A pesti kirakat

Zsohár Melinda
2002. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Boldogult kislánykoromban leginkább a pesti kirakatok bűvöltek el, ha ruhavásárlásra édesanyámmal a fővárosba utaztunk. Ritkán jártam az akkor irdatlan nagynak, forgalmasnak és mozgalmasnak tetsző metropolisba. Izgalmas kirándulásnak, eseményekkel dúsított végtelen napnak tűnt az alig negyven kilométernyi távolságból a valahogy mégis sokkal nagyobb utat megtenni. S a kirakatok valószerűtlen gazdagsága egyenesen elvarázsolt!
A hiánygazdaságos szocializmusban hogy csinálták? A nagyáruházak hatalmas üvegei mögött próbababák és gondosan megkomponált látvány mutatott többet, mint ami valójában az árukínálatból következett volna. A kirakatrendezői szakma álruhás festő- és képzőművészeket rejtett. Száműzték a dekadens polgári lakberendezői foglalkozást, úri huncutság lett az igényes belsőépítészet, s úgy tetszett, mintha a pesti kirakatokba fojtották volna valamennyi kreativitásukat az arra képesek. A gulyáskommunizmus beteljesedésével bővült a kínálat, ruhák, cipők, táskák, műszaki cikkek álltak össze költői vagy éppen extravagáns életképekké az üvegtáblák mögött, megszületett az a fajta dizájn, amelyet akkor még nem neveztek így, de már annak számíthatott. Szóval a pesti kirakat mint olyan, műfajként sem volt utolsó.
Most azonban új irányzat látszik tért hódítni a megszázszorozódott fogyasztói kínálatban. Nincs kirakat! Minél multibb a multi, annál kevésbé. Megvásárolja a tőkeerős európai üzletlánc a patinás boltot, s a legelegánsabb belvárosi utcákban is gátlás nélkül fehérre mázolja az üvegfelelületeket, mögéjük pedig polcokat állít, áruktól roskadozót. Minek a fölösleges bíbelődés holmi tetszetős látványért, vevőcsalogató képért, utcahangulatot formáló fílingért? Hogy már a XIX. században is lassítottak ott a dámák, ahol még a megboldogult XX.-ban is igyekeztek némi patinát lehelni a makacsul őrizgetett illúziókba? S most ugyanitt azt hiszi a nézelődő, hogy eltévedt és a raktár hátsó traktusának vakablakára tévedt véletlenül a tekintete? A kínai boltok kirakatai is inkább hasonlítanak egy 1967-es szovjetunióbeli kolhozbolt ablakára, az óriás szupermarketek üvegpalotái pedig kifelé direkt rejtőzködnek.
Változik a világ, vele a szokások. De a pesti utcák bámészkodásra csábító kirakatait nem kellene átengedni az igénytelenségnek és a mohóságnak, amely erőteljes, ám kreativitásmentes befektetés révén vár gyorsan megtérülő hasznot. Legalább próbálják meg a kedvünket keresni… S kábítsanak el bennünket az ismeretlen újdonság varázsával. Esetleg mi magyarázzuk el, hogy milyen a hamisítatlan pesti kirakat?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.