Dupla csavar

Az Európai Bizottság a múlt kedden az autókereskedelem liberalizációjáról szóló tervet hozott nyilvánosságra. Az unión belüli árkülönbség letörését célzó javaslatot élesen bírálták az autógyártók, amelyek egyébként sincsenek rózsás helyzetben az általános gazdasági recesszió miatt.

2002. 02. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság múlt kedden nyilvánosságra hozott liberalizációs tervei sokat lazítanának a forgalmazókat érintő megszorításokon. Az elképzelések szerint az autógyártóknak ezentúl kevesebb beleszólásuk lenne abba, hogy márkakereskedőik milyen gépkocsikat értékesítenek, sőt azt sem tilthatnák meg, hogy a forgalmazó versenytársaik modelljeit is kiállítsa az eddig kizárólagosan uralt bemutatótermekben.
A fogyasztóvédelmi szervezetek az egész kontinensen üdvözölték a döntést, mivel általános vélekedések szerint egy ilyen szabályozás jelentősen letörné az Európai Unión belül is nagy eltérést mutató árakat. Kevésbé örültek a terveknek a legnagyobb gyártó cégeknek otthont adó országok képviselői. Mario Monti, a bizottság versenyügyekért felelős tagja több prominens bizottsági tag támogatását is elveszítette az ügyben. Sajtóértesülések szerint a német Günter Verheugen, a finn Erkki Liikanen és a francia Pascal Lamy és Michel Barnier egyaránt ellenzi a javaslatot. A legtöbb félnivalójuk a németeknek van, hiszen egy olyan árverseny, amelyben a nagyobb szabadsággal rendelkező kereskedők és vásárlók az adott típusok olcsóbban előállított (vagy alacsonyabb árszínvonalú piacokra szánt) változatai mellett tennék le a voksot, igen érzékenyen érintené a magasabb bérekkel dolgozó német üzemeket.
Schröder német kancellár is élesen bírálta az elképzelést, mondván, a német munkaerőpiac amúgy is nagy gondokkal küszködik, így a német kormány aligha tudja támogatni a tervezetet, amely a most érvényes szabályozás szeptemberben esedékes felülvizsgálata után lépne életbe.
A tervezett liberalizáció – amely intenzívebb versenyt támasztana az EU-n kívülről érkező gyártmányok hatékonyabbá váló forgalmazása miatt is – a gyártókat olyan időszakban érné, amikor amúgy is egyre több cégnek kell szembenéznie az általános recesszió hatásaival. A nagy múltú és ma is az egyik legnagyobb piaci szereplőnek számító Ford például januárban – tíz év óta először – veszteséges évről számolt be, miközben gőzerővel folytatódik az óriásvállalat szerkezetátalakítása: ez 35 ezer munkahelybe kerülhet, és 16 százalékos kapacitáscsökkenéssel járhat az amerikai óriásnál. Bár a nagy versenytársak eredményei nem ilyen drámaiak, az bizonyos, hogy a 2001-es esztendőt nem az ágazat sikerévei között tartják majd számon.
Pedig a nyugati autógyártók már éppen látni vélték a fényt az alagút végén, már éppen kilábalni tűntek abból az elhúzódó válságból, amelyet a távol-keleti szereplők belépése idézett elő néhány évtizeddel ezelőtt.
A válságra akkor termelésük és értékesítésük globalizálásával válaszoltak – amely globalizáció most elérte az értékesítés területét is.
A fokozódó verseny, a felvásárlási láz és a technikai forradalom minden esetben a legújabb kor követelményeit igényli, és ennek eredményeként a járműgyártás terén két csoport jött létre. Az egyik a beszállítók sora, akik kisebb-nagyobb alkatrészeket, nem egy esetben igen fontos elemeket gyártanak akár több tucat cég számára is. A másik az iparnak a közvélemény szemében ismertebb szelete: az autógyártó vállalatok, amelyeknek a jól csengő neve alatt készülnek az autók. Ezek a cégek vállalják fel a fejlesztések finanszírozását, a modellek kifejlesztését is.
