Magyar–délszláv vasúti tervek

Putsay Gábor
2002. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A délszláv államok gazdaságának bővülésével egyidejűleg az infrastruktúra gerincét alkotó vasútvonalakat is fejlesztik: a háborút követően Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában jelentős állami források és nemzetközi hitelek felhasználásával megkezdődött ugyan a vonalak újjáépítése, de a jelenlegi műszaki színvonal nem teszi lehetővé a vasút versenyképességét, a termékek megbízható és gyors továbbítását az európai és az ázsiai piacokra. Magyarország, Horvátország és Bosznia-Hercegovina érdekelt abban, hogy a V/C páneurópai közlekedési folyosóhoz tartozó Budapest– Pécs–Eszék–Szarajevó–Ploce közötti vasútvonal modernizációja mielőbb megtörténjen, így könynyebben elérhetővé válik a második legnagyobb horvát kikötő, az elmaradt délszláv térségek pedig eséllyel vehetnek részt az európai és ázsiai kereskedelemben – hangzott el tegnap az érintett országok vasúti szakembereinek konferenciáján.
A szakaszon a háború előtt virágzott a vasúti kereskedelem, nemzetközi forgalomban évente hárommillió utast és 17 millió tonna árut szállítottak el a személy- és tehervonatok, Ploce kikötőjének forgalma pedig 4,5 milló tonna volt. Bosznia-Hercegovinában eddig 47 milliárd dollárt költöttek a vasutak újjáépítésére, holott egymilliárdos kár keletkezett. A V/C korridorhoz tartozó vonal kiemelt beruházásként szerepel, 2005-ig kétszázmillió eurót – döntően EIB- és EBRD-hitelből – költenek a vágányok, jelző- és távközlő-berendezések cseréjére.
A horvátországi szakaszra 2007-ig 510 millió eurót költ az állam. A magyar vasútvonal megfelel a jelenlegi igényeknek, de az elkövetkező években szükség lesz a fejlesztésére: a Budapest–Pécs– Magyarbóly szakasz átépítése – 2004–2005 után – 27 milliárd forintba kerül, ehhez a MÁV nagyrészt az EU kohéziós alapjait kívánja felhasználni. Jelentős fejlesztéseket terveznek a horvátok Ploce kikötőjében is, 2010-ig új koncessziókat írnak ki, amelyek révén 136 millió eurós beruházás valósulhat meg.
Sárdi Gyula, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta, hogy a horvát vasút tartozásának fejében tíz személyszállító vasúti járművet újít fel, és tárgyalásokat folytatnak további MÁV-személykocsik átépítéséről is. Ugyancsak ilyen megbízást kívánnak adni az adósság törlesztése érdekében a jugoszláv vasútnak is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.