Újabb Tisza-hidat terveznek

A megújított szegedi városrendezési terv már tartalmazza a harmadik Tisza-híd megépítését, a nyomvonalat is kijelölték. A város déli határában, a klinikai tömb szélén, a körutak folytatásában szelné át a Tiszát a híd. Több tanulmányterv is készült, sőt a terület előkészítéséről már intézkedtek – tájékoztatott Novák István, Szeged város önkormányzatának Ybl-díjas építésze.

Halász Miklós
2002. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez a hír már jó ideje foglalkoztatja a helybélieket, hiszen a meglévő két közúti híd zsúfolt, a reggeli órákban csúcsforgalom idején csak lépésben araszolnak rajta a járművek. A belvárosi híd közvetlenül a második világháború után épült, két nyomsávjával már korszerűtlen, úgy készítették, hogy szélesíteni sem lehet. Rohammunkában húzták fel, gyorsan kellett pótolni felrobbantott elődjét. A másik, a Bertalan híd a hetvenes években készült és annak ékes bizonyítéka, hogy Szeged az országutak találkozási pontja. Főleg a tranzit kamionos forgalmat bonyolítja, szélesebb, mint idősebb testvére, de csúcsforgalom idején a négy sáv is szűknek bizonyul. Nem lehet csodálkozni azon, hogy Novák főépítészt mind gyakrabban arról kérdezik, mikorra készül el a harmadik híd.
A kivitelezés pontos idejére még senki sem tud válaszolni, de a terv reális, mondhatni szükségszerű. Ebből kitűnik, hogy a harmadik szegedi híd a budapesti Erzsébet hídhoz lesz hasonló, függesztett kábelszerkezettel tervezik. Ha most kezdenék az alapozást, az acélszerkezet ára nyolc-tízmilliárd forintba kerülne. Ezt a számlát önmagában a városi költségvetésből nem lehet fedezni, kormányzati támogatás is szükséges a megvalósításhoz. Nem kizárt, hogy uniós pénzeket is be tudnak majd forgatni a nagy munkába. Annál is inkább lehet ezzel számolni, mert Szeged az euroregionális logisztikai központ szerepét csak akkor tudja megvalósítani, ha a déli híd elkészül. Köztudott, hogy a térség ezen funkciójára Arad, Temesvár és Újvidék is pályázik, verseny alakult ki a régió nagy települései között.
1997. november 21-én négy-négy magyar és román megye, valamint a Duna–Tisza–Maros– Szamos eurorégióban, amely csaknem hétmillió lakos otthona, felvetődött a déli híd szükségessége is. Stratégiai szerepe kétségbevonhatatlan, mert Magyarország többi részéhez utat nyit és összeköttetést teremt a Tisza–Maros szögével, azon keresztül a határon túli Bácskával és Bánáttal. Olyan fejlesztési lehetőséget nyit a térségben, amelynek hatását a helyi gazdaság is megérezné. A folyókkal bezárt déli csücsök elzártsága miatt Szeged délnyugati részén évtizedek óta nem alakítottak ki házhelyeket, éppen bonyolult megközelíthetősége miatt. Feloldaná ezt a gondot a híd, megváltoztatná az infrastruktúrát, csökkennének a telekárak, amelyek most méregdrágák.
Megvalósulhatna egy régi óhaj is, a Tiszával szétválasztott Szeged mindkét oldalán összeérnének a körutak. A jövő hídverői az országos érdekeket is szem előtt tartják, amikor a gyors megvalósítás igényét hangoztatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.