Hat évvel ezelőtt már készült egy rendezési terv a XI. kerületi ipari zóna fejlesztésére. Akkor több nagykereskedelmi és raktárközpontot létesített volna egy befektető, azonban a terv nem valósult meg – nyilatkozta lapunknak Kis József önkormányzati képviselő, a kerületi városfejlesztési bizottság elnöke. Hozzátette: időközben tulajdonosváltás történt, és az új befektető bejelentette: az eddigi elképzelésekkel szemben a Szerémi út mentén irodákat és egy 400 lakásos lakóparkot építenének. A megváltozott jogszabályi háttér is a rendezési terv módosítását tette szükségessé. A képviselő-testület nyitott volt a funkcióváltásra, mert egy bevásárlóközpont létesítése nagyon megterhelte volna a térség közútjait. A szakbizottság többszöri tárgyalás után támogatta a javaslatot, s a képviselő-testület januári ülésén elfogadta a lakóparkra vonatkozó szabályozási tervet. Az első tömb építésére az engedélyt már meg is adták. A területen két helyen kötelező nagyobb, összefüggő, beépítéstől mentes zöldterület kialakítása, parkosítása. A terv szerint szabadon álló épületek építhetők, az utcák térfalát 5 méteres előkert betartásával lehet kialakítani, kivétel a Szerémi út mentén, ahol az út szélessége ezt nem indokolja. Az eddig „megszakadó” Nándorfehérvári utca és a Gépgyár utca vonalának helyreállításával az egész terület átjárhatóbbá, levegősebbé válik. A közterületekre vonatkozó előírások között szerepel az is, hogy a Szerémi út elválasztó sávjában a tervezett 1-es villamos pályájának és megállójának helyet kell biztosítani.
– A képviselő-testület szándéka, hogy a jövőben más területen is hasonló, a lakásfunkciókat előtérbe helyező változások történjenek. A rendszerváltozás után nagyon sok ipari üzem befejezte működését. A meglévő épületek, valamint a környék újrahasznosítását lehetővé tesszük – tette hozzá Kis József.
Értesülésünk szerint a tulajdonos Sajó Rt. mintegy 25 milliárd forintos beruházás kivitelezésével a Torma Kft.-t bízta meg.
A fejlesztésre váró kerületrész, az öszszekötő vasút vonalától délre eső térség az 1800-as évek végén a dél-budai Duna-part szabályozásakor alakult ki, és az itt lévő mocsarak kiszárítása, feltöltése után a főváros ipartelepítésének célpontja lett. A város belső területeiről a terjeszkedés reményében kitelepülő üzemekkel kezdődött és folytatódott a XX. század második feléig az összefüggő ipari zóna kialakítása a Fehérvári út, a Budafoki út és az Albertfalva által határolt területen. Az üzemi épületek közül jó néhány a magyar ipari építészet védett emléke, a vállalatok nevei között számos világszerte jegyzett márkanév volt.
Az ipari termelés térvesztése, valamint a térségben lévő beépítetlen, illetve bontások során üressé vált telkeket ma már a XXI. századi igényeknek megfelelően kell hasznosítani. A Lágymányosi híd közelsége, a jó közlekedési lehetőség miatt egyre több hazai és külföldi befektető érdeklődik a Szerémi út és környékének fejlesztése iránt.
Kötelező sorozásra készül a német kormány, a fiatalok kétségbeestek
