látja el feladatát. Hunyadi László lapunknak elmondta: valószínűleg az idén a közlekedésbiztonság számára létfontosságú két új vizsgapályát építenek, és négy mobil ellenőrző állomást vásárolnak.
Némileg emelkedett tavaly a közúti árufuvarozásban tevékenykedő vállalkozások száma, ezzel együtt mintegy ötezerrel több teherautó vett részt a forgalomban, mint 2000-ben. A tehergépjármű-tulajdonosoknak jelentős változás lesz idén, hogy az AETR-egyezményből adódóan – amely a sofőrök munka- és pihenőidejét szabályozza – a 3,5 tonna fölötti tehergépkocsikat január 1-jétől csak menetíróval lehet üzembe helyezni, a már forgalomban lévő járműveket pedig december 31-ig fel kell szerelni a berendezéssel.
Hazánkban 2001 végén 907 autósiskolát tartottak nyilván, ugyanakkor a hatóságok a múlt évben 64 intézmény működését függesztették fel. A járművezető-képzés több intézményben veszteséges, ezért gyakran előfordul, hogy a költségek alatt vállalják az oktatást, ami növeli a visszaélések esélyét, és a közlekedésbiztonságot is veszélyezteti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.