Kelim – a szövött keleti szőnyeg

P. Szabó Ernő
2002. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig van olyan műtárgyaukció Budapesten, amelyről hiányoznának a keleti szőnyegek, de az utóbbi években szaporodtak a szőnyeg bolti forgalmával foglalkozó műkereskedések is. Nemcsak a könyvek, albumok reprodukciói alapján mondhatjuk tehát, hogy egyre tágasabbnak tűnik a keleti szőnyeg varázslatos világa. Az viszont, hogy időben és térben annál is tágasabb, mint amilyennek gondoljuk, akkor lesz világos, ha a csomózott szőnyeg után a szövött szőnyeg, a kelim különleges darabjait veszszük szemügyre.
A legtöbb műkereskedőnél, aukciósházban a kelim, a csomózott szőnyeg mellett, mintegy jelképesen van jelen. A kelimszőnyegboltban viszont főszereplő, úgy tűnik, rangjának megfelelő képviseletet kapott Budapest belvárosában. Még akkor is, ha a kereskedői forgalomba ma már, ahogyan a csomózott szőnyegnél is, a kelimből is többnyire tizenkilenc–huszadik századi darabok kerülhetnek csak, hiszen a korábbiak vagy múzeumokban vannak már, vagy egyszerűen megfizethetetlenek.
A kelim legősibb példányait nem is szőnyeggel, iparművészettel foglalkozó közgyűjtemények, hanem régészeti múzeumok őrzik, hiszen a kelim hagyományai évezredekre nyúlnak vissza, kelimtechnikával készültek például azok a Kr. e. V–I. évszázadban készült szőnyegek, amelyeket görög sírokban tártak föl a Krím félszigeten. A későbbi évszázadokban a szőnyeg különösen azokon a vidékeken őrizte meg fontosságát, ahol a hegyek, éghajlati viszonyok ezt indokolták. Az uralkodói udvarokban, a városokban a csomózott szőnyeg művészete virágzott, a nomád népek azonban megőrizték az egyszerű módon szőhető kelim hagyományait. Sokféle nép sokféle hagyomány alapján dolgozott, mindegyik évezredek tudását örökítette át.
Jó hat évvel ezelőtt éppen ez az ősi tudás, a különleges motívumkincs ragadta meg az Anatóliában sátorozó kétgyermekes magyar házaspárt, Kardos Istvánt és Balogh Erzsébetet, akik azután úgy beleszerettek a kelimbe, hogy hamarosan gyűjteni kezdték, majd egy török nagykereskedő tanácsára belevágtak a műkereskedelembe is. A feleség vonzódását és tudását elmélyítette, hogy elvégzett egy szőnyegbecsüsi tanfolyamot. Három évvel ezelőtt a biológus-mérnök felmondta tehát köztisztviselői állását és megnyitotta a szőnyegboltot, amelynek alapterülete mára a kezdeti hetvenhat négyzetméter kétszeresére növekedett. A földszinti helyiség falain dekoratív, nagyméretű darabok függenek, a pincetérben a kelim kisebb méretű, igen gazdag kínálatot jelentő példányai.
Afganisztáni darabok éppen úgy megtalálhatók itt, mint perzsa, közép-ázsiai, kaukázusi szőnyegek. A legtöbb darab azonban Kis-Ázsiából származik, és nemcsak azért, mert a bolt tulajdonosait itt érte a meghatározó élmény, s itt alakultak ki elsősorban kereskedői kapcsolataik is. Az árut egyébként valóban a helyszínen szerzik be, s van számos olyan használati tárgy, amelyek csak készítőiknél, a nomádoknál érhetők el. A beszerzőút, illetve az áru megérkezésének időtartamát növeli, hogy a megvásárolt áru kivitelét a török nemzeti múzeummal is engedélyeztetni kell.
A „török kapcsolat” azért fontos elsősorban, mert az Anatóliában élő nomádok szőnyegei különösen ősi motívumkincset őriztek meg, olyat, amelynek antik előképeit a Chatal Hüyük területén végzett ásatásoknak köszönhetően Kr. e a VII. évezredre vezetik vissza. A turizmus élénkülése azonban éppen ezeken a tájakon érezteti hatását, hiszen, ahogyan a csomózott szőnyeg esetében is, az ősi eljárások kínálta lehetőségek itt könnyebben keverednek az eladhatóság szempontjaival, míg az eldugott tájakon élő nomád népek ma is kizárólag saját szükségleteik szerint dolgoznak. A szőnyegboltban a szövött szőnyeg legkülönbözőbb területekről származó példányai találhatók meg, a nagyméretű darabok mellett kisméretű használati tárgyak, például párnák, sótartók, sátorzsebek, de van díszes tevemelldísz is vagy sátorkarótartó, amelyet a sátor felállítása után földdel töltve nehezékként használtak tulajdonosaik. A legolcsóbb tárgyak ára néhány ezer, a legdrágábbaké félmillió forint körül jár. A szőnyeg azonban nem elsősorban üzlet, hanem egy különös, távoli, de egyre ismerősebbé váló kultúra képviselője a bolt tulajdonosai számára. Jól jelzi ezt, hogy immár két zenekar „támaszpont”-jává is vált a szőnyegbolt. A Dzsanlar régi török, a Kadim arab zenét játszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.