Mostanában nagy a mozgolódás a Saab háza táján. Igaz ugyan, hogy még mindig csak két modellt kínálnak a vásárlóknak, de bemutatták a régen várt – és hiányolt – dízelmotort, s Michael Mauer formatervező érkezése után rövid időn belül két tanulmányautót is porondra állítottak Frankfurtban, illetve Detroitban.
A 9-3X a várhatóan idén ősszel bevezetendő új 9-3-as előhírnöke – bár a formai rokonság távoli, hiszen a svédek tanulmányautója merész és ma még szokatlan jegyeket hordoz. Az utastér formai elemei például látványosan szakítanak a Saab eddigi hagyományaival: külön légbeömlőket és belső világító testeket nem képeztek ki, a levegő és a szórt fény a műszerfal és az ajtóborítások illesztési részeiből érkezik az utasokhoz. A kabint szellőssé, áttekinthetővé teszi a hatalmas üveg panorámatető is.
A 9-3X utasai számos elektronikai funkcióit használhatnak – hála a különösen nagy teljesítményű fedélzeti komputernek. A személyi számítógépek egeréhez hasonló választógombbal három menücsoportban barangolhatunk: az autó kényelmi berendezései (klíma, ülésállítás), a médiafunkciók (navigáció, DVD), valamint az irodaszolgáltatások (e-mail, WAP, Internet) között.
A 9-3X tervezői a csomagtartó és az utastér variálhatósága terén is igyekeztek maradandót alkotni. Sőt, valójában ez a kocsi legfontosabb újítása, hiszen a 9-3X valójában a terepjáró szabadidő-autók és a sportkupék keresztezésének tekinthető. A hátsó ajtó lenyitásakor a rakodást siklópadló könnyíti meg, a padlóban poggyászrögzítő sínpár fut, amelyek a hátsó üléstámlákon folytatódnak, miután előredöntötték azokat. A vezető ajtajának zsebében alakították ki a kézi kamera helyét, s az általa rögzített felvétel az autóba szerelt (elöl-hátul egy-egy) képernyőn azonnal vissza is nézhető.
A 9-3X abból a szempontból is új fejezetet nyit a Saab történelmében, hogy nem első-, hanem négykerékhajtású. A 280 lóerős turbómotor nyomatékát ugyanis elektronika osztja az első és a hátsó tengely között.
Harmincöt éve volt a rendszerváltás