Az autógyártóknak több nehézséggel kell szembenézniük, s ezek egyre nagyobb terhet jelentettek számukra az utóbbi évtizedek során. Az egyik legfontosabb céljuk az üzemanyag-takarékosság volt, amelyet később párosítaniuk kellett a biztonsági és kényelmi szempontokkal, majd következett a környezetvédelem szem előtt tartása és nem utolsósorban a gyártási ár. A társaságoknak nem volt más választásuk, mint csoportos fejlesztésekbe fogni. Eleinte az azonos országbeli, de más-más márkát képviselő gyárak kötöttek megállapodásokat, később ez a rend felborult, és a már meglévő megoldásokat a határokon túl is érvényesítették.
Vessünk egy pillantást a 60-as, 70-es évek Európájára és Amerikájára. A járműgyártókat eleinte nem érdekelte a gépkocsik fogyasztása, azonban az olajválság észhez térítette őket, hiszen a vásárlók nem akartak nagy fogyasztású monstrumokkal autózni. Ezért a cégek megbízták a mérnököket, hogy üzemanyag-takarékos motorokat fejlesszenek ki. Ám a kis fogyasztású, maximum 2000 köbcentiméteres hengerűrtartalmú motoroknak volt egy hátrányuk: a teljesítményük elmaradt a megszokottól. Több próbálkozás is történt a teljesítmény megtartására, de az alternatívák közül egyik sem vált be, így e kocsik sorozatgyártása rövid ideig tartott.
A kis motorok hátránya az volt, hogy nem bírták el a nagy karosszériát, ezért a felépítmény súlyának csökkentése jelenthette az egyetlen életképes megoldást. A gyárak a gépészeti elemek után a karosszériák méretének csökkentéséről döntöttek, és megbízták a kor leghíresebb tervezőit a kompakt formatervek kialakításával. Az alapok nagy részét az olasz designerek készítették el, így ismerhettük meg Giovanni Battista Farina – hétköznapi nevén Pininfarina –, Dante Giacosa, Nuccio Bertone, illetve a brit Alac Issigonis nevét, akiket a mai napig a legnépszerűbb autótípusok konstruktőreiként emlegetünk. Nem szabad elfeledkeznünk Ferdinand Porschéról sem, aki megteremtette a hitleri Németország népautóját, a Volkswagent, későbbi nevén Käfert (Bogarat), és aki egyben a kisautóipar úttörője volt, hiszen közel 30 évvel megelőzte azt a trendet, amely a hatvanas években vált meghatározóvá (Austin Mini, Volkswagen „bogár”, Citroën „kacsa”, 500-as Fiat és társaik).
Miközben a konstruktőrök egyre kisebb méretű autók tervezésével voltak elfoglalva, mások biztonsági kérdésekkel foglalkoztak (ez a kérdés a karosszéria méretének csökkenésével került előtérbe). Soha nem látott, gumírozott elejű autók jelentek meg a próbapályákon, a gyártók laboratóriumi körülmények között vizsgálták, miként lehet a legbiztonságosabbá tenni a gépkocsibelsőt, megvédeni az utasokat a sérülésektől. A piacot a Volvo vezette, de nem maradt messze mögötte a Mercedes-Benzt gyártó Daimler–Benz cég sem. A Mercedes volt az első, amely a Telefunken céggel közösen fejlesztett Antiblockierungssystem (ABS, blokkolásgátló) berendezést beépítette autóiba.
A hetvenes évektől a megjelenő újdonságokat (ABS, biztonsági öv, állítható lámpák) azonnal beépítették a sorozatban gyártott modellekbe. A piac részekre bomlott, a gyártók már nem voltak képesek rá, hogy megvásárolják a legújabb „csodákat”, helyette beszállítói szerződéseket kezdtek kötni. Aki talpon akart maradni, annak mind az elektronika, mind a biztonság terén a legjobbat és legfrissebbet kellett nyújtania. A szakosodott alkatrészgyártók megértek arra, hogy minden igényt kielégítsenek. Így alakultak ki a mai napig ismert legnagyobb jármű-elektronikai cégek (Cibié, Valeo), a motorok elektronikai eszközeit gyártók (Bosch) és a nagyközönség által egyáltalán nem ismert, üveget, karosszériaelemet, festéket, gumiabroncsokat gyártó cégek. Az autókonstruktőrök által megálmodott, nem egy esetben igen furcsa alakú elemeket, alkatrészeket a szakosodott beszállítók képesek voltak sorozatban is legyártani.
