A délszláv államok gazdaságának bővülésével egyidejűleg az infrastruktúra gerincét alkotó vasútvonalakat is fejlesztik: a háborút követően Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában jelentős állami források és nemzetközi hitelek felhasználásával megkezdődött ugyan a vonalak újjáépítése, de a jelenlegi műszaki színvonal nem teszi lehetővé a vasút versenyképességét, a termékek megbízható és gyors továbbítását az európai és az ázsiai piacokra. Magyarország, Horvátország és Bosznia-Hercegovina érdekelt abban, hogy a V/C páneurópai közlekedési folyosóhoz tartozó Budapest– Pécs–Eszék–Szarajevó–Ploce közötti vasútvonal modernizációja mielőbb megtörténjen, így könynyebben elérhetővé válik a második legnagyobb horvát kikötő, az elmaradt délszláv térségek pedig eséllyel vehetnek részt az európai és ázsiai kereskedelemben – hangzott el tegnap az érintett országok vasúti szakembereinek konferenciáján.
A szakaszon a háború előtt virágzott a vasúti kereskedelem, nemzetközi forgalomban évente hárommillió utast és 17 millió tonna árut szállítottak el a személy- és tehervonatok, Ploce kikötőjének forgalma pedig 4,5 milló tonna volt. Bosznia-Hercegovinában eddig 47 milliárd dollárt költöttek a vasutak újjáépítésére, holott egymilliárdos kár keletkezett. A V/C korridorhoz tartozó vonal kiemelt beruházásként szerepel, 2005-ig kétszázmillió eurót – döntően EIB- és EBRD-hitelből – költenek a vágányok, jelző- és távközlő-berendezések cseréjére.
A horvátországi szakaszra 2007-ig 510 millió eurót költ az állam. A magyar vasútvonal megfelel a jelenlegi igényeknek, de az elkövetkező években szükség lesz a fejlesztésére: a Budapest–Pécs– Magyarbóly szakasz átépítése – 2004–2005 után – 27 milliárd forintba kerül, ehhez a MÁV nagyrészt az EU kohéziós alapjait kívánja felhasználni. Jelentős fejlesztéseket terveznek a horvátok Ploce kikötőjében is, 2010-ig új koncessziókat írnak ki, amelyek révén 136 millió eurós beruházás valósulhat meg.
Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a horvát vasút tartozásának fejében tíz személyszállító vasúti járművet újít fel, és tárgyalásokat folytatnak további MÁV-személykocsik átépítéséről is. Ugyancsak ilyen megbízást kívánnak adni az adósság törlesztése érdekében a jugoszláv vasútnak is.
A nemi erőszakkal vádolt sztárfocista már az Aranylabdáról álmodozik
