Állami támogatást kér a Mahart

Bár a múlt esztendőben 5,5 milliárdos forgalom mellett 2 milliárdos nyereséget produkált a Magyar Hajózási Rt. (Mahart), kedvező üzemi veszteségszint felmutatásával, újabb állami tőketámogatás nélkül a cég nem tud eleget tenni a szükséges technológiai fejlesztéseknek.

Csákó Attila
2002. 02. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez évben kell az országnak és a magyar közlekedéspolitikának eldöntenie, hogy Magyarországnak szüksége van-e hajózásra, vízi áruszállításra, vagy sem. Az idén még nagy valószínűséggel eredményes lesz a társaság, de erre még egyszer, ezzel az eszközparkkal, elavult struktúrával már nem lesz képes – jelentette ki tegnapi tájékoztatóján Somlóvári László, a Mahart vezérigazgatója, aki szerint ha a kormány az idén nem fordít a társaság technológiai fejlesztésére legkevesebb 5-6, maximum 9-10 milliárd forintot, akkor 2-3 éven belül eltűnik folyami szinten is a magyar hajózás. A cégvezető elképzelhetőnek tartaná, hogy az összeget a pontos tervek és fejlesztések megvalósításának arányában hívhatnák le.
A vezérigazgató hangsúlyozta: jelzéseik megértő fülekre találtak, hiszen a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (Kövím) részére több olyan anyagot kell elkészíteniük, amely segítheti a döntéshozókat.
Pozitívumként mutatott rá Somlóvári, hogy tavaly a csepeli szabadkikötőben két olyan projektet is finanszírozott az állam, amelyre tíz éve nem volt példa. Kedvező volt, hogy Fónagy János miniszter idén januárban a csepeli szabadkikötőt besorolta az országos érdekű logisztikai központok sorába. A társaság vezérigazgatója úgy tartja, negatívum a szigorú szabályozás. Példaként felhozta, hogy amíg az EU-ban egy hajót ötévente kell hatósági szemlére vinni, addig nálunk évente. Ez azt jelenti, hogy a vízi jármű évente legalább egy hónapra kiesik a forgalomból. A Mahart üzemi szintű éves vesztesége 2000-ben 1,2 milliárdra, tavaly pedig 400-500 millió forintra mérséklődött. A Mahart tavaly mintegy 5,5 milliárd forint árbevétel mellett csaknem kétmilliárdos nyereséget ért el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.