Vakmerőség és óvatlanság

Az M0-s körgyűrű veszélyessége alig csökkent az idők folyamán elkészült szakaszok átadása után sem, bár az építtetők igyekeztek a nyomvonal, az útszélesség, adott esetben a táblák megvilágításából fakadó problémákat megszüntetni. A halálútnak is nevezett úton a figyelmeztetések ellenére még mindig túl vakmerően közlekednek az autósok.

H. Lovas László
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közlekedési szakértők szerint a jól megválasztott prevenciónak, a szemközti sávokat elválasztó elemeknek, a megfelelő kitáblázottságnak és a fokozott rendőri jelenlétnek is köszönhető, hogy az utóbbi években csökkent az M0-s körgyűrűn bekövetkezett halálos, illetve súlyos kimenetelű balesetek száma. Az alábbi statisztikából kiderül, 1996 óta 45-en vesztették életüket az M0-s körgyűrűn, a sérültek száma száznál is többre tehető. A félelmetes számok mögött azonban javuló tendencia figyelhető meg.
S még egy fontos dolog: az elrettentő statisztikát annak szánjuk, aminek minden tragikus híradást: figyelmeztetésnek. Vezessen mindenki óvatosan! Az autópályákon, a kiváló műszaki adottságokkal bíró kocsikban is.
1996. augusztus 31. – A XXIII. kerületben az M5-ös autópálya feletti felüljárón egy gépkocsi megcsúszott egy korábban kifolyt olajfolton, áttért a menetirány szerinti bal oldalra, ahol összeütközött egy osztrák gépkocsival. A magyar jármű vezetője a helyszínen meghalt, két utasa, valamint az osztrák autóban utazó egy személy súlyosan megsérült.
1997. január 28. – Szigetszentmiklós térségében egy tehergépkocsi áttért az úttest bal oldalára, és összeütközött egy vele szemben közlekedő másik teherautóval. A balesetet okozó jármű vezetője a helyszínen meghalt, a másik súlyosan megsérült.
1997. február 11. – A soroksári leágazásnál egy horvát pótkocsis kamion összeütközött egy Opel Astra személyautóval. A személygépkocsi vezetőjét a mentők újraélesztették, és súlyosan sebesült ötéves kisfiával együtt kórházba szállították.
1997. december 5. – A 51-es út magasságában, Budapest területén egy román rendszámú Ford Sierra áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és frontálisan ütközött egy magyar rendszámú Daewoo Ticóval. A román autó vezetője és a magyar kocsiban utazó két nő életét vesztette.
1998. április 4. – A szigetszentmiklósi leágazásnál egy autóbusz személygépkocsival ütközött. A gépkocsiban ülő férfi meghalt.
1998. augusztus 20. – A 26-os kilométernél egy külföldi rendszámú személygépkocsi vezetője a lehajtósávot elhagyva megkísérelte a visszafordulást, s három autóval ütközött. Egy személy meghalt.
1998. szeptember 25. – A 24-es kilométernél egy magyar rendszámú Volkswagen Golf frontálisan összeütközött egy jugoszláv Honda Civickel. A magyar kocsi vezetője a helyszínen életét vesztette, a jugoszláv autó sofőrje életveszélyesen megsebesült.
1998. november 13. – A 14-es kilométerkőnél két mikrobusz rohant frontálisan egymásba. Egy személy életét vesztette, nyolc megsebesült.
1998. december 4. – A 8-as kilométerkőnél egy osztrák állampolgár által vezetett Suzuki terepjáró összeütközött egy horvát állampolgár vezette kamionnal. Az osztrák sofőr a helyszínen meghalt.
1998. december 5. – A 24-es kilométernél két személygépkocsi karambolja egy halálos áldozatot követelt.
1999. február 3. – A 12-es és 13-as kilométerszelvény között egy olasz kamion letért az útról, és az út menti nyárfáknak rohant. A vezető szörnyethalt.
