A Net Research Center legújabb online felmérésében a 18—59 év közötti, heti többszöri (heavy) hazai internetezők internethasználati szokásait kutatta, ezen belül vizsgálta a felhasználók internet-hozzáférésének jellemzőit, valamint az igénybe vett internetszolgáltatóval kapcsolatos véleményét és elégedettségét. A kutatás foglalkozott a honlapok látogatásának legfőbb tényezőivel is. A megkérdezés külön részét jelentette a megkérdezetteknek az afganisztáni háborúról alkotott véleményének és hírolvasási szokásainak felmérése.
Az otthoni, heavy internetezők háztartásainak hetven százalékában az internet-hozzáférés modemen keresztül történik, tizenhét százalék esetében ISDN-vonalon keresztül, szélessávú (kábel, ADSL) eléréssel kevesebb mint tíz százalék rendelkezik. Otthon a felhasználók legnagyobb része, ötvenhét százaléka egy héten átlagosan tíz óránál kevesebbet tölt az interneten. További huszonhárom százaléka tizenegy—húsz órát, húsz százaléka pedig több mint huszonegy órát. A megkérdezettek bevallása szerint az általuk az interneten eltöltött idő nem változott az adott hónapban meghatározó mértékben a megelőző időszakhoz képest. Otthoni előfizetésüknél a vizsgált felhasználók közül a legtöbben (34,5 százalék) az Axelero szolgáltatását veszik igénybe, ingyenes hozzáférést 18,5 százalékuk használ. Szolgáltatójukkal a Chello felhasználói voltak a legelégedettebbek, míg a legtöbb előfizetővel rendelkező Axelero a harmadik helyen áll a rangsorban. Az ügyfelei által második legmagasabban értékelt szolgáltató a Kiwwi volt.
A munkahelyi heavy internetezők esetében az internetkapcsolatot leggyakrabban ISDN-csatlakozás biztosítja (huszonhét százalék). A munkahelyen az internethasználattal eltöltött idő a megkérdezettek hatvanhat százaléka esetében kevesebb, mint heti tíz óra, huszonegy százaléknál tizenegy—húsz óra, tizenhárom százaléknál pedig több mint huszonegy óra. Az internetezéssel töltött idő lényegében itt sem változott a megelőző időszakhoz képest. A munkahelyi hozzáféréssel rendelkező heavy internetezők harmincnyolc százaléka nem tudta megnevezni munkahelyének internetszolgáltatóját. Az Axelero itt is az első helyen áll a hozzáférés szolgáltatásában, aránya huszonöt százalékos. Második helyen a Datanet szerepel hét százalékkal. Bár a munkahelyi hozzáféréssel rendelkezőket vizsgálva is az Axelero biztosítja a legtöbb előfizető számára az internetet, szolgáltatócégükkel a Datanet felhasználói elégedettebbek.
A vizsgált heavy internetezők hetvenhárom százaléka négy vagy több webhelyet látogat meg rendszeresen. A honlapok meglátogatásának tényezőjeként tartalmi szempontból a frissességet és a hitelességet, működés, felépítés szempontjából a gyors letölthetőséget és a könnyű tájékozódás szerepét értékelték legmagasabbra. A testreszabhatóság lehetőségét kevéssé fontosnak ítélték a felhasználók. Az oldalak kivitelezésének szerepét a honlapok látogatásában átlagos fontosságúnak értékelték a válaszadók.
Az oldalakat értékelve az internetezők a Startlap.hu fő vonzerejének az áttekinthetőséget és a kezelhetőséget jelölték meg. Az Origo.hu előnyeként elsősorban friss és aktuális híreit emelték ki az internetezők, valamint a portált tartalmasnak, változatosnak és kreatívnak értékelték. Ehhez hasonlóan az Index.hu esetében is a friss és aktuális cikkek nyújtották a látogatók számára a webhely elsődleges előnyét, amelyeket a különböző, általuk érdekesnek ítélt témákban találhattak.
Az afganisztáni háborúval kapcsolatos híreket a heavy internetezők hetvennyolc százaléka figyelte rendszeresen. Az elsődleges hírforrást ötvenkilenc százalékuk számára a televízió jelentette, és csak huszonhárom százalékuk használta leggyakrabban az internetet hírek szerzésére. A hírek olvasásához a vizsgált internetezők kilencvenegy százaléka használ magyar nyelvű honlapokat, míg a nyugati honlapokat tizennyolc százalék, a külföldi, nem nyugati honlapokat pedig csak a világhálóra kapcsolódók 2,2 százaléka keresi fel ilyen célból.
A megkérdezett heavy internetezők negyvenegy százaléka egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a háború oka az iszlám és a Nyugat ellentéte, közel ugyanennyien, harmincnyolc százalékban viszont nem értettek egyet ezzel. Azt, hogy a háború világháborúhoz vezethet, negyvennégy százalékuk nem fogadta el, viszont harmincnégy százalék egyetértett vele. A válaszadók legnagyobb arányban (hatvannyolc százalék) a félek, hogy én is a biológiai hadviselés áldozatává válok mondatot utasították el, legtöbben az iszlám országok hajlamosak a terrorizmusra állítást fogadták el részben vagy teljes mértékben.
A kutatás módszere online kérdőíves adatfelvétel volt. A megkérdezettek a kutatásról e-mailen keresztül kaptak értesítést. Az érvényes kérdőívek száma 2112. Az adatfelvétel ideje 2001. november 13—25. A mintát országos reprezentatív kutatásból kapott offline adatok alapján súlyoztuk a 18—59 éves heti többszöri (heavy) internetezőkre nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus, valamint az internetezés gyakorisága alapján.
Nincs bocsánat! A Real Madrid továbbra is bojkottálja az Aranylabdát
