Másfél év alatt a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) és a Magyar Hídépítő Konzorcium (MHK) egyik tagja, a Vegyépszer Rt. olyan útépítő szervezetet alakított ki, amelyik a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-vel kötött szerződés minden pontját teljesítette, az útszakaszokat ütemterv szerint, adott költséghatárokon belül és megfelelő minőségben építi. Tímár Gyula elmondta, hogy Keller László szocialista politikusnak a céget bíráló korábbi nyilatkozatai nem felelnek meg a valóságnak, amit a hatóságok által hozott döntések is alátámasztanak. Mivel kijelentései sértik a cég jó hírnevét, üzleti megítélését csorbítják, felkérték Keller Lászlót, hogy azokat vonja vissza. A politikus válaszlevelében tudatta, hogy azt indokolatlannak tartja.
A MAK és az MHK jelenleg 170 milliárd forintos szerződésállománnyal rendelkezik. A MAK 2001. december végéig 72,9 milliárd forint értékű munkát végzett el az M3-as, az M7-es és az M9-es projektben, ezen belül a Vegyépszer 34,1 milliárdot teljesített az eredeti terveknek megfelelően. Az MHK az épülő Tisza- és Duna-hídon összesen 11,5 milliárd forint értékű feladatot teljesített, a Vegyépszer irányítása alatt 9,1 milliárdos munkát végeztek el a vállalkozások, ezzel 15 százalékkal teljesítették túl adott időszakra vonatkozóan a szerződésben foglaltakat. A szigorú minőségbiztosítási rendszer ellenére hibás szakaszt eddig nem adott át a konzorcium egyik tagja sem – ismertette a tényeket a vezérigazgató. Hozzátette ugyanakkor, hogy az eddigi eredmények ellenére nem módosítják a szerződésben foglalt határidőket.
Az autópálya-építések költségeit ismertetve Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese, az M3-as projektigazgatója elmondta, hogy a fővállalkozók az NA Rt.-vel rögzített áron kötötték a szerződéseket, tehát például az áremelkedések vagy az infláció miatt nem lehet azt módosítani. A megrendelő egyetlen esetben téríti meg a többletköltségeket, ha az olyan beruházáshoz kapcsolódik, amiről a projekt során döntenek: az M3-ason például az eredeti tervekhez képest két hidat építenek. Az M3-ason az eddig elvégzett pótmunka értéke 1,5 milliárd, az M7-esen pedig 600 millió forint, ezt az összeget a szerződésen felül kifizeti az NA Rt. Farkas László elmondta azt is, hogy az autópálya-építéseknél a fővállalkozók, az érdekeltségükhöz tartozó generálkivitelezők, illetve az alvállalkozók együttesen 6-9 százalékos nyereségre tehetnek szert, ezt figyelembe véve készítik el költségvetésüket.
A gyorsforgalmi utaknál az építési anyagok költségei a teljes kiadások 45 százalékát teszik ki. Ugyancsak jelentős tételként szerepelnek a fuvarköltségek, amelyek összességében 17 százalékot jelentenek, az útépítők által létrehozott új érték pedig 38 százalék.
Donald Trump bejelentette, hol és mikor találkozik Putyinnal