Az így előállított jármű igen nagy érdeklődést keltett a vevők körében, ezért érdemes volt elgondolkodni a további terjeszkedésen, a globális értékesítési stratégián is. Sokáig csak két nagy autóhatalom létezett – az amerikai, illetve az európai kontinens –, így a cégek kölcsönösen a másik háza táján keresték az eladás bővítésének lehetőségét. Az amerikaiak úgy vélték, az a legjobb megoldás, ha részt vásárolnak a sikeres európai autógyártóktól, mert ezzel kordában tarthatják az erőteljesebben fejlődő versenytársakat. A meg nem vásárolt vállalatok közül az egyik a tengerentúlon jelentős teret hódító német Volkswagen volt, amely sorozatosan vásárolta fel a kisebb cégeket. Az akvizíciók áldozatául esett a DKW, az Auto Union (mostani nevén Audi) és az NSU. Hasonlóan terjeszkedett az olasz Fiat, amely eleinte főként az európai kontinensen próbált piacot szerezni a németek elől. Létrejött a két nagy európai autógyártó hatalom, a német és az olasz, amelyek mind több országban kezdték teríteni termékeiket. Lehet, hogy született megállapodás, lehet, hogy nem, de tény, hogy a Fiat Dél-Amerikában és Dél-Európában szerzett pozíciókat, míg a németek Észak-, illetve Közép-Amerikát és Közép-Nyugat-Európát favorizálták. A Fiat licencszerződést kötött a spanyol Seattal, a török Tofasszal, a jugoszláv Zastavával, a lengyel Polski Fiattal és az orosz Zsigulival. A gyártók felosztották a piacokat, és akik kimaradtak, azoknak olyan kicsi morzsa jutott, hogy a csőd szélére juttatta a cégeket.

A leghatékonyabb módszert a Fiat vezette be. Nem volt szüksége nagyobb beruházásra, de termékei az összes európai piacon jelen voltak. A gyártási technológia eladásával, illetve a már korábban sikeres termék imázsának üzleti alapon történő átadásával piacvezető szerepre sikerült szert tennie. Nehezebb utat választott magának a Volkswagen, amely gyártósorok, gyárak építését kezdte meg a meghódításra váró tengerentúlon, így csökkentve a szállítási költséget és sok esetben a gyártási kiadásokat is. Az Egyesült Államok piaca az autógyártók szempontjából mindig kényes terület volt, mert ott a hazai termékek védelmét tartották szem előtt. A hetvenes évek olajválsága egy csapásra megoldotta ezt a gondot: a Volkswagen betört a „bogárral”, és mindazt egyből elérte, amire a detroiti multinacionális vállalatok akkor képtelenek voltak. Ám amíg a cégek a terjeszkedéssel és a kompakt termékek bevezetésével voltak elfoglalva, robbant az „időzített bomba”. A japán autógyártók határaikon kívülre merészkedtek: előbb az amerikai „nehézbombázó” designt próbálták ellesni, de gyorsan rájöttek, hogy olcsó és igen nagy szakértelemmel gyártott termékeikkel nagyobb sikert arathatnak az európai piacokon. A képlet adott volt: kis fogyasztás, kis méret, kis szervizigény, alacsony ár. A németek nevettek, az olaszok kacagtak, a franciák a térdüket csapdosták, de az olcsón gyártott és versenyképes árú termékek dömpingje megkezdődött, az ázsiai szigetországból áradtak az újabbnál újabb, addig ismeretlen márkájú gépkocsik. Sok idő telt el, míg a magukat nagyoknak képzelők ráeszméltek, hogy a japán autóipar is felfejlődött a többi, nagy múlttal rendelkezők közé – de akkor már késő volt.