1999. április 5. – A halásztelki lehajtónál egy Lada személyautó az M7-es autópálya irányában átszakította a szalagkorlátot, és mintegy öt méter magasról lezuhant. A jármű utasa életét vesztette.
1999. augusztus 16. – A halásztelki leágazásnál két személyautó és egy kamion ütközött össze. Két utas meghalt. Két órával később Szigetszentmiklós külterületén egy pótkocsis teherautó sávváltás közben nekiütközött az előtte haladó személygépkocsinak. A teherjármű a kisebb kocsit az árokba lökte, majd belefutott egy másik, szintén előtte haladó autóba. A karambol következtében a személygépkocsiban utazó két személy meghalt.
1999. november 5. – Hárman meghaltak, egy személy megsérült, amikor a szigetszentmiklósi leágazásnál egy Wartburg személygépkocsi és egy kamion frontálisan összeütközött.
2000. január 12. – A halásztelki leágazásnál egy mikrobusz és egy személygépkocsi frontálisan összeütközött: hárman életüket vesztették, egy ember súlyosan megsérült.
2000. július 27. – Életét vesztette egy motorkerékpáros, társa pedig súlyos sérüléseket szenvedett az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, amikor egy szlovák rendszámú személygépkocsi szabálytalanul meg akart fordulni az autóúton.
2000. július 28. – Szigetszentmiklósnál a vizes úton megcsúszott egy mikrobusz, egy kamionnak ütközött, majd a védőkorlátot átszakítva az árokba zuhant. A kisbuszban utazó nyolc fiatal közül hat a helyszínen meghalt, egy életveszélyesen és egy könnyebben megsérült.
2000. július 31. – Nagy sebességgel az előtte haladó Liaz teherautóba rohant és kigyulladt egy Ford Transit típusú mikrobusz a 7-es és a 8-as kilométerszelvény között, Győr irányában. Az osztrák Ford két utasa bennégett a járműben.
2000. augusztus 24. – Életét vesztette az a férfi, aki feltehetően vezetés közben rosszul lett, és emiatt egy oszlopnak hajtott.
2000. augusztus 25. – Az M5-ös autópálya és az 50-es főút közötti szakaszon egy Trabant típusú személygépkocsi a Csepel-sziget felé haladva áttért a menetiránnyal szembeni sávba, ahol egy kamionnal karambolozott. A Trabantban utazó mindkét személy bennégett.
2000. augusztus 31. – Egy 37 éves érdi lakos az M0-s körgyűrűnél személygépkocsijával áttért az út bal oldalára, és összeütközött egy török nyerges vontatóval. A személyautó vezetője másnap belehalt sérüléseibe.
2000. november 6. – Az autóút nagytétényi lehajtójának közelében, a 11–12-es kilométerszelvény között egy kamion és egy Ford Transit kisteherautó frontálisan összeütközött. A kisteherautóból egy halottat, a kamionból pedig egy súlyos sérültet a tűzoltóknak kellett kiszabadítaniuk a roncsok közül.
2000. december 13. – A 16. kilométerszelvénynél két személyautó frontálisan ütközött. Ketten a helyszínen meghaltak, hárman súlyosan megsérültek.
2000. december 20. – A diósdi leágazásnál frontálisan ütközött egy Suzuki Vitara terepjáró és egy Renault típusú kamion. A balesetben a terepjáró vezetője életét vesztette.
2001. október 3. – Négy német állampolgár vesztette életét az 1-es kilométernél, amikor egy nyerges vontató és egy német rendszámú Mercedes típusú gépkocsi frontálisan ütközött.
2001. december 5. – Egy ember meghalt, kettő életveszélyesen, további kettő pedig súlyosan megsérült az M0-s körgyűrűn, amikor négy autó összeütközött. A balesetet a 25-ös kilométerszelvénynél egy, a havas úton megcsúszó személygépkocsi okozta, amely megpördülése után a szemközti sávban vágódott előbb két szabályosan közlekedő személyautónak, majd egy teherkocsinak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.