Sorozatgyártású modell előfutára

A 2002-es Detroiti Autoshow-n a Saab újabb, a 9X után rövid időn belül már a második tanulmányautóját mutatta be.

Nagy Károly
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostanában nagy a mozgolódás a Saab háza táján. Igaz ugyan, hogy még mindig csak két modellt kínálnak a vásárlóknak, de bemutatták a régen várt – és hiányolt – dízelmotort, s Michael Mauer formatervező érkezése után rövid időn belül két tanulmányautót is porondra állítottak Frankfurtban, illetve Detroitban.
A 9-3X a várhatóan idén ősszel bevezetendő új 9-3-as előhírnöke – bár a formai rokonság távoli, hiszen a svédek tanulmányautója merész és ma még szokatlan jegyeket hordoz. Az utastér formai elemei például látványosan szakítanak a Saab eddigi hagyományaival: külön légbeömlőket és belső világító testeket nem képeztek ki, a levegő és a szórt fény a műszerfal és az ajtóborítások illesztési részeiből érkezik az utasokhoz. A kabint szellőssé, áttekinthetővé teszi a hatalmas üveg panorámatető is.
A 9-3X utasai számos elektronikai funkcióit használhatnak – hála a különösen nagy teljesítményű fedélzeti komputernek. A személyi számítógépek egeréhez hasonló választógombbal három menücsoportban barangolhatunk: az autó kényelmi berendezései (klíma, ülésállítás), a médiafunkciók (navigáció, DVD), valamint az irodaszolgáltatások (e-mail, WAP, Internet) között.
A 9-3X tervezői a csomagtartó és az utastér variálhatósága terén is igyekeztek maradandót alkotni. Sőt, valójában ez a kocsi legfontosabb újítása, hiszen a 9-3X valójában a terepjáró szabadidő-autók és a sportkupék keresztezésének tekinthető. A hátsó ajtó lenyitásakor a rakodást siklópadló könnyíti meg, a padlóban poggyászrögzítő sínpár fut, amelyek a hátsó üléstámlákon folytatódnak, miután előredöntötték azokat. A vezető ajtajának zsebében alakították ki a kézi kamera helyét, s az általa rögzített felvétel az autóba szerelt (elöl-hátul egy-egy) képernyőn azonnal vissza is nézhető.
A 9-3X abból a szempontból is új fejezetet nyit a Saab történelmében, hogy nem első-, hanem négykerékhajtású. A 280 lóerős turbómotor nyomatékát ugyanis elektronika osztja az első és a hátsó tengely között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.