Tart a vita az M0-s nyomvonaláról

Kártérítésért szeretné perelni számos cinkotai lakos azt az árpádföldi civil szervezetet, amely az M0-s kerülőút eredeti nyomvonalának megváltoztatása érdekében többek között aláírásgyűjtéssel tiltakozott. Január végén a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség közmeghallgatást hirdetett. Ezen azonban csak tovább éleződtek az ellentétek, s a két tábor nem jutott közös nevezőre. Mindketten környezetvédelmi és közlekedési érvekre hivatkozva állítják, hogy az ő változatuk a kizárólag üdvözítő.

Tóth Botond
2002. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vita miatt a tíz éve elkészült beruházási ütemterv ellenére az M0-s északi szakasza máig nem épült meg. Elkerülőút hiányában Cinkotán az Ostor utca és a Vidámvásár utca viseli az átmenő forgalom hatalmas terhét. Csúcsidőben három másodpercenként húz el egy autó a kisváros kertes házaitól esetenként három méterre. Az M0-s eredetileg tervezett nyomvonala (az A/2 variáns) a főváros XVI. kerülete és Csömör között fut. Ezt mindkét érintett önkormányzat jóváhagyta, de később több helyi lakos tiltakozott ellene, és amellett szálltak síkra: húzódjon az elkerülőút kilométerekkel arrébb, Gödöllő irányában. A huzavona miatt az útszakasz építése máig nem kezdődhetett el, ráadásul a Vidámvásár úti lakosok attól félnek: a távolabbi elkerülő- út az átmenő forgalom jó részét a nyakukon hagyja.
A közelmúltban egy közmeghallgatásra is sor került a Szerb Antal Gimnázium dísztermében. A megjelentek zöme idestova egy évtizede tudomásul vette ezt a szükségszerűséget, és – az ellentábor szerint – igyekezett minél több földtulajdont szerezni az A nyomvonal környékén. A nyomvonalról szóló látszólagos vita a közlekedésről folyt ugyan, a résztvevők azonban egymással kezdtek foglalkozni, és egyre ádázabb ellenségeskedés alakult ki közöttük az évek során. Az állítólagos földtulajdonosok nagyon is valóságos támogatókra leltek a borzalmas kamionforgalomtól repedező Vidámvásár utcai házak lakóiban, akik szerint az A változatot már régen meg kellett volna építeni. Ez a cinkotai kemény mag a Szlovák út árpádföldi lakóitól is támogatva állt szemben az – Árpádföld szélén lakó – A változat ellenzőivel. A közmeghallgatásra Cinkotán került sor, és a helybéliek számban és hangban is fölényben voltak.
Az eddigi egészségi és anyagi károk indítottak arra hat helyi szervezetet, hogy
összefogva pert indítsanak az ellen a mozgalom ellen, amelyik tiltakozások szervezésével, a sajtó informálásával igyekszik megakadályozni az eredeti nyomvonal megépítését. A fellépés – függetlenül attól, hogy melyik félnek van igaza – precedensértékűnek számít, mivel a hányatott sorsú M0-s esetében először fordul elő, hogy helyi lakosok nem a nyomvonal távolabbra helyezéséért, hanem az eredeti tervek megvalósításáért emelik fel a szavukat.
A tervezett perre sincs túl sok példa a magyar jogtörténetben. A most sérelmezett károk több mindenből állnak össze: a megrepedt házfalak és az állampolgárok légúti megbetegedései mellett többen felhozzák azt is, hogy ha az eredeti tervek szerint épült volna az autópálya, a település útjai és csatornahálózata ingyen elkészült volna.
A sajtó eddig nem az ő oldalukon állt – ismeri el Dernovics Mihály, a Cinkotáért Közhasznú Egyesület elnöke – , de ez amiatt van így, mert nem voltak elég aktívak. Úgy látja, számos valótlanság jelent már meg az északi M0-s ügyében. Hogy ma hányan támogatják a B és hányan az A/2 variánst, nehéz lenne megmondani. Az „A párti” cinkotaiak mindenesetre állítják: az építést ellenzők tábora mindössze néhány tucat emberből áll, akik közül néhánynak az M0-s nélkül is zajos helyen fekszik a telke. Nem éreznék tehát elviselhetetlennek, ha egy 300 méteres erdősáv másik oldalán, hat méter mélyen egy zajvédő fal takarásában feküdne az elkerülőút.
A dolog pikantériája, hogy a B nyomvonalat pártoló Árpádföldi Polgárok Érdekközössége is környezetvédelmi, közlekedési érveket hangoztat. Szerintük a Vidámvásár úton a közelebbi nyomvonal miatt nem lesz kisebb a forgalom, mivel a környéken lakók amúgy is ezt az utat használják arra, hogy Budapestre bejárjanak. A Budapesthez közel húzódó A nyomvonal ráadásul sok fővárosból induló autóst csábítana arra, hogy itt térjen rá az M0-sra, ami növelné a környék átmenő forgalmát – állítják. Ezenkívül úgy tartják, hogy az A nyomvonalban veszélyes S-kanyar lenne, amely növelné a balesetek esélyét. Ez pedig érvelésük szerint nem megengedhető, mivel egy veszélyes anyagot szállító jármű balesete a közeli lakosságot veszélyeztetné.
A vita tehát még közel sincs eldöntve. A per lehetősége azonban azt jelzi, hogy felgyorsultak az események.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.