A HPI Research Group a mobilkészüléken keresztül bonyolítható reklámtevékenység, azaz az mmarketingben rejlő hatalmas lehetőséget emelte ki a Nokia megbízásából elvégzett tanulmányában. A tanulmány bemutatta, hogy a mobilpiac magját alkotó réteg (16—45 éves korcsoport) nem csupán kíváncsi az m-marketingre, hanem bizonyos helyzetekben még ösztönözné is a termékekről és szolgáltatásokról szóló információ ilyen módon történő terjesztését.
A HPI 2001 júniusában világszerte több mint 3300 embert kérdezett meg az alábbi tizenegy, kulcsfontosságú piacon: Brazíliában, Dániában, Németországban, Olaszországban, Japánban, Koreában, Szingapúrban, Spanyolországban, Svédországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban.
A válaszadókat arról kérdezték, hogyan fogadnák az SMS reklámüzenetek formájában érkező m-marketinget. A megkérdezettek nyolcvannyolc százaléka pozitívan reagálna arra az mmarketing-fogásra, ha egy közeli üzletben beváltható elektronikus vásárlási utalványt kapna mobiltelefonjára. A válaszadóknak majdnem a harmada (harmincegy százalék) még lelkesebbnek mutatkozott, hozzátéve, hogy örömmel fogadna ilyen reklámot.
A tanulmány az m-marketing fogyasztói elfogadottsága szempontjából négy kulcsfontosságú tényezőt emelt ki:
• Választási lehetőség — a fogyasztó dönthesse el, hogy akar-e üzeneteket kapni vagy sem.
• Irányítás a fogyasztó kezében — a fogyasztó könnyen mondhassa le az m-marketing üzenetszolgáltatást.
• Személyre szabottság — a fogyasztó képes legyen meghatározni, milyen típusú üzeneteket szeretne kapni.
• Kölcsönös haszon — a fogyasztó kapjon valamit cserébe, például a szolgáltatás díjának csökkentését.
A tanulmány egy része a mobil vizuális szórakoztatás iránt érdeklődő fogyasztókkal foglalkozott. Több mint háromnegyed részük (hetvenhat százalék) elfogadhatónak találná, ha az általuk megtekintett programokat nagyon rövid reklámok szakítanák meg.
A válaszadóknak valamivel több mint a fele (ötvenegy százalék) úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a reklámokat a televízióban már megszokott módon helyezik el, akkor nem tekintenék a hirdetéseket zaklatásnak.
A válaszadókat arról is megkérdezték, hogy elfogadhatónak tartanának-e „bizonyos mennyiségű hirdetést” telefonjukon, amennyiben ez hozzájárulna a mobilszolgáltatás költségeinek csökkentéséhez. Tíz interjúalany közül majdnem kilenc (nyolcvanhat százalék) igennel válaszolt, ami arra utal, hogy az m-marketing még szélesebb körben elfogadottá válhatna, ha a végfelhasználó számára is haszonnal járhat.
A THEFEATURE.COM MOBILMARKETING-TIPPJEI
A TheFeature.com az alábbi ötletekkel segíti a mobilmarketinggel foglalkozó szakembereket a hirdetők számára nyereséges, a világ fogyasztói számára pedig hasznos programok létrehozásában:
Ha nem kéri, nem bombázza: Ne küldjön spam (kéretlen) reklámot. Az érdeklődők számára teremtsen lehetőséget a levelezési listára való feliratkozásra, a többieket pedig ne zavarja.
Időtakarékosság — unaloműzés: Olyan üzenetet küldjön, amely vagy időt takarít meg, vagy unaloműző. A mobil útbaigazítás időt takarít meg. A mobiljátékok pedig szórakoztatnak. Ha már nem tud hasznos lenni, legalább szórakoztasson!
Új csatorna — régi üzenet: A mobilcsatorna új, de a marketing a régi. Bármit is kínál, győződjön meg róla, hogy a felhasználó kap valami kézzelfoghatót a figyelméért cserébe.
Térjen a tárgyra — Ne legyen hosszadalmas: A mobilmarketing a felhasználó érdeklődését, affinitását veszi célba. Ismerje és értse meg alaposan célcsoportjának igényeit, kívánságait és vágyait, és azokra alapozzon!
Kapcsolódjon valamihez — Ne legyen esetlen: A hirdetéseknek mindenképpen kapcsolódnia kell a kínált szolgáltatáshoz vagy szórakoztatáshoz. Adjon valami értékeset, ne csak nyakon öntse az embereket a hirdetéssel!
Legyen személyhez szóló — Ne személytelen: A mobilkészülékek kicsik. Amennyiben ezen a kis területen is rá tudja venni a fogyasztókat, hogy az ön termékével foglalkozzanak, akkor rendkívül jól rögzül a márkanév.
Legyen következetes — Ne zavaros: Győződjön meg róla, hogy különböző rendszerekhez alkalmazkodó reklámját a fogyasztó több helyen elérheti: az interneten, a WAP-on, SMS-ként vagy a hívásközpontban. Lehetőséget kell nyújtani arra, hogy a felhasználók bármilyen eszközről megváltoztathassák a feliratkozáskor megadott adataikat.
Donald Trump bejelentette, hol és mikor találkozik Putyinnal
