Ütemszerű sztrádaépítés

Függetlenül attól, mikor kerül sor a választásokra, a hazai autópálya-építésben részt vevő vállalatok kizárólag azt tartják szem előtt, hogy az utat a rendeltetésének megfelelően, jó minőségben és a szerződés szerinti határidőre adják át – jelentette ki tegnap Tímár Gyula, a Vegyépszer Rt. vezérigazgatója.

Putsay Gábor
2002. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél év alatt a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) és a Magyar Hídépítő Konzorcium (MHK) egyik tagja, a Vegyépszer Rt. olyan útépítő szervezetet alakított ki, amelyik a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-vel kötött szerződés minden pontját teljesítette, az útszakaszokat ütemterv szerint, adott költséghatárokon belül és megfelelő minőségben építi. Tímár Gyula elmondta, hogy Keller László szocialista politikusnak a céget bíráló korábbi nyilatkozatai nem felelnek meg a valóságnak, amit a hatóságok által hozott döntések is alátámasztanak. Mivel kijelentései sértik a cég jó hírnevét, üzleti megítélését csorbítják, felkérték Keller Lászlót, hogy azokat vonja vissza. A politikus válaszlevelében tudatta, hogy azt indokolatlannak tartja.
A MAK és az MHK jelenleg 170 milliárd forintos szerződésállománnyal rendelkezik. A MAK 2001. december végéig 72,9 milliárd forint értékű munkát végzett el az M3-as, az M7-es és az M9-es projektben, ezen belül a Vegyépszer 34,1 milliárdot teljesített az eredeti terveknek megfelelően. Az MHK az épülő Tisza- és Duna-hídon összesen 11,5 milliárd forint értékű feladatot teljesített, a Vegyépszer irányítása alatt 9,1 milliárdos munkát végeztek el a vállalkozások, ezzel 15 százalékkal teljesítették túl adott időszakra vonatkozóan a szerződésben foglaltakat. A szigorú minőségbiztosítási rendszer ellenére hibás szakaszt eddig nem adott át a konzorcium egyik tagja sem – ismertette a tényeket a vezérigazgató. Hozzátette ugyanakkor, hogy az eddigi eredmények ellenére nem módosítják a szerződésben foglalt határidőket.
Az autópálya-építések költségeit ismertetve Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese, az M3-as projektigazgatója elmondta, hogy a fővállalkozók az NA Rt.-vel rögzített áron kötötték a szerződéseket, tehát például az áremelkedések vagy az infláció miatt nem lehet azt módosítani. A megrendelő egyetlen esetben téríti meg a többletköltségeket, ha az olyan beruházáshoz kapcsolódik, amiről a projekt során döntenek: az M3-ason például az eredeti tervekhez képest két hidat építenek. Az M3-ason az eddig elvégzett pótmunka értéke 1,5 milliárd, az M7-esen pedig 600 millió forint, ezt az összeget a szerződésen felül kifizeti az NA Rt. Farkas László elmondta azt is, hogy az autópálya-építéseknél a fővállalkozók, az érdekeltségükhöz tartozó generálkivitelezők, illetve az alvállalkozók együttesen 6-9 százalékos nyereségre tehetnek szert, ezt figyelembe véve készítik el költségvetésüket.
A gyorsforgalmi utaknál az építési anyagok költségei a teljes kiadások 45 százalékát teszik ki. Ugyancsak jelentős tételként szerepelnek a fuvarköltségek, amelyek összességében 17 százalékot jelentenek, az útépítők által létrehozott új érték pedig 38 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.