Ipari övezetből lakópark

Szabályozási tervet fogadott el legutóbbi ülésén a XI. kerületi képviselő-testület Dél-Buda egykori nagyipari központja, a Szerémi út–Prielle Kornélia utca–Hauszmann Alajos út–Sopron utca által határolt tömb átalakításáról. Korábban bevásárlóközpontot és logisztikai bázist telepítettek volna a rendszerváltozás idején privatizált többhektárnyi területre, ám időközben a terület gazdát cserélt. Az önkormányzat és az új tulajdonos most lakóparkot építtetne ide.

Deák Attila
2002. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat évvel ezelőtt már készült egy rendezési terv a XI. kerületi ipari zóna fejlesztésére. Akkor több nagykereskedelmi és raktárközpontot létesített volna egy befektető, azonban a terv nem valósult meg – nyilatkozta lapunknak Kis József önkormányzati képviselő, a kerületi városfejlesztési bizottság elnöke. Hozzátette: időközben tulajdonosváltás történt, és az új befektető bejelentette: az eddigi elképzelésekkel szemben a Szerémi út mentén irodákat és egy 400 lakásos lakóparkot építenének. A megváltozott jogszabályi háttér is a rendezési terv módosítását tette szükségessé. A képviselő-testület nyitott volt a funkcióváltásra, mert egy bevásárlóközpont létesítése nagyon megterhelte volna a térség közútjait. A szakbizottság többszöri tárgyalás után támogatta a javaslatot, s a képviselő-testület januári ülésén elfogadta a lakóparkra vonatkozó szabályozási tervet. Az első tömb építésére az engedélyt már meg is adták. A területen két helyen kötelező nagyobb, összefüggő, beépítéstől mentes zöldterület kialakítása, parkosítása. A terv szerint szabadon álló épületek építhetők, az utcák térfalát 5 méteres előkert betartásával lehet kialakítani, kivétel a Szerémi út mentén, ahol az út szélessége ezt nem indokolja. Az eddig „megszakadó” Nándorfehérvári utca és a Gépgyár utca vonalának helyreállításával az egész terület átjárhatóbbá, levegősebbé válik. A közterületekre vonatkozó előírások között szerepel az is, hogy a Szerémi út elválasztó sávjában a tervezett 1-es villamos pályájának és megállójának helyet kell biztosítani.
– A képviselő-testület szándéka, hogy a jövőben más területen is hasonló, a lakásfunkciókat előtérbe helyező változások történjenek. A rendszerváltozás után nagyon sok ipari üzem befejezte működését. A meglévő épületek, valamint a környék újrahasznosítását lehetővé tesszük – tette hozzá Kis József.
Értesülésünk szerint a tulajdonos Sajó Rt. mintegy 25 milliárd forintos beruházás kivitelezésével a Torma Kft.-t bízta meg.
A fejlesztésre váró kerületrész, az öszszekötő vasút vonalától délre eső térség az 1800-as évek végén a dél-budai Duna-part szabályozásakor alakult ki, és az itt lévő mocsarak kiszárítása, feltöltése után a főváros ipartelepítésének célpontja lett. A város belső területeiről a terjeszkedés reményében kitelepülő üzemekkel kezdődött és folytatódott a XX. század második feléig az összefüggő ipari zóna kialakítása a Fehérvári út, a Budafoki út és az Albertfalva által határolt területen. Az üzemi épületek közül jó néhány a magyar ipari építészet védett emléke, a vállalatok nevei között számos világszerte jegyzett márkanév volt.
Az ipari termelés térvesztése, valamint a térségben lévő beépítetlen, illetve bontások során üressé vált telkeket ma már a XXI. századi igényeknek megfelelően kell hasznosítani. A Lágymányosi híd közelsége, a jó közlekedési lehetőség miatt egyre több hazai és külföldi befektető érdeklődik a Szerémi út és környékének fejlesztése iránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.