Élénken internetező fiatalok

–
2002. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Net Research Center legújabb online felmérésében a 18—59 év közötti, heti többszöri (heavy) hazai internetezők internethasználati szokásait kutatta, ezen belül vizsgálta a felhasználók internet-hozzáférésének jellemzőit, valamint az igénybe vett internetszolgáltatóval kapcsolatos véleményét és elégedettségét. A kutatás foglalkozott a honlapok látogatásának legfőbb tényezőivel is. A megkérdezés külön részét jelentette a megkérdezetteknek az afganisztáni háborúról alkotott véleményének és hírolvasási szokásainak felmérése.
Az otthoni, heavy internetezők háztartásainak hetven százalékában az internet-hozzáférés modemen keresztül történik, tizenhét százalék esetében ISDN-vonalon keresztül, szélessávú (kábel, ADSL) eléréssel kevesebb mint tíz százalék rendelkezik. Otthon a felhasználók legnagyobb része, ötvenhét százaléka egy héten átlagosan tíz óránál kevesebbet tölt az interneten. További huszonhárom százaléka tizenegy—húsz órát, húsz százaléka pedig több mint huszonegy órát. A megkérdezettek bevallása szerint az általuk az interneten eltöltött idő nem változott az adott hónapban meghatározó mértékben a megelőző időszakhoz képest. Otthoni előfizetésüknél a vizsgált felhasználók közül a legtöbben (34,5 százalék) az Axelero szolgáltatását veszik igénybe, ingyenes hozzáférést 18,5 százalékuk használ. Szolgáltatójukkal a Chello felhasználói voltak a legelégedettebbek, míg a legtöbb előfizetővel rendelkező Axelero a harmadik helyen áll a rangsorban. Az ügyfelei által második legmagasabban értékelt szolgáltató a Kiwwi volt.
A munkahelyi heavy internetezők esetében az internetkapcsolatot leggyakrabban ISDN-csatlakozás biztosítja (huszonhét százalék). A munkahelyen az internethasználattal eltöltött idő a megkérdezettek hatvanhat százaléka esetében kevesebb, mint heti tíz óra, huszonegy százaléknál tizenegy—húsz óra, tizenhárom százaléknál pedig több mint huszonegy óra. Az internetezéssel töltött idő lényegében itt sem változott a megelőző időszakhoz képest. A munkahelyi hozzáféréssel rendelkező heavy internetezők harmincnyolc százaléka nem tudta megnevezni munkahelyének internetszolgáltatóját. Az Axelero itt is az első helyen áll a hozzáférés szolgáltatásában, aránya huszonöt százalékos. Második helyen a Datanet szerepel hét százalékkal. Bár a munkahelyi hozzáféréssel rendelkezőket vizsgálva is az Axelero biztosítja a legtöbb előfizető számára az internetet, szolgáltatócégükkel a Datanet felhasználói elégedettebbek.
A vizsgált heavy internetezők hetvenhárom százaléka négy vagy több webhelyet látogat meg rendszeresen. A honlapok meglátogatásának tényezőjeként tartalmi szempontból a frissességet és a hitelességet, működés, felépítés szempontjából a gyors letölthetőséget és a könnyű tájékozódás szerepét értékelték legmagasabbra. A testreszabhatóság lehetőségét kevéssé fontosnak ítélték a felhasználók. Az oldalak kivitelezésének szerepét a honlapok látogatásában átlagos fontosságúnak értékelték a válaszadók.
Az oldalakat értékelve az internetezők a Startlap.hu fő vonzerejének az áttekinthetőséget és a kezelhetőséget jelölték meg. Az Origo.hu előnyeként elsősorban friss és aktuális híreit emelték ki az internetezők, valamint a portált tartalmasnak, változatosnak és kreatívnak értékelték. Ehhez hasonlóan az Index.hu esetében is a friss és aktuális cikkek nyújtották a látogatók számára a webhely elsődleges előnyét, amelyeket a különböző, általuk érdekesnek ítélt témákban találhattak.
Az afganisztáni háborúval kapcsolatos híreket a heavy internetezők hetvennyolc százaléka figyelte rendszeresen. Az elsődleges hírforrást ötvenkilenc százalékuk számára a televízió jelentette, és csak huszonhárom százalékuk használta leggyakrabban az internetet hírek szerzésére. A hírek olvasásához a vizsgált internetezők kilencvenegy százaléka használ magyar nyelvű honlapokat, míg a nyugati honlapokat tizennyolc százalék, a külföldi, nem nyugati honlapokat pedig csak a világhálóra kapcsolódók 2,2 százaléka keresi fel ilyen célból.
A megkérdezett heavy internetezők negyvenegy százaléka egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a háború oka az iszlám és a Nyugat ellentéte, közel ugyanennyien, harmincnyolc százalékban viszont nem értettek egyet ezzel. Azt, hogy a háború világháborúhoz vezethet, negyvennégy százalékuk nem fogadta el, viszont harmincnégy százalék egyetértett vele. A válaszadók legnagyobb arányban (hatvannyolc százalék) a félek, hogy én is a biológiai hadviselés áldozatává válok mondatot utasították el, legtöbben az iszlám országok hajlamosak a terrorizmusra állítást fogadták el részben vagy teljes mértékben.
A kutatás módszere online kérdőíves adatfelvétel volt. A megkérdezettek a kutatásról e-mailen keresztül kaptak értesítést. Az érvényes kérdőívek száma 2112. Az adatfelvétel ideje 2001. november 13—25. A mintát országos reprezentatív kutatásból kapott offline adatok alapján súlyoztuk a 18—59 éves heti többszöri (heavy) internetezőkre nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus, valamint az internetezés gyakorisága alapján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.