Ám a japán autóipar európai, majd amerikai megjelenése nem volt elegendő ahhoz, hogy a cégek el is tudják adni járműveiket. Az európai kontinensen mindent be kellett vetni ahhoz, hogy valaki egyáltalán vásároljon japán gyártmányú autót, de ezt a problémát a Honda, a Toyota, a Nissan–Datsun és társaik egyszerűen megoldották. Az árak alacsony szinten tartása és az igen kedvező fizetési, garanciális feltételek (három év vagy 100 ezer kilométer) lassan-lassan meggyőző érvként hatottak a vásárlók körében. Az ázsiai járműgyártás térhódítását a „nagyok” ölbe tett kézzel nézték végig. Tették ezt mindaddig, amíg veszélybe nem kerültek a legnagyobb piacaik is. A japán autók térhódítása miatt az európai és amerikai járműipari cégek sorban kezdték egymást felvásárolni, a kicsiket megették a nagyok és a még nagyobbak. Először a brit autógyártás került kalapács alá, majd az amerikai piacot cincálták szét a tőkeerős cégek. Mivel mindenhol ott állt ugrásra készen a japán autógyártó, a gyárak több esetben elhamarkodottan cselekedtek. Elsietett volt a Renault–Simca–Chrysler–Jeep–Eagle próbálkozása, de később kiderült, hogy a Fiat–Seat házasság is igen laza talajon köttetett. A Renault kivonult az amerikai piacról, és helyette a japán Mitsubishi vette át a Chrysler „kormányát”. Jóval később megszakadt a Fiat és a spanyol Seat együttműködése, és az olasz cég helyére a Volkswagen-csoport lépett. A Chrysler-konszernt darabokra szedték, a francia Simca megszűnt, az Eagle a Mitsubishihez került, míg a kilencvenes években a Chrysler összeolvadt a német Daimlerrel, és a mai napig is évről évre veszteséget termel. A Fiat felvásárolta a nagy hírnevet szerzett sportautókat gyártó Ferrarit, az Alfa Romeót és a Lanciát, az Autobianchit, majd a Maseratit, és ezzel a magáénak tudhatta az olasz csizma járműgyártó cégeinek szinte 95 százalékát. Az európai kontinensen a nyolcvanas évekig húsz autógyártó maradt önálló a korábbi több mint százötvenből.
A felvásárlások nem egyik napról a másikra indultak, a gyáraknak rá kellett jönniük, hogy a gyengébb, tőkeszegény cégek megvásárlása némi terjeszkedést jelenthet, majd ezt a fázist követte a meg nem vásárolt autógyártók csődbe jutása. Az autóipari cégek számának csökkenése kedvezett ugyan a beszállítóknak, ám a japán gyártóknak is. A piac megtisztult, mondták akkor, de valójában olyan űr keletkezett, amelyet az ázsiai autós cégek ki tudtak használni, miközben a koncon marakodó vetélytársak nem figyeltek. Az észlelés és a reakció között is igen sok idő telt el, és akkor már a japánok a kapun belül voltak, létrehozták saját dílerhálózataikat, és ontották a kocsikat. A németek úgy látták, hogy bár a japán autókat el lehet adni náluk, de bizniszt nem kötnek, az olaszok viszont csúfos kudarcot vallottak akkor, amikor az Alfa Romeo Arnát és a Nissan Sunnyt próbálták eladni. Az olasz gyárban készített két autótípus közül csak a japán eredetűnek sejtetett darabok keltek el, így az Alfa Romeo közel másfél évig Nissant gyártott. Mivel a Fiatnak egyszer már bejött a licencséma, a többi európai cég is ezzel próbálkozott. Adott volt több országban is a gyártókapacitás, több ezer szerelőmunkás, miért ne lehetne ugyanazt más név alatt legyártani? – vetődött fel a kérdés. Elkezdődtek a tervezési munkák, és létrehozták az egy padlólemezen nyugvó, de több márkának alapot adó módszert, így ma már a VW Golfra épül az Audi A3, a VW Polo vázán nyugszik a Seat Ibiza, a Córdoba és a már teljesen német tulajdonba került Skoda gyár Fabia modellje is.
A japánok nélkül ma már nem beszélhetünk autóiparról, pedig korábban kinevettek volna bennünket e kijelentésünkért. Sokan megbotránkoztak volna, ha azt mertük volna állítani, hogy a Renault 37 százalékot szerez a Nissanban, vagy hogy megszűnik a svéd autóipar, de mára ez valósággá vált. A gyártók területileg háromfelé szakadtak: a legfelosztottabb az európai terület, s ezt követi az amerikai és a megközelíthetetlen japán piac. Európában ma hat nagy cég működik: a Volkswagen (VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Rolls-Royce), a General Motors (Opel, Vauxhall, Saab), a Fiat (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati), a Premier Automotive Group (Ford, Mazda, Jaguar, Aston Martin, Volvo), PSA (Citroën, Peugeot, Toyota) és a Renault (Renault, Nissan).
A területi felosztásokat és a felvásárlásokat vizsgálva egyértelművé válik, hogy sikerrel járt a gyártók azon törekvése, hogy a lehető legolcsóbban lehessen legyártani egy-egy új modellt. Nem kell messzire menni, elég ha megvizsgáljuk a már em

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.